Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
Plärtan skrev 2010-02-14 11:48:43 följande:
Är det inte stordåd nog att få följa sitt barns utvekling dag för dag? Det handlar trots allt om en kort period i ens liv, att ägna 6 år helt åt sina barn är inget nederlag. Jag skulle gärna vara hemma med mitt barn till han börjar skolan, tyvärr tillåter min ekonomi mig bara att vara hemma till han är 3. Nu är han snart 1 och jag njuter av varje dag vi har ihop. Vi gör en massa roliga saker ; går på bibblan, babysim, babysång, är ute flera timmar varje dag och bara leker hemma tillsammans. Jag tänker inte ha dåligt samvete för det. Jag hade inte haft dåligt samvete om jag gjort ett annat val heller, i tron om att det var det rätta för min familj.Att "manliga" värden, t.ex. göra karriär, jobba utanför hemmet, är de enda som räknas. Jag tycker att det är ett enormt mycket större problem och hot mot jämställdheten än att det mest är kvinnor som är hemma med sina barn. Om det att vara hemma kunde jämställas med att jobba, då skulle nog också lika många män som kvinnor vara hemma med sina barn.