beccagranen skrev 2010-03-28 21:41:30 följande:
Jag fick som förälder lite ångest över att mitt barn var för "kännslig" med andra barn. Han klarade inte av några motgångar (ex. om ett barn putter/tar han leksaker etc) utan backa undan direkt och kom gråtandes till mig. Så jag valde att ha honom på dagis från 2års ålder (15h veckan). Just för att han skulle få leka med barn i samma ålder och lära sig samspelet. Vi gick innan på ÖF 2-3ggr i veckan, men när han paserat 1,5 års ålder så fanns det inga jämnåriga kvar att umgås med på dagarna. Jag tyckte att det bromsade ner han utveckling när han lekte med barn som var mer än ett halvår yngre, inte minst så skiljer sig aktivitererna en hel del i åldern. Så dagis var helt perfekt att börja på för mitt barn i 2år åldern, det blir 3h lek om dagen som har gjort honom mycket starkare psykiskt. men allt beror ju på barnet själv samt vilket utbud av aktiviteter man har där man bor.
Jag förstår hur du menar. Men samtidigt så känner jag inte att det är så farligt att vara lite blyg och känslig. Min son backar också direkt när det blir lite konflikt. Jag tror att han kan igen det senare. :)
Vi går också på ÖF och där finns barn upp i 4-årsåldern, så han har jämnåriga och större att leka med.
Det är just det eviga ifrågasättandet som jag vänder mig mot. Jag har full förståelse för att folk väljer att ha sina barn på dagis och att det funkar för dem. Det känns också helt okej att tex du berättar om hur du gjorde och resonerade som i ditt inlägg ovan. Men när folk gång på gång utbrister "Nämen ååååh, går inte din son på dagis? Hur ska det gå för honom, han kommer adrig att lära sig ta för sig!" som jag blir sur. ;)