• Margarit

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Min son är 1 år 8 månader gammal och jag är hemmamamma. Planerar att vara hemma med honom tills han är tre, längre om vår ekonomiska situation tillåter det.

Jag tror att det är bäst för min son att få vara hemma och jag tycker det är underbart att få vara hemma med honom.

Själv har jag aldrig gått på dagis och skulle gärna vilja erbjuda samma sak till mitt barn.

• Margarit
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-02-27 08:05:17 följande:
    hur löser ni det ekonomiskt?
    Min man tjänar ganska bra, så det funkar. Vi får ju prioritera bort en del...resor, att köpa hus, går mer sällan ut och äter och på bio än förr. Men så stor skillnad är det inte och det är det värt. Förut kunde vi spara mer i månaden, nu blir det inte så mycket över helt enkelt.

Om jag tjänade såpass bra att jag kunde jobba och pappan vara hemma så skulle vi gärna byta så han fick vara hemma, men tyvärr så tjänar jag knappt hälften av det han gör så det funkar inte.
  • Margarit

Har ni andra upplevt att ni måste förklara er varför ni är hemma med barnet/barnen?

Min son är ju bara 1 år 8 månader, men han är tydligen såpass gammal att folk börjar undra varför han inte går på dagis. Folk frågar mig reativt ofta när han ska börja.

Han är en rätt kanslig och blyg liten kille och det jag får höra är att han skulle "tuffa till sig" på dagis och lära sig "ta för sig" bland andra barn. Hemma riskerar han att bli en mes.

Själv håller jag inte med. Jag tror att det är bra att jag ger honom tid och kärlek, något jag inte skulle hinna i lika stor utsträckning om jag jobbade och han gick på dagis.

Jag har full förståelse för att människor både måste och vill gå tillbaka till arbetslivet snabbt och jag kritiserar inte dem för det. Därför är jag ganska förvånad över hur ofta mitt val att stanna hemma med sonen ifrågasätts.

• Margarit

Känns skönt att ha hittat den här tråden, för jag har känt mig himla ensam om att vilja vara hemma med mitt barn.

Känns bra att få lite uppbackning i att jag har gjort rätt val för oss. :)

• Margarit

Min son på 1 år 9 månader (som jag planerar att vara hemma med åtminståne tills han fyller tre) är väldigt blyg. Fick idan höra för femtielfte gången att jag borde sätta honom på dagis så han tuffar till sig.

Varför ska det vara så viktigt att vara så tuff och självständig i späd ålder? Blir så trött på detta ifrågasättande varför jag väljer att vara hemma.

Jag tror fast på att han har det bäst hemma med mig just nu.

• Margarit
    beccagranen skrev 2010-03-28 21:41:30 följande:
    Jag fick som förälder lite ångest över att mitt barn var för "kännslig" med andra barn. Han klarade inte av några motgångar (ex. om ett barn putter/tar han leksaker etc) utan backa undan direkt och kom gråtandes till mig. Så jag valde att ha honom på dagis från 2års ålder (15h veckan). Just för att han skulle få leka med barn i samma ålder och lära sig samspelet. Vi gick innan på ÖF 2-3ggr i veckan, men när han paserat 1,5 års ålder så fanns det inga jämnåriga kvar att umgås med på dagarna. Jag tyckte att det bromsade ner han utveckling när han lekte med barn som var mer än ett halvår yngre, inte minst så skiljer sig aktivitererna en hel del i åldern. Så dagis var helt perfekt att börja på för mitt barn i 2år åldern, det blir 3h lek om dagen som har gjort honom mycket starkare psykiskt. men allt beror ju på barnet själv samt vilket utbud av aktiviteter man har där man bor.
    Jag förstår hur du menar. Men samtidigt så känner jag inte att det är så farligt att vara lite blyg och känslig. Min son backar också direkt när det blir lite konflikt. Jag tror att han kan igen det senare. :)

Vi går också på ÖF och där finns barn upp i 4-årsåldern, så han har jämnåriga och större att leka med.

Det är just det eviga ifrågasättandet som jag vänder mig mot. Jag har full förståelse för att folk väljer att ha sina barn på dagis och att det funkar för dem. Det känns också helt okej att tex du berättar om hur du gjorde och resonerade som i ditt inlägg ovan. Men när folk gång på gång utbrister "Nämen ååååh, går inte din son på dagis? Hur ska det gå för honom, han kommer adrig att lära sig ta för sig!" som jag blir sur. ;)
  • Margarit

Om det vore ekonomiskt möjligt för oss att min man skulle vara hemma med sonen och jag jobba så skulle vi definitivt kunna göra så istället.

Saken är bara den att vi inte klarar oss på min lön, medan min mans lön räcker för att försörja familjen. Jag är humanist och har ett lågavlönat yrke.

Vår poäng är att vi vill att sonen får vara hemma när han är liten, och inte på dagis. Sen spelar det mindre roll att det är jag som är hemma och inte maken. Han tar hans om sonen lika mycket som jag när han är hemma från jobbet och sonen favoriserar inte mig.

(Nej, jag tror inte barn på dagis far illa på nåt sätt, men vi vill att vår son ska vara hemma.)

• Margarit
    Hägris skrev 2010-03-30 20:14:31 följande:
    Det förstår jag men då VILL du ju inte vara hemmafru(det är inte så du främst vill leva ditt liv), utan det är ert sätt att lösa att inte barnet börjar dagis tidigt, det är stor skillnad tycker jag.
     Så kan man ju se det. Men samtidigt trivs jag väldigt bra hemma. Så på så sätt vill jag vara hemmamamma. Men jo, du har en poäng. :)
  • Margarit
    syskonmamma skrev 2010-07-07 21:15:40 följande:
    Så skönt att veta att man inte är ensam...jag är själv hemma med mina små barn som föräldraledig just nu men har inga planer på att börja med nått förrän dom börjar skolan...får ofta den reaktionen också att ja det är ju inte dumt att kunna vara lyxhustru...osv..osv...

lycka till :)
    Åh, vad jag stör mig på det där med lyxhustru! Jag är ofta trött och sliten efter en dag med min aktiva två-åring. Det är inte direkt så jag tar det lugnt. Men jag tykcer ändå att det är värt varje sekund. :)
Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!