Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
Hoppar in i tråden.
Är 18 år och gravid med mitt första barn i April. Jag har jobbat heltid i 2 år, jag valde alltså att sluta skolan när min migrän tog för mycket tid från den.
Jag och min sambo har gemensamt kommit överens om att jag ska vara hemma så länge som möjligt. Det är inte för att komma undan jobb eller vad man nu kan få höra. Utan för att jag VILL vara hemma heltid med mina barn.
Och då tillhör jag inte den kategorin som har så gott ställt så att det inte är några problem.
Vi kommer inte ha det så fett. Men samtidigt tycker jag att tiden jag får med barnen väger upp det.
Det får gå helt enkelt. Och gör det inte det, då får vi tänka om.
Jag smutskastar inte de föräldrar som inte vill eller har möjlighet att vara hemma heltid.
Och jag förklarar gärna för alla som frågar. Vad ska du göra sen? Eller säger. Jaja, studera kan du ju alltid göra efter mammaledigheten. (mer som att påpeka mitt misslyckande i att skaffa barn tidigt och missa skolan)
Jag vill bara att alla former av barnomsorg ska accepteras. Oavsett hur man väljer att göra.
Det är bra att dagis finns. Och att mammor vill lyckas med karriären. All heder till er som får ihop det tidsmässigt!
Men att vara hemma och ta hand om sina barn är också ett heltidsjobb. Glöm inte det!