Anonym (undrande) skrev 2011-02-01 20:23:47 följande:
Gällande "överblivna" embryon så kanske jag är känslokall, men jag känner faktiskt inte att det hunnit bli något riktigt levande i det stadiet. Kanske att jag ändrar uppfattning vid ett annat skede, när jag vet mer och rentav har sett dem, men nu är det inte något jag grämer mig över.
Om jag skulle få flera flickembryon över skulle jag nog vilja frysa några, för senare FET om det inte fungerar vid första försöket. Det är ju inte alls så säkert att det tar sig direkt, och då är det väldigt mycket pengar att göra hela proceduren igen. Att sätta in frysta embryon kostar 250 euro, samt att det kostar lite att frysa embryon. Vet att chansen inte är lika stor för de frysta att fästa, men det är ju en betydande prisskillnad.
Tidsmässigt skulle jag nog vilja göra detta så att vi får bebisen när yngsta är tre år. Först tänkte jag snarare fyra-fem, men med tanke på fertiliteten så känns det som att jag inte vill vänta längre än nödvändigt.
Vill dock hinna njuta av mina små killar nu ett tag och inte börja med nästa bebiskarusell bara för att få det överstökat. Varje spädbarnsperiod är ju både en prövning och glädjekälla och det vore orättvist mot den minsta att liksom hasta förbi honom och hans bebistid för att ge plats åt en liten syster.
Jag tycker inte heller att det känns som om något levande. Jag känner mer att det är stort att kunna ge någon annan en dröm. Det är ju precis det jag själv kämpar för. Mn det skulle i så fall vara efter det att jag vet att det tagit sig, så jag inte behöver göra FET.
tre pojkar skrev 2011-02-01 20:33:10 följande:
Hej
Vad "kul" att hitta en svensk tråd om det här.
Eller rättare sagt, vad tråkigt för det innebär ju att det finns fler liksom jag går och bär på en djup längtan efter ett barn av det kön man inte redan har.
Men som sagt ändå kul att det finns fler i sverige. Jag har varit en hel del på in-gender som jag såg att någon länkade till tidigare i tråden.
Jag har haft en stor sorg över att jag inte fått en dotter, fy. Jag älskar mina söner till döds men åhhh vad jag velat ha en flicka och åhhh vad jag fortfarande VILL ha en flicka. Därav PGD/IVF. Det är helt totalt hundra % att vi kommer göra detta nu under våren. frågan är bara var och när.
Jag har som sagt läst en del på in gender och uppfattat det som om det är fler som lyckas i USA. Och jag undrar verkligen varför. Prister för att åka till USA är ju enormt. På de kliniker i californien som har bra rykte får man betala mellan 12000 och 15000 dollar och det är ju en bra summa.
men jag ser egentligen flygresorna som det stora problemet.
Vi vill ta med oss killarna när vi åker dit. Och för dom att flyga så länge.... näe. Och sen om man måste åka tillbaka för FET, ja då ska man flyga samma 14 timmar igen /fast ev utan familjen).
NYC finns ju också, men hur kul har barnen där? Och dyrt.
har kollat en del på Cypern då, men vet inte riktivt var på cypern. Och är de lika bra som USA.
Tjeckien har vi inte kollat på för att maken har lite fördomar mot sjukvård i gamla öststaterna.
Hur tänker ni alla andra och åhhh vad glad jag är att ha hittat er!
Egentligen skulle jag vilja åka till USA, men vi har helt enkelt inte råd. Innerst inne känner jag mig också tveksam till gamla öststater, men samtidigt tänker jag att det är ju många amerikanare som väljer att åka till tjeckien. Även om det handlar om priset, känns det som om det borde betyda något. Hittade en amerikansk sida där ett par anordnar ivf-resor till Brno.
Kanske är det inte konstigt att det är bättre statistik i USA, där är det verkligen lagligt och görs inte under någon sorts förevändning som i Tjeckien. Där finns ju dessutom alla resurser till forskning etc.
Spännande att du planerar så snart! Själv hoppas jag dra igång till tidig höst så leverans förhoppningsvis kan ske lagom till nästa sommar. Har du löst det med ev läkare här för mediciner, vul etc? Hur tänker du kring antal embryon?