Inlägg från: Knyttet och K |Visa alla inlägg
  • Knyttet och K

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Moyo - Grattis till bäbisen! Hoppas ni får komma hem snart.

Delta - Trist att inte vändingsförsöket lyckades? Kommer ni att göra något fler? Om du inte vill snittas behöver du ju inte det. Om min bäbis inte skulle vända sig tänker jag föda i säte, jag är livrädd för kejsarsnitt (så det är skönt att läsa era positiva upplevelser av det om det nu av någon anledning skulle bli aktuellt för oss). Jag vet visserligen inte om jag hade valt det min första förlossning. Nu känns det inte som att det skulle vara något problem, jag har haft två jätteenkla förlossningar och har haft normalstora barn (åt det större hållet) med små huvuden. Det verkar vara idealt för sätesförlossning *skrattar* Jag vet att de inte verkar vilja att man föder i säte här, men de kan ju inte tvinga en till snitt om man inte vill.

Bra med listor för vad man ska packa med till BB. Sist hade jag inte packat när förlossningen satte igång, och jag tog knappt med mig något heller eftersom jag ville åka hem så fort som möjligt. Sen visade det sig att lilla A bajsat i fostervattnet (eller ja, det visste jag ju när vi åkte in men jag visste inte att man var tvungen att stanna på bb då) så vi blev kvar på bb i några dagar. Det gick ju bra att maken hämtade grejer, men den här gången tänker jag packa för att kanske måste stanna någon dag. Eller packa en extraväska som maken bara kan hämta om vi inte får åka hem den här gången heller.

Jag kan inte heller komma med på det här fikat. Vi firar femåring dagen efter och det är flera släktingar som kommer ner så jag ska ägna mig åt familjeumgänge och kalasförberedelser.

Fick papper från fk som ska fyllas i av min arbetsgivare för att de ska fastställa en ny sgi. Jag hoppas det går fort, för alla på jobbet är på semester nu och jag hade hoppats att slippa vänta på mina pengar. Jag skickade in underlag för ny beräkning av sgi innan vi åkte på semester, men det var kanske inte tillräckligt då. Enligt en anställd på FK här i stan skulle det räcka med att jag skickade mitt anställningsbevis där det står hur många timmar jag jobbar och papper på min senaste löneförhöjning. Jag tror jag får ringa dem, jag har ju en mil till jobbet så jag cyklar inte gärna upp om jag inte behöver. Kondisen är inte vad den var för någon månad sedan *skrattar*

• Knyttet och K
    oxytocin skrev 2010-07-30 14:15:47 följande:
    Jag klarar inte av att gå men cykla däremot går betydligt bättre. Har ju sån vidrig foglossning. Fick tipset av min sjukgymnast förra grav.
    Så är det för mig också. Gå är jättejobbigt men cykla går bra. Det går bara inte så fort
  • Knyttet och K

Jösses, jag tror bäbisen gått på lilla A's snack om att bäbisar kommer ut genom naveln. Den bökar runt så det gör riktigt ont.

Riktigt ont har jag också i fogarna nu. Det känns som hela kroppen pajade ihop när jag fick semester. Jag är så himla trött (i kroppen). Jag vet inte om jag blev det nu för att jag "kan" vara det. När jag jobbade var det ju bara att bita ihop om ni förstår hur jag menar. Eller om kroppen lagt av för att jag är mer stilla nu. Kanske en kombination. Jobbigt är det iaf. Jag ska försöka ta en cykeltur varje dag framöver och se om det blir bättre.

Hur går det med namnfunderingar för er andra? Jag börjar känna mig lite stressad nu. Jag tror att vi bara får acceptera att vi inte hittar ett perfekt namn utan bara välja nåt som är fint. Extra problematiskt att vi känner starkast för olika namn också.

• Knyttet och K

Jag tror aldrig att jag skulle kunna hitta ett bra namn om det inte var färdigt innan förlossningen. Med de tidigare har vi haft namnen klara innan jag ens var gravid. Lilla A's namn bestämde jag mig för när jag gick högstadiet. Visserligen ångrar jag hennes namn lite ibland, eller jag tycker ju att det är jättefint och det passar henne bra men när hon väl kom hade det blivit ett riktigt poppisnamn och det stör mig lite. Hon har namn efter min mormor dock, så jag ville ändå att hon skulle heta så. Annars hade jag valt ett annat. Vi funderar dock på att lägga till det andra namnet som ett andranamn. Vi hade pojknamn till en andra pojke klart också, men det känns inte längre rätt av någon anledning och nu känns det som att vi är helt lost.

Lycka till Li81!

• Knyttet och K

Idag cyklade jag upp till museet med barnen och jisses vad det tog på. De fick hoppa ur cykelstolen/cyklekärran i backen och hjälpa till att putta på *skrattar* Jag hade nog inte tagit mig upp för backen med dem i vanliga fall heller men då hade jag nog orkat styra upp ekipaget iaf. Sen besökte vi min syster som bor 4 trappor upp utan hiss... Det känns i kroppen vill jag lova.

För er med barn kan jag verkligen rekommendera ett museibesök, de har en jättefin barnutställning med Lennart Hellsing-tema.

Jag tycker inte magen är så fasligt tung. Däremot trycker den så hemskt på revbenen, jag vet inte hur jag ska stå ut två månader till. Jag har kort rygg, hög mage och SF-måttet ligger i överkant. Det är tungt att andas mellan varven. Den här gången känns magen mycket lägre än tidigare, men den är nog fortfarande hög jämfört med många andras.

• Knyttet och K

Grattis Li81!!! Hoppas du återhämtar dig snabbt.

Hallonbladste - Köpte jag första graviditeten, men hann bara dricka en kopp Om det var teet som gav resultat låter jag dock vara osagt *skrattar*

I veckan har vi firat femåring, det känns helt sjukt. Jag tycker det var nyss jag blev mamma. Och nu är han fem år och har så mycket teorier och funderingar kring allt. Tiden går så himla fort. Men ett lyckat kalas var, även om vi hade otur med vädret, superfint väder i tisdags och idag och regn igår. Jag hade hoppats på att vi kunde vara ute då det var 18 barn + föräldrar som skulle komma. Det gick dock jättebra att vara inne också, jag hade förväntat mig fullt kaos men det var faktiskt rätt lugnt. Det var typ bara barnen på gården (4 barn som inte bor här) så det var ju en stor grupp som är vana att leka med varandra. Det var nog därför det inte blev stökigare. Sen på kvällen kom min familj och firade. Födelsedagsbarnet verkade väldigt nöjd med dagen.

Härligt att ni hade ett trevligt fika. Jag hoppas jag kan komma med på något framöver, men det blir nog tufft den närmsta tiden. Nästa vecka är makens sista semestervecka och sen börjar dagis den 18:e och då skolar vi in lillasyster på ny avdelning så det tar nog någon vecka innan jag kan lämna barnen. Men då träffas jag gärna på lunch/fika!

Jisses vilka sammandragningar jag har börjat få, jag kan inte minnas att de var så kraftiga under de tidigare graviditeterna. De gör dock inte ett dugg ont, så jag känner mig inte orolig eller så. Det är mest häftigt vilken kraft det är i dem.

• Knyttet och K

Moyo - Vad skönt att ni fått komma hem!

Jag har ganska nyss vaknat efter en liten dagslur. När hände det senast??? Det blev lite sent igår och min svärfar kom tidigt imorse så det blev lite sömn inatt. Vi ska på bio ikväll och insåg att vi nog var tvugna att sova en stund om vi skulle orka, ha ha. Man är ingen ungdom längre. Barnen har åkt till stugan med mormor och morfar, så vi njuter av lugnet här hemma. Så skönt att få äta frukost tillsammans, få sova på morgonen (och ostört på natten) och kunna umgås lite utan att behöva fixa med barnvakt etc. Ikväll ska vi på bio, imorgon tänkte vi åka en sväng på stan och luncha och ev göra lite ärenden.

Så ska vi fixa med bilen också, som ska säljas. Min svärmor hjälpte oss att städa ur den när hon var här så nu är den i säljbart skick Det känns skitjobbigt att byta bil, men det är väl skönt när det väl är gjort. Fast jag kommer sakna vår lite.

På söndag åker vi upp till min svärfars stuga och så kommer mina föräldrar och lämnar barnen där och så är vi där några dagar. Jag hade egentligen bm-tid på måndag, jag hoppas jag kan få en ny tid ganska snart men jag mår ju bra och bäbisen lever rövare som vanligt så det känns inte som att det gör något om det dröjer till nästa besök heller.

• Knyttet och K

HannaMaria84 - Nu vet jag inte säkert, men jag antar att de pratar om graviditetskalendern här på FL. Upp i din "verktygsrad" eller vad man ska kalla det finns ett kvinnotecken. Där fyller man i uppgifter om sista mens, bf (om man gjort ul) och liknande så ser man vilken vecka och dag man är i. Det finns lite info om vad som händer med barnet för varje vecka och så kan man ladda upp bilder och skriva egna anteckningar.
    Den är faktiskt jättebra tycker jag och är typ enda anledningen till att jag hängt kvar här på FL då jag inte skrivit här på flera år innan den här tråden. Det är roligt att jämföra graviditeterna också, jag har en kalender för varje barn

När det gäller sömnen har jag också problem med att ligga skönt. Jag tycker att det är bra att ha en kudde mellan knäna, inte bara för bäckenet utan jag tycker att det känns bättre i magen också.

• Knyttet och K

pencil - Jag gick på semester 19/7 och ska inte jobba mer (bf 7/10) Fast då har jag ett fysiskt tungt jobb med mycket lyft. Annars hade jag nog kunnat jobba lite längre. Men jag hade nog velat vara hemma sista månaden iaf, för att förbereda mig och vila. Och vara säker på att förlossningen inte sätter igång på jobbet

Jag har också tyckt att det känns länge tills bäbisen kommer men nu börjar jag känna att det kanske är dags att ta itu med att fixa vissa saker. Några kompisar var förbi och frågade vilken vecka jag var i och då insåg jag att kommer bäbisen som storebror gjorde är det bara fem veckor kvar! Jisses, fem veckor är ju ingenting.
    Kanske dags att fixa skötbord iaf för det är den enda bäbisgrej vi verkligen behöver. Sen borde vi väl få tummen ur och hämta spjälsängen vi ska köpa. Visserligen tror jag inte att bäbisen kommer sova där, utan den är mest tänkt att storasyster ska sova i. Vi måste få någon rätsida på sovsituationen känner jag. Jag vill inte gärna säga att barnen inte får komma över till oss så nu testar vi med att de får komma, men får ligga i egna sängar i vårat rum om de ska göra det.

Jag måste se över vad vi har i klädväg, och omorganisera garderoberna så vi får plats med allt på bättre sätt.

Och så blir det bilköp även här. Vi får inte plats med tre stolar i den vi har, så det måste vi verkligen fixa.

• Knyttet och K

Åh vad jag blev sugen på att anmäla mig till yogan jag med. Jag gick med första barnet och det var så skönt, jag skulle nog uppskatta det ännu mer nu. Och somna ännu snabbare under avslappningen *skrattar*

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)