-
Jag frågade läkaren, barnmorskan och sjukgymnasten om spikmattan när jag var nygravid. Man vet ju inte så mycket om detta än, men de 12 första veckorna bör man vara försiktig. Den tiden använde jag spikmattan men bara nacke och övre delen av ryggen och även benen eftersom det möjligen kan vara lite riskabelt kring bäckenområdet.sofia76 skrev 2010-09-01 16:07:56 följande:Spikmatta har jag ju hemma, av någon anledning har jag trott det varit farligt att ligga på den när man är gravid, men så kanske inte är fallet. Ska nog lägga mig på den en stund ikväll.
-
Här i Sävar fick jag låna gratis.jeanyn skrev 2010-09-03 08:36:11 följande:Har du fått låna en tens, eller hyra? På "min" vårdcentral måste man hyra en själv, 495kr för 3 veckor. Lite tidigt att göra det redan. Jag funderar på att köpa en, Jula har en för 499kr.
-
Ja, oj, var rädd om era bröst tjejer. Ullinlägg kan rekommenderas! Jag köpte ett par på BB förra gången och nu har jag beställt ett till par från Minimundus. Mjölkstockning är inte roligt. Slarvade förra gången och gick bara från H&M på Ersboda och in på Coop med öppen jacka (vintertid) och sen var det kört.
-
Om butiken inte skickat med allt de skulle tycker jag att de ska stå för bud som får komma med resterande grejor! Irriterande, sånt där!pencil skrev 2010-09-14 13:58:20 följande:Är bara så upprörd över allt strul vi drabbats av på en av affärerna på Mariedal. Där finns ju 2 "barn-affärer" och vi har bokat/köpt/beställt grejer från den ena av dem. I dagsläget är jag både arg och besviken över att vi inte valde den andra butiken. Pga butikens slarv och strul så är inte allt praktiskt klart här hemma inför bebisens ankomst - vilket känns väldigt stressande!! Jag som egentligen har blivit
ordinerad vila och avslappning blir bara mer och mer upprörd och stressad för var dag som går. Att vi dessutom inte har en bil gör ju ingenting lättare. Vi fixade så vi fick hem grejer i söndags (med taxi) men när vi kom hem och packade upp grejerna så var det flera saker som saknades. Jag ringde givetvis till butiken direkt och de sa väldgit käckt:
"Det är inget problem du kan komma in och hämta sakerna när du vill - jag lägger undan dem i ditt namn".
Lätt för dem att vara så positiva och käcka - de är ju inte höggravida och ska försöka ta med grejerna på en buss eller cykel ( cykel har jag dock strukit som alternativ!). Min sambo cyklar till sitt jobb och skulle ju kunna försöka hinna dit när han slutar men det blir inte det lättaste för honom heller att ta med grejerna med cykel (omöjlgit att få med alla saker vid samma tillfälle). Det får väl troligtvis vänta till helgen så får vi lösa det när han är ledig - men jag vill ju att allt ska vara klart nu! Dessutom är det inte bara nu de har strulat utan ett par gånger under sommaren också. Däremot har de inte varit villiga alls att ge någon form av ursäkt eller kompensation utan mest bara ryckt på axlarna och så käckt som möjligt sagt "tyvärr har det råkat bli fel". Hade det varit varor för ett par hundra så hade jag haft mer förståelse men när man som kund handlar för över 8000 kr tycker jag att man kan ha lite krav på "att det råkat bli lite fel" inte får inträffa. -
Klaveret skrev 2010-09-15 12:40:39 följande:Fråga: Kan man ge lactulos till spädisar, eller är det bara massage som gäller för att få igång tarmarna?
Barn, daglig dos:
under 1 år: 3 g (5 ml) pulver eller 5 ml lösning
www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3 -
kramissara: Tycker som Knyttet och K att du ska strunta i såna råd. Funkar det och det känns bra - kör på det! Själv minns jag att jag med Leo låg i soffan från kring 20 och fram till midnatt och han snuttade, sög och sov. Visst, man är ju fast i soffan och man kanske känner sig lite som en mjölkko men det funkade ju.
Denna gång hoppas jag på att kunna börja med sjalen tidigare, med Leo hade jag så ont i snittet att jag inte kunde "sjala" förrän efter en månad. Också perfekt för bebis är nära, känner hjärtslag och andning, trygghet, och man får inte ont i nacke och rygg själv. -
Om bebisen väger som den ska behöver du väl inte väcka den för mat? När vår son var nyfödd låg han på gränsen så då tyckte BVC att jag skulle väcka honom var 3-4:e tim på natten för amning, men det slutade vi med när han gick upp lite mer.Andrenna skrev 2010-09-19 20:33:18 följande:
Tänkte även höra med er övriga när det gäller matning och sömn: Vissa nätter(eller rättare sagt de allra flesta nätterna) sover vår son verkligen hur länge som helst. BVC tycker ju man inte ska låta barnen sova mer än max 4 timmar i sträck innan mat när de är såhär små men det svider verkligen i mammahjärtat att väcka upp stackaren. Han sover verkligen så gott på nätterna. Jag har ett antal gånger vaknat till o då sett att det gått 5 timmar och någon gång t o m 6 timmar och då har vi väckt Edwin för att ge honom mat. Men han sover så himla gott så det känns inte kul att väcka honom. Han är så otroligt svårväckt. Men ett effektivt sätt är att byta på honom först, det avskyr han så då vaknar han till så man sedan kan mata honom. Han går ju upp jättebra i vikt så det känns ju skönt. Ska på BVC imorgon o väga honom och tänkte då höra mej för lite angående sömn o mat. Hur gör ni övriga med detta???
Ca 3 v kvar till förlossning... Var hos bm idag och hjärtljuden var först lite låga men sen lät det bättre. Bebis ligger fortfarande i säte men jag ska ju snittas så det spelar ingen roll, förutom att sparkarna känns lite obehagligare kanske. I natt har den sparkat på mina revben igen, inte skönt. -
Har också haft mycket sammandragningar om nätterna på sistone. Det plus halsbrännan plus FOGLOSSNINGEN och höfter och ben som också börjat göra ONT som... går inte att beskriva... gör att sömnen är väldigt dålig just nu. Minns hur patologiskt trött jag var vid förra förlossningen och vill inte vara med om det igen.
Var hos bm i måndags och sf-måttet hade ökat 4 cm på 3 v. Inte konstigt att jag (o maken) tyckt att magen tvärvuxit.
Inte packat nån väska än. Känner mig liksom så säker på vårt snittdatum fastän det kan sätta igång tidigare... Men har iaf köpt blöjor och amningskupor, alltid nåt! -
Snitt om lite mindre än tre veckor. Tror jag ska försöka låna bort storebror helgen innan så man får försöka sova om sig och vila så mycket som möjligt! Även om det går dåligt att sova på natten vore det skönt att slippa bli uppkörd av honom vid 05-06 vaaarje morgon.jeanyn skrev 2010-09-22 12:16:27 följande:oxytocin - Jag har precis alla problem som du på natten. Hur ska man orka sen liksom, när man är helt kosmiskt trött redan nu... När var det du skulle snittas?
Jag har börjat packa väskan lite, köpt blöjor men inte amningskupor.
Nu ska jag försöka sova nån timme så jag orkar sista yogan ikväll. -
Spännande... Förra gången fick jag en blödning, dock rejält klarröd och inget slemmigt, på söndagen. Ringde förlossningen som ville ha in oss direkt. Blev kopplad till CTG och sen en vag. undersökning. Hade rätt mkt sammandragningar och var öppen två fingrar, lite uppmjukad tapp. 4 dagar senare gick vattnet! (Minns inte allt detta i huvudet, kollade i gamla blogganteckningar.) Så kanske på G för dig?HannaMaria84 skrev 2010-09-23 07:59:24 följande:
Det har verkligen börjat kännas i hela kroppen att det snart dags för bäbis. Kroppen är mera stel, börsten mera ömma och så igår TROR jag att en del av slemproppen gick. Men är inte säker alls.
Jag var på jobbet och gjorde ett ärende när jag plötsigt kännde hur det blev plaskblött där nere och när jag äntligen hittade en toa så var det en blodblandad flytning...men jag vet inte alls vad det var, någon som vet?