Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)
Loris:
Så olika det kan bli. Storasyster kom i v.38 och jag var väl inställd på v.38-40 den här gången och så kommer han i v.36 och du hinner (troligtvis) passera BF. Busigt!
Loris:
Så olika det kan bli. Storasyster kom i v.38 och jag var väl inställd på v.38-40 den här gången och så kommer han i v.36 och du hinner (troligtvis) passera BF. Busigt!
Grattis till tösen, Loris!
Vi har fått värsta förkylningen, dottern först och sedan jag. Lillpysen verkar inte helt kry han heller, men långt ifrån det snorkaos det är för oss tjejer. Tur är att pappan ännu är frisk så det finns någon som orkar prestera något. Jag blir alltid lika förvånad över hur risig och orkeslös man blir av en liten förkylningsbacill. Kalas planerat på fredag, men vi lär fortfarande vara i karantän då. Åååh, så trist!
Nästa vecka är sista veckan vi har dubbel bemanning här hemma, så blir det någon lunch så finns en teoretisk möjlighet för mig och Pysen att ta en tur (om vi är friska dvs).
.
Klaveret:
Vad tråkigt med sår - det kan verkligen ge ett ytterligare djup i babybluesen. Usch! Jag minns hur tårarna rann under amningen med dottern, amning som ska vara sååå myyysigt. Inte riktigt... Strongt av dig att pumpa ur! Heja! Heja!
Vi var på bvc och "smygvägde" Pysen igår och hör och häpna: Han ökar som han ska UTAN ersättning! Hurra!!!
Grattis till grabben, Andrenna!!!!
Grattis till grabbarna, LindaMattias!!!!
Vad kul att förlossningen gick så bra fast de var två.
Läskigt med operation, men det är samtidigt fantastiskt att så många problem går att fixa. Nu håller jag tummarna för att han kommer igång med ätningen också - men sond funkar ju ett tag i alla fall.
Klaveret:
Japp, det var jag - eller ÄR jag. Pysen sover tätt-tätt-tätt mot mig på nätterna, allrahelst med maten serverad. Det blir spännande att se om vi någonsin lyckas få honom att sova själv...
Det var trevligt att som hastigast heja på några ur tråden tidigare i veckan, men det hade ju underlättat om jag bara haft lillen med mig till stan...
Andrenna:
Det där med amningen är verkligen inte lätt. Min tvååring somnade alltid vid bröstet och fick ersättning uppepå, men hon gillade amningen och "tuttade" nöjt tills hon fick flaskan. Med henne delammade jag i 6+ månader - tills hon började bitas. Hade hon däremot inte velat amma så hade jag gett upp mycket tidigare och förmodligen kommit över mitt dåliga samvete över mitt "misslyckande" snabbare.
När det gäller amning vs flaska så måste jag säga att min erfarenhet hittills är att amning är smidigt, flaska är smidigt - det är både och som är ett elände.
Den här gången hade jag bestämt att kämpa stenhårt under en begränsad tid och skulle det inte funka så skulle jag lägga ner amningen. Med dottern gick det ju att ägna 8-10 timmar om dygnet till matning, men med en tvååring hemma så upplever jag att jag inte har den tiden.
Vad man måste fråga sig är "vill jag amma och till vilket pris?". Kommer man fram till att man verkligen, verkligen vill amma så söker man all hjälp man kan få och sätter upp ett mål tillsammans med någon som kan och så kör man stenhårt, utvärderar efter en tid och tar ett nytt beslut. Greppet kan man ofta jobba på och få bra och barnet kan läras att det dröjer lite innan mjölken rinner till.
På Barn4 har de slutat "koppa" spädbarnen och ger flaska till de barn som inte har sond, trots mammans ambitioner att amma framgent. Ny forskning ska tydligen visa att flaskan inte stör amningen i den utsträckning man tidigare trott. Däremot så tror jag att barn kan få svårt att acceptera att mjölken inte kommer lika snabbt och lätt och därför krånglar vid bröstet, men det är ju inte hållbart att koppa en krånglande bebis med större mängder ersättning och då är flaska enda alternativet.
Sömnen har jag inga tips om - tyvärr.
Hannamaria:
Gravidförsäkringen är inte lika bra som en "riktig" barnförsäkring, det är därför man bör teckna den så snart som möjligt. Du kan beställa hem formuläret och fylla i det direkt barnet fötts då man vet hur barnet mår. I TryggHansas formulär ska man fylla i apgarpoäng, i vilken vecka barnet fötts osv och det kan man ju inte veta i förväg.
Grattis Knyttet och K!!!
Tiden går så infernaliskt fort nu, jag hinner ingenting och veckorna bara springer iväg.
Nästa helg ska Pysen döpas så i veckan blir det att baka varje ledig stund (vilket är ca 90 sekunder i taget)... Undrar hur det ska gå när jag har ambitionen att fixa de fem-sex tårtorna själv? Ja, inte så att vi ska ha såååå många gäster på dopet, men sedan blir det barnkalas på söndagen för Lillan och så släkt-kalas på måndagen när hon egentligen fyller år. Som att inte det vore nog så fyller karln år på tisdag och svärfar på onsdag. Yeeeeha!
Jag ska också passa på och säga att Lilla Mirakel ute på Västerslätt förtjänar ett besök om man är på jakt efter något. Ännu är butiken inte "komplett" men jag svängde in igår och shoppade ny amningströja och bärsjal. De har alltid öppet tordagar, men man kan alltid ringa och kolla om någon är där och komma andra dagar om det är så att man är i farten.
Lisabettan:
Vi har samma fenomen här, med en mage som funkar bättre med färre och större mål. Det som jag tycker är riktigt, riktigt svårt är att veta om Pysen är i en ökningsperiod och borde få driva upp produktionen genom att äta oftare - oftare än en gång i timmen alltså...
Lisabettan:
Här är det precis så! I torsdag när jag var på stan åt han klockan nio innan vi åkte och så väckte jag honom vid ett-tiden för att han skulle äta innan vi skulle vidare. Han kan sova upp till fem-sex timmar utan problem om vi åker bil eller promenerar med vagnen. Han borde ju inte sova så gott om han höll på att svälta ihäl, tycker jag. Tyvärr har jag inte något överflöd av mjölk och Pysen använder mer än gärna mig som napp sedan maten tagit slut, det är det som gör mig så förvirrad eftersom jag inte vet om han bara vill mysa eller om han vill ha mer.
Nu kollar jag mer på klockan än jag gorde tidigare och försöker ta i alla fall en timmes paus innan han får bröstet igen och det funkar helt klart bättre för lillmagen.