Inlägg från: Andrenna |Visa alla inlägg
  • Andrenna

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Hej!

Jag måste tyvärr ställa in fikat idag. Får besök. Men jag får satsa på nästa gång. Hoppas ni får en trevlig stund på station och att ni inte snöar bort i detta väder.

För oss har nattningsproblemen återvänt med Edwin. Nu är det tredje dagen han är superpigg när vi ska lägga honom o vägrar sova. Ena kvällen lugnade han ned sig när han fick sova mellan oss o inte i spjälsängen. Den har han ju sovit i en månad nu utan problem så jag hoppas det är övergånende. I går kväll var värsta kvällen någonsin, tog 3 timmar innan vi fick honom att somna. Han skulle bara inte sova. Guskelov är han jätteduktig med nattmålet o somnar om direkt, det är bara nattningen som är hemsk. Så det har inte blivit någon vidare sömn denna natt för mej. Jag har så otroligt svårt att sova på dagarna o sena morgonen, det går bara inte. Nu sover Edwin i alla fall sött sedan 9 så jag ska lägga mej brevid honom o läsa en bok o hoppas jag kan slumra till en stund. Tyvärr tar man ju den lätta vägen o tar upp honom till oss när han strular vid nattningen för man orkar inte sitta vid hans säng i flera timmar, då är det lättare ha honom mellan oss. Hoppas bara vi inte lär honom nu att han alltid ska få sova mellan oss. Men det borde han väl vara för ung för?? För jag tycker han ska sova i sin spjälsäng.

Ha en trevlig dag!!

• Andrenna

Hej!

I går blev verkligen bara en innedag för mej och Edwin, vi var inte utanför dörren. Vi bara myste och tog det allmänt lugnt. Idag är vädret bättre och vi har tagit en promenad. I kväll tänkte jag göra premiär på IKSU och träna, får se hur det går. Har ju inte tränat på väldigt länge.

Klaveret: jo, barn är ju rätt flexibla. Nu är vi tillbaks till de bra nattningarna igen. Edwin somnade direkt igår kväll o så har han bara vaknat en gång i natt o velat ha mat. Har läst lite på nätet om barns utvecklingsperioder o då läste jag att i veckan 9 är det en utvecklingsperiod som kan göra att det känns som barnet går tillbaks i utvecklingen o tillbaks till ruta ett. Sedan vänder det och blir en solskensperiod och vecka 10 blir lite bättre(tydligen står det så i att växa och upptäcka världen). Detta stämmer in ganska exakt på Edwin för i tisdags blev han 10 veckor. Har beställt den boken, tycker den verkar jätteintressant och bra att få lite förståelse.

I morgon kommer min syster och hälsar på. Hon blir här hela helgen, ska bli så kul att få ha henne här och det är första gången hon träffar Edwin. Tänkte ta med min syster till BVC o väga Edwin för nu var det ett tag sedan. Edwin är inte jätteförtjust i det där med vägningen, oftast vill han hellre sova i vagnen så det brukar bli ett rejält ramaskri=)

Nej, dags att pyssla på lite här hemma. Ha en fortsatt trevlig torsdag

• Andrenna

Hej!

Nu är träningspremiären gjord. Blev 45 minuter backpass på cykel. Kan säga att det känns jag inte tränat på ett tag:) Men nu ska jag försöka hålla detta och träna ett par gånger i veckan i alla fall. Sedan får jag komplettera med mina barnvagnspromenader. Funderar på att köpa hem en träningscykel så jag slapp åka iväg på IKSU varje gång, skulle då kunna träna på dagarna när Edwin sover. Får se om vi hittar någon lämplig.

Delta1: jag är superdålig på att sova när Edwin sover. Kan verkligen inte sova på dagarna, har aldrig kunnat det. Då passar jag i regel på att göra allt annat:) Enda gången jag jag kunnat sova på dagarna är när jag varit sjuk.

Nej, dags att ta en dusch nu o sedan en lugn kväll i soffan. Vill vara vakna en stund så vi kan ge lilleman en slurk mat innan läggdags för han åt otajmat nu vid halv åtta.

I morgon bitti ska jag hämta min syster på flyget.

Trevlig helg allihopa!!

• Andrenna

Klaveret: jag tänkte satsa på minipiller när det blir aktuellt med sex. Detta eftersom vi KANSKE inte är helt färdiga med barn än, är inte helt omöjligt vi vill ha fler. Då tycker jag det är onödigt sätta in en spiral. Hade vi säkert vetat vi ej skulle ha fler barn hade jag absolut övervägt hormonspiral men är lite tudelad till det. Har hört så olika från folk. Många som haft jätteproblem med den. Enligt bm var de två alternativen minipiller eller spiral som de rekommenderar till någon i min ålder. Har gått 10 veckor här också men känner mej inte riktigt på banan heller. Får nog vänta ett tag. Man är så trött hela tiden o när gossen somnar för natten vill man gärna somna fort själva eftersom vi vet att vi snart ska upp o mata honom. Så jag känner verkligen att det inte riktigt finns så mycket tillfällen o  vill inte " stressa på". Jag resonerar som så att det hinns med tids nog.

Idag har jag köpt boken "växa och upptäcka världen" så nu ska jag börja läsa lite om barns utvecklingsfaser. Ska bli väldigt intressant.

Har varit på stan och shoppat med min syster. Vi avslutade det hela med en god lunch innan vi åkte hemåt. I kväll ska vi äta en god middag och bara umgås. Hennes flyg går hemåt imorgon. För mej är det bara börja packa för på måndag morgon åker jag och Edwin hem till mina föräldrar och blir där hela veckan. Hantverkarna kommer till oss o renoverar toaletten och tapetserar två rum när jag är borta. Skönt att slippa vara i det. Så när vi kommer hem är allt färdigrenoverat. Ska bli spännande att åka iväg så långt ensam med Edwin för första gången. Min sambo har köpt en spegel att ha så jag kan se honom där han sitter där bak. Är 34 mil hem enkel väg. Tänkte nymata honom o då lär han sova hela vägen hem skulle jag tro. Annars får jag stanna på någon parkeringsplats och mata honom.

Nej, dags att påbörja middagen. Ha en trevlig lördag kväll allihopa.

• Andrenna

Hej allihopa!

I kväll har jag och Edwin kommit hem efter en hel vecka hos mormor. Vi har haft det jättebra men nu är det skönt att vara hemma igen. Här har det renoverats, var riktigt kul att komma hem till vårt nyrenoverade hem.

Känns som att Edwin har vuxit så mycket på bara denna vecka o blivit ännu mer en individ. Numera sover Edwin hela nätterna. Har matat honom vid halv tio och lagt honom att somna själv vilket han gjort. Sedan har han sovit till sju på morgonen innan han velat ha mat. Sedan har han somnat om o vaknat vid 8.30. Hoppas detta håller i sig:) Han äter desto oftare på kvällarna och det är väl för att han ska orka sova så länge i sträck på nätterna. Det går alltså 9-10 timmar från en matning till en annan på natten.

Har kört bil med honom 34 mil enkel väg och han har verkligen skött sig exemplariskt. På vägen hem till mina föräldrar körde jag 4 timmar i sträck och han sov hela vägen, vaknade 5 km innan vi var framme o ville ha mat. Idag har vi stannat och hälsat på folk både i Luleå o Skellefteå där jag matat honom o bilresan har han bara sovit så det har verkligen gått kanonbra.

Ha en fortsatt trevlig söndag kväll allihopa!!

• Andrenna

Hej!

Jeanyn: Mormor bor i Kalix.

HannaMaria84: Edwin har också lite skorv. De sa på BVC att man först kan prova att sätta lite barnolja där o låta verka ett tag, sedan försöka typ "kamma bort" skorven. Annars finns även medel på apoteket. Har inte behandlat honom än men tänkte göra det här i veckan eftersom jag skaffat medel från apoteket.

I natt sov Edwin från halv elva till halv nio på morgonen o vaknade inte en enda gång. Man tror nästan något är fel o jag har kollat att han andas flera gånger:) men han verkar vara en sådan bebis som gärna sover länge på natten. Ska väl inte säga för mycket än, kan ju vända men det har i alla fall hållit i sig en vecka nu.

I morgon ska vi på barnkliniken eftersom Edwin varit hes till och från länge så de ska lysa honom i halsen. Antagligen har han knottror på stämbanden men det är ju bra kolla upp o om man kan göra något åt det. Vi ska vara där nio så sover han som i natt måste vi väcka stackaren vid åtta i alla fall.

Jag kan tyvärr inte komma på fikat i veckan men gärna en annan gång.

• Andrenna

Hej allihopa!

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här. Dagarna bara försvinner. Julen närmar sig dessutom med stormsteg. Vi kommer att fira julen här i Umeå tillsammans med min svåger med familj samt min svärmor. Sedan under mellandagarna åker vi norrut och firar nyår med min familj. Vi tänkte även göra ett besök på IKEA när vi ändå är så nära.

Sambon har varit ledig två dagar nu så då har jag passat på att klippa mej o göra lite ärenden som jag aldrig hinner annars. I morgon kväll ska vi för första gången lämna bort Edwin. Min sambo är fotbollsdomare och de har en fest på Allstar med alla domare samt respektive. Det känns lite konstigt att vara utan Edwin en hel kväll men jag har fullt förtroende för vår barnvakt. Samtidigt känns det ju så klart väldigt kul o lyxigt att få göra något på tu man handGlad 

HannaMaria84: När det gäller matning på natten så fick vi upplysningen av BVC att man gärna skulle väcka barnet på natten för att mata om det sov för länge. Men 4-5 timmar i sträck tror jag absolut inte är någon fara. Edwin har alltid sovit 4 timmar i sträck i början och nästan aldrig kortare än det. Sedan beror det väl också på om barnet ligger under viktkurvan eller går upp bra i vikt. Edwin har alltid gått upp bra i vikt o följer sin kurva så då sa BVC sedan när han blivit lite större att vi inte alls behövde väcka honom och det beslutet hade jag redan fattat innan de sa det till oss. Idag är han ju 3 månader och sover nu hela nätterna. Vi ger honom oftast mat vid 21.30-22 på kvällen och lägger honom då. Sedan sover han till allt mellan 7-9 på morgonen.

Klaveret: låter helt underbart med en sådan sjusovare. Vi har ju också turen att Edwin sover hela nätterna och det är verkligen superskönt. På dagarna sover han också ganska bra men jag tycker han har börjat sova lite mindre på dagarna än tidigare. Vi tar alltid en promenad på förmiddagen med vagnen och då sover han så himla bra men så fort jag stannar med vagnen vaknar han och vill in. Sedan somnar han oftast om inne i stället. Tycker det är lite synd att han inte har ro att sova kvar i vagnen ett tag för det är ju så härligt med frisk luft och jag tror att barnen mår bra av det.

Ha en fortsatt trevlig kväll allihopa och en trevlig helg!!

• Andrenna

förresten: HannaMaria84: missade att skriva i mitt tidigare inlägg att Edwin ofta sov 6-7 timmar i sträck när han var väldigt liten. Vi väckte honom någon gång men oftast inte och han har alltid som sagt gått upp bra i vikt så 5 timmar tror jag absolut inte är någon fara.

• Andrenna

Fika låter jättetrevligt.
    Fika onsdag 8/12 kl 11.30 på Station

LindaMattias
    Klaveret
    Delta1
    Knyttet
    Andrenna

• Andrenna

Hej allihopa!

Hoppas ni får ett trevligt fika. Hade så gärna varit med men tyvärr ligger jag hemma i magsjuka och bara hoppas att inte Edwin ska bli drabbad, Än så länge verkar han ha klarat sig. Tror aldrig jag varit såhär dålig. Har inte haft magsjuka på 23 år men nu kom den med besked.

I går fick Edwin sin vaccinationsspruta. Det gick jättebra där borta men på kvällen fick han lite feber och hade oerhört svårt att komma till ro. Somnade nog inte in förrän vid halv tre-tretiden i natt och har sedan sovit väldigt oroligt. Men idag verkar han vara sitt vanliga jag. Vi började med att försöka lägga honom vid kvart över tio o höll på ända till halv tre-tretiden. Han var ju så trött men ville bara inte somna. Var till slut tvungen ge honom en alvedon o då kunde han slappna av och febern gick så sakteliga tillbaks.  Hoppas han inte blir riktigt lika dålig nästa vaccinering.

Idag blir det som sagt ännu en innedag för mej och Edwin, har ingen som helst ork i kroppen att ens ta mig utanför dörren. Är så glad att Edwin inte är så rörlig än=)

Ha en fortsatt trevlig vecka allihopa och så hoppas jag att jag kan vara med på fikat nästa gång.

• Andrenna

HannaMaria84: det där med skrika o gråta till i sömnen är helt normalt för bebisar. De har olika stadier av sömn. En stor del av deras sömn är en s k ytlig sömn då de lätt kan verka oroliga och skrika till o s v men de har ögonen stängda. De kan även ha ögonen lite öppna men ändå sova. Edwin gör ofta så när han sover, d v s han kan skrika till trots att han sover o verka allmänt orolig. De kan lätt väcka sig själva dessutom.

När det gäller nattningarna så går det riktigt bra. Edwin kan ibland t o m somna själv om vi lägger honom innan oss men oftast får han inte riktigt ro och vi måste "natta" honom. Edwin är väldigt nyfiken o vill inte riskera att missa något o kommer därför inte alltid till ro direkt. Han måste oftast få skrika av sig en liten stund för att markera att han inte alls har lust att sova o sedan kommer han till ro med hjälp av tutten i mun o att vi stryker honom över kinden. Proceduren tar bara några minuter så det är helt acceptabelt. Sedan sover han hela natten vilket är underbart skönt. Ibland kan han vakna till tidig morgon typ vid sex-halvsjutiden o vilja ha mat o sedan sova vidare men ibland vaknar han inte förrän vid åtta-niotiden på morgonen. Men jag är ju medveten om att det svänger ganska mycket med dessa småttingar så det som är bra idag kan ju fort ändras. Bara att njuta.Glad

Kram på er allihopa!

• Andrenna

God fortsättning och gott nytt år på er alla.

Har precis kommit tillbaks till stan. Vi har varit till mormor o morfar och hälsat på några dagar. Jättekul att träffa alla därhemma men väldigt skönt att komma hem till sitt eget. Julen firade vi här i stan med min sambos familj och nyåret hemma hos mamma. Tyvärr har både jag och Edwin blivit förkylda. Edwin nyser och hostar men har gudskelov ingen feber och är lika glad som vanligt så det märks inte särskilt mycket att han är sjuk. Har nu varit det en vecka så jag hoppas han snart får bli frisk.

Vi har också börjat med lite smakportioner. Hittills har han provat lite potatis och det gick bara fint. ¨Ska bli så kul när man kan trappa upp mängden vanlig mat, tycker det är så gulligt när de äter puré:)

Nej, dags att värma lite mat till Edwin. Nu börjar han bli trött o vill ha lite mat.

Ha en trevlig kväll allihopa!

• Andrenna

Hej allihopa!

Precis hemkomna från middag hos några vänner. Mycket trevligt med trettondagsmiddag.

HannaMaria84:Edwin är fin i huden o har aldrig haft några eksem. Kan också tänka mej att eksem kan vara tecken på överkänslighet eller kanske torrhet i hudet.

LindaMattias: vad skönt du är på bättringsvägen. Själv börjar jag också bli bättre. Edwin tycker jag inte blir varken bättre eller sämre. Men som sagt, det sitter bara i näsan o hosta. Han har ingen feber o verkar inte påverkad utan är sitt vanliga jag.

Vi har också kört smakportioner 4 dagar nu. De första två dagarna gick det jättebra o han åt utan att ens grimasera men nu de två senaste dagarna är han inte alls lika sugen. Han har grimaserat o spottat ut o nästan velat kräkas. Ingen idé ge innan vi ger honom babysemp när han är hungig för då gallskriker han o ska ha mat NU o mitten funkar inte heller för då blir han också bara irriterad o helt ointresserad av smakportionerna. Detta har resulterat i att vi gett honom smakportionerna när han ätit klart o då är han ju mätt o inte så sugen av den anledningen. Så det känns som hur vi än gör är det aldrig bra timat men det kommer väl med tiden. Har kört potatis med honom nu o tänkte övergå till morot om någon dag för att testa även det. Dessutom har jag hört det finns gröt från 4 månader som jag också tänkte ge i smakportioner. Tydligen ska den ofta vara populär för de små=) Jag ger bara någon tesked, inga mängder alls. Jag blandar i lite babysemp i den mosade potatisen o så lite osaltat smör.

Nej, dags att få Edwin att somna.

God natt allihopa

• Andrenna

Hej allihopa!

Nu har vi varit och träffat prästen o planerat inför Edwins dop som blir nu i slutet av januari. Det blir jättebra.

När det gäller Edwins smakportioner så gäller det att ta dem i "rätt läge".  NÄr han blir sådär jättehungrig så blir han bara så otroligt arg och vill absolut inte ha. Men nu har jag de senaste dagarna introducerat banangröt o det äter han jättebra av och jag har tajmat i rätt läge. Han har ätit upp nästan hela smakportionen. Jag har inte vågat ge honom mer men han skulle nog äta upp hela den(3/4 dl vatten o 3 msk grötpulver) sedan får han babysemp resten. Ska köra denna gröt några dagar o sedan introducera morötter o se hur han svarar på det.

LindaMattias: jag har också bara gett någon tesked av potatis men gröten har han ätit massor av i jämförelse. Tipsar om banangröten för den verkar gå hem hos många barn.

HannaMaria84: trist med utslagen, hoppas de ger med sig.

När lägger ni era 4-5 månaders barn för natten? Jag tycker det är så svårt det där med nattningen och få ihop målen. Edwin sover så länge på morgnarna, har sovit till 10-11 en period o nu har vi styrt honom lite så han i alla fall vaknar 9. Detta får till följd att han får första målet för dagen först vid nio. Sedan brukar han inte bli hungig förrän på 6-7 timma(ibland kan det gå 5). Vill ju gärna få in 4 mål per dygn i alla fall men skulle vi styras helt av när han blir hungrig o skriker efter mat o natta honom i bra tid så får han inte i sig mer än 3 mål per dygn o det känns så himla lite. Edwin äter ju alltså aldrig på natten så det är bara dagsmålen han får i sig. Nu brukar vi försöka få in 4 mål o han äter ju gladeligen så han behöver väl det. Hur äter era under dagen o när ungefär lägger ni era för natten? Vi försöker få honom i säng vid 10-tiden senast men många gånger blir det ju ännu senare, oftast lägger vi honom närmare halv elva-elvatiden p g a att vi ska hinna få in något mål mat.

Strax ska jag iväg på tjejmiddag hos en kompis. Ska bli så jättekul. Edwin är hemma med pappa.

• Andrenna

Hej allihopa!

Här är det bara bra och dagarna rullar på för fullt. På lördag ska Edwin döpas så det blir fullt hur här hela helgen. Ska bli så kul att få döpa honom och att få ha alla nära och kära här.

I dag har vi varit på öppna förskolan och nu sover lilleman sött i sin vagn. Tiden går så otroligt fort, tänk att Edwin redan är 5 månader!!

Jag har ingen erfarenhet att resa med barn och vi har inte planerat in någon resa men jag tycker det är många som gör det och det verkar gå bra. Den längsta resan vi gjort med Edwin är hem till mina föräldrar 34 mil bort och det har gått bara fint. Edwin älskar att sova i bilen så han sover mest hela vägen hem till dem vilket är jätteskönt, speciellt när jag och Edwin åkt själva.

Nej, dags att ta tag i lite förberedelser inför dopet. Ha en trevlig fortsatt vecka allihopa!!

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)