Inlägg från: Andrenna |Visa alla inlägg
  • Andrenna

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Knyttet o K: psykiska sjukdomar kan hos LF ge både medicinsk/ekonomisk invaliditet. Kan inte TH:s försäkring men som jag förstått det av min kollega som arbetat där är det precis som Delta1 skriver att man måste göra ett tillägg för att försäkringen ska omfatta psykiska sjukdomar. Det är en skillnad mellan TH och LF, d v s på LF behöver man inte göra detta tillägg utan försäkringen omfattar ändå psykiska sjukdomar som t ex anorexi.

Har precis tagit en härlig promenad med vagnen i detta underbara väder. Nu blir det att försöka hinna städa lite innan lilleman vaknar. Han ligger ute i vagnen o sover så sött. Han älskar att sova ute i vagnen.

Vår kille har ju haft så otroligt svårt att komma till ro på kvällarna o inte kunnat somna själv utan jag har fått ta honom på mitt bröst o söva honom. Men i går kväll o i natt har han kommit till ro själv i sin bädd mellan oss o sovit så himla himla bra. Kan ju vara något tillfälligt men jag hoppas inte det. Idag är han exakt 1 månad så man får väl som jag förstod det från BVC räkna med att han inte vänder tillbaks dygnet förrän om kanske någon månad til men detta var i alla fall ett gott tecken.

Ha en härlig tisdag allihopa.

• Andrenna

Ett stort grattis till Knyttet o K!!

Låter trevligt med lunch nästa onsdag. Måste dock hålla det öppet än, men jag återkommer.

SysterMaria: gud så avundsjuk jag blir på dej med en son som sover från 22-05. Helt underbart. Vår käre son har som sagt vänt på dygnet och har natt på dagen och dag på natten. Så fort det är läggdags för natten så blir han hur aktiv som helst o vägrar somna. Tar ett par timmar att söva honom varje kväll, sedan sover han jätteoroligt och varje gång han vaknar för att äta så tar det ett par timmar att söva honom igen för då blir han precis lika rastlös som när vi nattat honom första gången. Detta resulterar i att jag och min sambo inte har sådär jättemånga timmars sömn på nätterna. Hoppas verkligen det rättar till sig så småningsom. Har nu bestämt mej för att prova väcka honom på dagarna så han inte sover alltför mycket då¨, kanske han då är trött till kvällarna. På dagen sover han 5 timmar i sträck o där tänkte jag försöka väcka honom efter kanske 3-4 timmar o se om det blir någon skillnad. Är det någon som har några tips??? Vi har provat allt känns det som: sjunga vaggvisor, vyssja, dämpad belysning o allt möjligt men inget verkar fungera.

Nu blir det snart läggdags med tanke på att det är några timmar bort innan vi får sova. Ha en fortsatt trevlig torsdag kväll allihopa.

• Andrenna

Hej allihopa!
    Jag hade jättegärna kommit på fikat imorgon. Men sambon har jobbat 9 dagar i sträck o är ledig onsdag torsdag, sedan blir det 8 dagar i sträck igen så vi har lite ärenden vi tänkte uträtta under dessa två dagar. Jag följer jättegärna med nästa gång. Vill ju så få träffa er alla och så alla bebisar så klart.

Själv har jag börjat införa lite andra sovrutiner på dagarna och Edwin har själv börjat sova lite kortare pass utan att jag egentligen behöver väcka honom. Tycker att han är lite bättre på nätterna, han kan somna om ibland nästan direkt efter matning men ofta behöver han hjälp på traven. Tar vi upp honom på bröstet o han får ligga där somnar han omgående o då lägger vi tillbaks honom mellan oss. Han har väl antagligen närhetsbehov nu. Han vaknar två gånger per natt o vill ha mat, i regel med 4 timmars mellanrum o det är ju helt rimligt. Denna sovrutin har vi inte provat så länge bara några dagar så vi måste först o främst prova några veckor innan vi kan se resultatet av det.

Alla säger samma sak: vår lille Edwin har vänt på dygnet helt enkelt. Idag är han 5 veckor så jag tror att bara vi ger det ett tag till kommer det nog att räta upp sig.

Hoppas ni får ett jättetrevligt fika imorgon. Känns som sagt trist att inte kunna vara med men nästa gång då kommer jag och Edwin.

och lycka till ni alla som inte fått era bebisar än!!

• Andrenna

Hej allihopa!

Så himla synd att jag inte kunde vara med på fikat i onsdags. Ni verkar ha haft det jättetrevligt. Men jag får helt enkelt satsa på nästa gång.

Vi kommer döpa Edwin men vi väntar nog till slutet av januari, då kommer han att nästan vara 5 månader. Vi har så mycket långväga släkt o för att få allt ihoppusslat så tänkte vi satsa på slutet av januari. Edwin är ju född 31/8.

Här rullar dagarna på o man hinner verkligen inte någonting alls känns det som. Edwin är fortfarande jätteorolig när vi ska lägga oss o det är i princip omöjligt att lyckas natta honom. Det vi gjort senaste tiden är att han fått somna på mej o sedan har jag lyft ned honom mellan oss men nu senaste dagarna har inte ens det fungerat, han har direkt vaknat o blivit orolig o skrikit när jag flyttat över honom från mej. HÅller ju inte riktigt i längden att sova hela nätter med honom på sig, är helt mörbultad i hela kroppen o sömnen blir ju ingen höjdare=) Var och vägde honom idag och han hade gått upp jättebra i vikt så nu väger han över 5 kg.

BVC tror att Edwin vänt på dygnet, han sover ju ganska mycket på dagarna o det är svårt att väcka en bebis som sover djupt. Lever på hoppet att det där ska rätta till sig när han blir några månader. BVC menar att det kommer göra det. Men i natt och i morse upptäckte vi att han blev helt annorlunda o hur lugn som helst när han fick sova på sida. Helst sover han på mage men det vet jag inte om man vågar med tanke på plötslig spädbarnsdöd. Annars hade jag gärna haft honom på mage för så trivs han absolut bäst. Hur sover era bebisar?? sover alla på rygg?? Ska i alla fall prova att i kväll lägga honom på sida o palla upp med täckte bakom honom så han inte tippar för att se om det blir någon skillnad på hans stress på kvällen. BVC trodde nog inte det är någon allergi i alla fall mot baby semp 1 och det tror inte jag heller för då borde han ju ha fler symptom o dessutom borde han ju även vara "allergisk" dagtid också. Men om inte detta med sidan o vända dygnet funkar så tänkte jag ev prova minifom först ett tag o se om det är det. Annars får vi väl prova mjölkfritt ett tag. Inte lätt att veta vad de små vill så man får väl prova sig fram. Någon som har erfarenhet av detta eller problem med något av ovanstående och har några tips?? Han blir så superstressad o bara sparkar o fäktar så fort vi ska lägga oss för kvällen oavsett vilken tid det är, annars på dagarna är han så otroligt lugn, har inga skrikperioder eller annat ens.

Snart kommer min kära mamma och hälsar på. Hon ska vara här över helgen, känns jättekul att hon kommer. I kväll ska hon, jag och Edwin bara äta gott o mysa medan min sambo är ute med sitt jobb på middag.

Ha en trevlig helg allihopa!!

Jag var inte med på fikat men kommer som sagt gärna en annan gång så jag skriver upp även mitt namn: Andrenna: Johanna

• Andrenna

Moyo: vad skönt att höra. Ska absolut lägga honom på sida och se om han blir lugnare av det vår lille kille.

Pencil: jag håller tummarna att bebisen snart kommer ut. Vet själv hur jobbigt det är att vänta. Jag började vänta så långt innan BF så när väl bf  kom var jag riktigt leds.

• Andrenna

Ett stort Grattis till dej Jeanyn!!! Vad kul!!!

• Andrenna

LindaMattias: Har blivit lite bättre med Edwins nattningar. Vi har nu flyttat över honom till spjälsängen o han får sova på sida. Detta har absolut hjälpt o nattningarna tar inte alls lika lång tid. Dessutom kommer han fortare till ro vid nattmatningarna också så det går framåt. Håller tummarna att detta ska fortsätta och att han kommer till ro o förstår vad som är natt. Han sover ju ganska mycket på dagarna så när vi väl ska lägga oss så är han pigg. Försöker väcka honom lite på dagarna för att korta ner sovningen men det är inte lätt. BVC har sagt att detta är vanligt, d v s att de små vänder på dygnet o att det kommer rätta till sig när han blir äldre så jag hoppas på det.

Vad jobbigt med skrikperioder. Det är väldigt vanligt, alla jag känner säger att deras barn haft skrikperioder. Trösten är att det ger med sig så småningom. Jag tror att skrikperoderna oftast beror på att de har lite ont i magen. Min syster använde semper magdroppar på sin son som hade skrikperod varje kväll flera timmar o tyckte att det hjälpte så det kanske kan vara värt ett försök.

Jag har köpt semper magdroppar och de handlar man på apoteket. De kostar ca 150 kr o man ger dem en gång om dagen, 5 droppar i maten. Edwin har bara ätit dem någon dag än men jag tycker att ruljansen på hans mage blivit bättre. Vet inte om det har med dropparna att göra eller om han skulle blivit det hursomhelst.

Fika/lunch låter jättetrevligt!!! Gärna måndag, tisdag eller onsdag om det är möjligt. Vi får besök mot slutet av veckan.

Ha en jättebra dag allihopa!!!

• Andrenna

Hej igen!

Jag föreslår fika/lunch nästa vecka på onsdag kl.11.30 på Café Station(antar att det är bäst där med alla barnvagnarna o tänkte att då kommer vi strax innan värsta lunchrusningen) :
    Andrenna

• Andrenna

MissDezibel: semper magdroppar som jag köpt är inte specifikt mot gaser utan de innehåller nyttiga bakterier för magen, typ som att vi äter dofilus o dyl. De är som jag förstått det för att hålla barnets mage i "trim" o tillföra nyttiga bakterier. Jag skulle absolut prova semper magdroppar i ditt ställe o se om det blir bättre. Min son lever på endast babysemp1 men han är inte hård i magen men det har varit en vecka nu när han inte fått bajsa på ett par dagar o då mår han inget bra. Köpte bifidus på apoteket i lördags o det kom direkt. Nu verkar problemen ha upphört o han får bajsa varje dag igen. Har hört att man ofta blir väldigt hård i magen av just babysemp 1. Har hört att nan är bättre i det avseendet men jag har ingen egen erfarenhet av det själv. Hoppas att det snart ger med sig för er.

• Andrenna

MissDezibel: min son äter var 4:e timme, ibland blir det lite oftare och ibland lite längre mellan ätningarna men för det mesta var 4:e timme. Han äter nu ca 180 ml per gång babysemp1.  Blir oftast två nattmatningar.

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)