Margarit skrev 2010-03-28 21:26:44 följande:
Min son på 1 år 9 månader (som jag planerar att vara hemma med åtminståne tills han fyller tre) är väldigt blyg. Fick idan höra för femtielfte gången att jag borde sätta honom på dagis så han tuffar till sig. Varför ska det vara så viktigt att vara så tuff och självständig i späd ålder? Blir så trött på detta ifrågasättande varför jag väljer att vara hemma. Jag tror fast på att han har det bäst hemma med mig just nu.
Jag fick som förälder lite ångest över att mitt barn var för "kännslig" med andra barn. Han klarade inte av några motgångar (ex. om ett barn putter/tar han leksaker etc) utan backa undan direkt och kom gråtandes till mig. Så jag valde att ha honom på dagis från 2års ålder (15h veckan). Just för att han skulle få leka med barn i samma ålder och lära sig samspelet. Vi gick innan på ÖF 2-3ggr i veckan, men när han paserat 1,5 års ålder så fanns det inga jämnåriga kvar att umgås med på dagarna. Jag tyckte att det bromsade ner han utveckling när han lekte med barn som var mer än ett halvår yngre, inte minst så skiljer sig aktivitererna en hel del i åldern. Så dagis var helt perfekt att börja på för mitt barn i 2år åldern, det blir 3h lek om dagen som har gjort honom mycket starkare psykiskt. men allt beror ju på barnet själv samt vilket utbud av aktiviteter man har där man bor.