• tuzzla

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Har bara läst Trådstarten:
    Vår minsting är nu 2,5 år och jag är hemmafru på heltid. Tänker så förbli ett bra tag till också!!!! Jag älskar att vara hemma, och inser hur tursam jag är som har den möjligheten!

Får liknande kommentarer som TS redan fått, men i mitt fall kanske det är lite mer befogat. Alla ser ju att mitt barn inte längre är någon bebis och förstår väl att föräldrapenningen orimligen kan räcka så länge...
    Jag blir dock vansinnigt irriterad över såna kommentarer! SÅ längesen är det ändå inte som hemmafru var en vanlig sysselsättning.
    Jag har VALT detta. Jag VILL detta. Jag belastar inte samhällsekonomin det minsta. Är självklart inte inskriven på AF och får således ingen A-kassa (jo, folk har trott det!). Föräldrapenningen är slut sedan länge. Vårdnadsbidrag finns inte i min kommun. Jag VAB-ar aldrig och upptar ingen plats inom barnomsorgen.

Jag blir förbannad när politiker ska komma och snacka om kvinnofällor!!! Visst, jag har säkert inte samma förutsättningar i min yrkeskarriär sen, men jag har fått ANNAT!!!!!!

Vi har också två äldre barn, 13 och 10 år gamla. Det är en ynnest att kunna hjälpa dom med läxor och annat kring skolan direkt när dom kommer hem.
    På så sätt har ju dom kvällarna fria för umgänge med kompisar, träning eller att bara slappa om dom vill!

• tuzzla
    Hägris skrev 2010-03-28 22:07:03 följande:
    Bäst att du skaffar en karl som inte vill vara med sina barn då.
    Måste ju va dummaste kommentaren hittills??!!!!
    Så alla vi som har möjlighet att vara hemma har också män som inte vill/bryr sig lr vad menar du?
    Haha... stackars oss.. ;o)
  • tuzzla
    tessilus skrev 2010-03-29 15:00:14 följande:
    ja det e nog bättre att ha 2 föräldrar som jobbar heltid så det inte blir orättvist, så båda föräldrarna träffar barnen lika mycket.....suck
    ...och detta bästa kommentaren!!!
  • tuzzla
    Hägris skrev 2010-03-30 17:17:21 följande:
    Vilka indiotiska kommentarer, hur man det var bra för barnet att bara en förälder är hemma? Är det sant att när pappor är hemma skadar sig barnen oftare oxå eller hur tänker ni? Egoistiskt att inte dela på föräldraledigheten!
    Nu kan ju jag bara svara för mig själv....
    Och då anser jag ovanstående vara för idiotiskt för att ens bemöta...

Hur du än försöker kan du då inte övertyga mig att det skulle vara bättre för vårt minsta barn att vara på dagis, lr bättre för dom två stora att få vara ensamma hemma efter skolan!!!!!!!!

När jag gick i skolan var vi några stycken som hade hemmavarande mammor.
    Backa några år till, så var dom ännu fler.
    Det blev folk av oss ändå, trots att vi fostrades i skuggan av enorm egoism! Och bra kontakt med min pappa (som då alltså jobbade under min uppväxt) har jag också!
  • tuzzla

Nej ditt senaste inlägg var då inte lätt att läsa, det har du jävligt rätt i!!

Du tänker ju enkelspårigt!! Bara för att vi är hemmamammor förnekar vi väl inte pappan hans rätt till barnen?????
    Precis som Beccagranen skrev nyligen, så får dom MYCKET tid tillsammans, eftersom ingenting stjäl pappans fokus från sitt/sina barn. Det mesta är redan gjort!

Och dina inlägg blir ju varken vettigare eller rimligare av att du slänger in en korkad kommentar om att vi ju självklart måste anse att barnen blir skadade oftare när dom är med sina pappor......

DU bör nog läsa tråden en gång till! Vi är flera här inne som stannat hemma längre än föräldrapenningen medgett.... Egoism??

• tuzzla
    Lizamaria skrev 2010-03-30 19:05:13 följande:
    Jag tillhör inte kategorin som längtar efter att vara hemmamamma. Men jag är väldigt starkt emot att vi som kvinnor kritiserar varandra så hårt hela tiden. Om du vill vara hemma - och du efter att vara insatt i att du blir väldigt beroende av din man, får dålig pension och får det allmänt sämre ekonomiskt trygg, och ändå väljer det. Ja - då är det ju ditt val. På samma sätt är inte vi kvinnor som tycker om att arbeta sämre mammor. Jag är så trött på att höra "man skaffar väl inte barn för att andra ska ta hand om dem": Nej självklart inte, jag och min man kommer båda gå ner i arbetstid för att tillsammans ge våra barn mer föräldratid - men jag som individ/kvinna har studerat 6 år för att kunna arbeta med mitt drömjobb, så jag vill kunna göra både och: både ha familj och arbeta. Däremot kräver det en man som är beredd att ge lika mycket familjetid: det går inte att bortse ifrån.Så låt oss vara lite schyssta mot varandra: en glad mamma = är en bra mamma. Blir man glad av att vara hemmamamma - så tror jag barnen mår bra. Mår man glad av att arbeta - så mår barnen bra. FÖRÄLDRASKAP ÄR INGEN TÄVLING!!!!
    PRECIS!!!
    ...förövrigt så går åtminstone pensionsbiten att lösa fast man inte jobbar..
  • tuzzla
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-26 12:49:03 följande:
    Som jag nämnt i andra inlägg.... det är dags att ni som svänger er med "att va hemma ni bara VI slipper betala för det" 

...faktiskt tar och läser på lite. Om hur hemmafamiljen ofta betalar mer i skatt pga särbeskattningen och om hur olönsam dagisfamiljen ofta är. Då blir det kanske lite mer balans:

www.varldenidag.se/index.php?option=com_conte...

www.varldenidag.se/index.php?option=com_conte...

Vi kan ta bort vb men då ska maxtaxan tas bort och föräldrarna börja betala en större del själva och sedan ska särbeskattningen bort och ersätta med sambeskattning. Vb har kommit till för att balansera upp den snedvridna familjepolitik vi har i vårt högskattesamhälle! 
    Svart på vitt, och diskussionen bör därmed vara slut! ;o) 
    /Hemmafru sedan 3,5 år...
Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!