Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Vacker Utsikt skrev 2010-09-04 20:59:29 följande:
    Vår lilla tjej på 4 månader har misstänkt komjölksproteinallergi och på månda ska vi in och testa.. Nån som vet hur de testerna går till? Är det blodprov? Får man svar direkt? Brukar de testa för andra livsmedel samtidigt?

Måste även fråga hur exemen/utslagen som de kan få när de är allergiska kan se ut? Hon har nämligen torra och röda partier längs med hela magen, ryggen, benen och armarna samt ganska irriterade små sprickor i vissa veck som på fötterna och knävecken. Kan detta ha med allergin att göra eller är det som BVC säger, överkänlighet mot tvättmedel? (Har iofs provat att byta tvättmedel utan förbättring) 

Tacksam för svar..
    Lite olika hur de väljer att testa - en del gör pricktest och andra blodprov. men gissningsvis gör de pricktest först.
    Pricktest ger svar på en gång, medan blodprov brukar ta runt en vecka att få svar på. Det är långt ifrån säkert att det visar något på några tester även om hon reagerar när hon får i sig. Vid mjölkallergi så är det ca 50% som visar på tester, men som reagerar om de får i sig. Det viktigaste för att ställa diagnos är inte vad tester visar utan hur man reagerar när man får i sig det man misstänker att man inte tål. Testerna är enbart en ledtråd för att komma fram till vad som orsakar besvären.

Hur pricktest går till finns en beskrivning här: www.lio.se/Verksamheter/HMC/Allergicentrum/Barnallergi/Pricktest/

Om man testar annat varierar, men ofta om man misstänker allergi av något slag, i synnerhet med så små barn så brukar man oftast börja med att testa för mjölk och ägg eftersom det är de klart vanligaste allergierna hos spädbarn. Tar de blodprov så tar de oftast en panel som testar för mjölk, ägg, soja, vete, fisk (torsk) och jordnöt.

Och utslagen beror nog med bra mycket större säkerhet på allergi, dvs ngt hon får i sig än överkänslighet mot tvättmedel, men det är rätt typiskt av BVC att säga så måste jag nog säga
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Vacker Utsikt skrev 2010-09-04 21:31:48 följande:
    Tusen tack för snabbt svar Miralicia!

Hon får Nutramigen sen två månader tillbaka och det är det som förvirrar mig lite vad gäller utslagen.. Eller är det så att om man har riktig allergi så funkar inte Nutra? De symtom hon visade till en början har till stor del blivit bättre sen vi fick Nutramigen men utslagen tycks bara bli värre..

Mmm..typiskt BVC.. När jag först förde detta på tal, när dottern bara var tre veckor gammal, fick jag rådet att "ta henne i vagnen och gå ut med henne" för att lugna henne när hon hade svåra sömnproblem o aldrig kom till ro för att hon hade så ont..
    Ibland om man är känslig så kan man reagera på den lilla mängd mjölk somm finns kvar i Nutran om man är känslig. Sen innehåller Nutran sojaolja, men de allra flesta sojaallergiker klarar det utan problem.
    Men jag skulle nog be att få testa för soja också om de ändå ska göra pricktest, för soja är en vanlig kombination ihop med mjölkallergi (30-50% - nämns lite olika siffror, av mjölkallergiska bebisar och småbarn utvecklar även allergi mot soja).

Sen kan det hjälpa att byta till en annan hydrolyserad ersättning. Nutra är baserad på kasein, så hör om ni kan få testa med en vasslebaserad hydrolyserad ersättning istället (tex Profylac, Althera, Pepticate) eftersom man kan vara olika känslig för olika typer av mjölkproteiner. Funkar inte det heller så finns det ersättningar som är helt mjölkfria som Neocate.
    I komjölk så finns det ett drygt 20-tal olika proteiner och man reagerar vanligtvis på åtminste 2 eller flera, är man känslig för kasein så kan man tåla vassle betydligt bättre.
  • Miralicia

Tes 75: eftersom ni dessutom kör en testperiod så är det nästan ännu viktigare att ni får reda på ev misstag och håller på det noga för att ni ska kunna göra en ordentlig utvärdering av hur det blev på mjölkfritt. Om ni inte märker så stor skillnad och dagis hela tiden slärvar/råkar göra misstag och då inte ens berättar för er så kan ju resultatet bli att ni drar slutsatsen att det inte hjälpt med mjölkfritt eftersom det inte blivit bättre, när det i stället kanske handlar om att slutsatsen borde ha blivit att det hjälper med mjölkfritt, men att eftersom han hela tiden har fått i sig på dagis (och att de inte talar om det för er) så blir han feldiagnostiserad som icke-mjölkallergiker även om han nog är det, och att det i sin tur skulle kunna leda till fler läkarbesök och andra provtagningar etc för att komma fram till vad hans problem beror på - dvs förlängt och ökat lidande för sonen.

Lägg fram det enligt ovan till dem så att de förstår varför det är viktigt att de ser till att hålla det strikt mjölkfritt och att om misstag ändå sker att de absolut måste tala om det för er självmant - fast du kan ju linda in det på ett lite mer pedagogiskt sätt än vad jag har skrivit här

Det finns en anledning till att man brukar råda att man när man testar att eliminera första gången att utesluta även sådant som är märk med "kan innehålla spår av mjölk", just för att det inte ska vara ev spår som ställer till det så att man missar en diagnos. När man väl konstaterat att det handlar om mjölkallergi, då kan man testa och se hur känsliga de är och om det fungerar med spårmärkta saker eller inte.

• Miralicia
    tiptoe skrev 2010-09-08 08:47:22 följande:
    Hej,
     Nu ska vi börja med mjölkfri diet för min lilla tjej, och redan första dagen känner jag mig förvirrad.. Så hoppas ni kan hjälpa mig med min nybörjarfråga ;) Om det står Vegetabiliskt fett så är det inget fett typ smör va? har sett på andra att de specieficerat mer vad det är för fett men den här gångengjorde det inte det och vill inte tabba mig redan första dagen..
    om du kollar längst ner i trådstarten så finns det länkar till min blogg med betecknigar på mjölkprotein och även en förteckning på vad det finns för olika typer av ersättningsprodukter istället för mjölk.
  • Miralicia
    Penguine skrev 2010-09-08 13:44:39 följande:
    Men jag har alltid fått höra att man ska undvika vegetabiliskt fett ocg vegetabiliskt margarin för att det finns risk att det ändå innehåller smör.
    heter det vegetabiliskt så får det inte innehålla några animaliska produkter och mjölk är en animalisk produkt. Ibörjan när de nya allergimärkningsreglerna kom för ett gäng år sedan så gjordes det väl misstag med det ibland att man missade att tänka på att det var tillsatt nån enstaka procent skummjölkspulver till i övrigt vegetabiliska ingredienser. Men numera är det välkänt så att det ska inte förekomma.

Men det är skillnad om om det är deklarerat som vegetabiliskt fett/vegetabiliskt margarin i innehållsförteckning - då får det inte ingå några animaliska produkter. Däremot om det bara står margarin bör man dra öronen åt sig och kolla upp närmare, och likadant om det i tex reklam framställs som "smörgåsmargarin av vegatabiliska råvaror" så bör man kolla upp närmare vad det faktiskt innehåller.
  • Miralicia
    tiptoe skrev 2010-09-08 17:17:57 följande:
    Så kom nästa lilla puckel första dagen

Någon som använder Pepticate-välling? Och vet hur många msk en av deras skopor motsvarar? Det står bara 4,5g pulver men vad blir det i ml? Fick nämligen ingen skopa med mig av dietisten igår och blev väldigt vilse nu när jag ska blanda till kvällsvällingen!
    Det bör ligga en skopa i varje burk, så gräv lite eller häll över tillfälligt till en annan burk så bör du hitta den. Men de kan ligga en liten bit ner ibland
  • Miralicia
    Farfalla skrev 2010-09-08 17:10:17 följande:
    Om man vill/bör/ska blanda i extra fett i maten för min 7½månaders.. Vad för sort lämpas bäst att använda?
    Det skall ju helst inte vara saltat för så små...... 
    rapsolja funkar utmärkt, eller mjölkfritt margarin går också

Lite salt (som det tex är i det mjölkfria margarinet) är ingen fara, men man ska inte tillsätta en massa extra salt utöver det som naturligt ingår i olika produkter som tex ris-/havredryck, falukorven, leverpastejen etc.
    Man behöver inte ha nolltolerans för salt, men bör avstå från exttrasaltade varianter
  • Miralicia
    Tillalamm skrev 2010-09-08 20:02:21 följande:
    Har sett mycket om Solhavre i tråden och jag ger det till min mjölkallergiska pojke. Men det slog mig idag att den innehåller salt. Är det ok ändå till barn under ett år?
    det är inga problem att använda solhavre i tex matlagning eller som bas för att göra välling av (istället för mjölk) eller som lite måltidsdryck från 6 månader även om den innehåller salt, som jag skrev ovan så är det inget problem med lite salt som ingår i produkter, men man bör inte tillsätta extra salt i nån större mängd.
    Kollar man barnmatsburkar så brukar det vara lite salt i dem från 8 månader

Tittar man på solhavre så innehåller den 0,05g Natrium (salt=Natriumklorid) och Carlshamns risdryck innehåller 0,03 g Natrium per 100 g. Båda dessa har tillsatt salt i innehållsförteckningen, men det är ytterst lite och är tillsatt enbart därför att havre & ris innehåller väldigt lite natrium naturligt, så med det tillsatta saltet så blir natriumhalten, dvs salthalten, på samma nivå i havre-/risdryck som den salthalt som finns i vanlig komjölk naturligt (mellanmjölk innehåller 0,04g/100g).
  • Miralicia
    Karla79 skrev 2010-09-08 22:01:28 följande:
    Kan man ge YOSA yoghurt till barn under 1 år fast den innehåller salt? Sonen fick prova idag och bara älskade den. Han är 8,5 månad.
    Inga problem. läs vad jag skrev om salt och solhavre ovan. Yosa innehåller 0,01g alt 0,07 g natrium/100g jämför med vanlig mellanmjölk som naturligt innehåller 0,04 g natrium/100 g
  • Miralicia
    Vangelia skrev 2010-09-11 14:32:42 följande:
    Nu vill jag ha massor av tips!!

Om ca 1 månad fyller lilltjejen 1 år och jag funderar lite på vad vi ska bjuda på som passar även människor som inte har mjölkallergi, för det är ju hennes födelsedag och jag vill att alla ska kunna äta samma sak utan att det smakar neocate eller nått ;o)

Har ni några goda recept på tårtor/tårtliknande bakverk, bullar eller annat???

Hälsn. Från oss alla!!
    Är det bara mjölk som inte tåls, eller finns det fler allergier i famijen/hos gästerna?
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar