• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • frufri
    "Problemet är väl också att det bara är kvinnor som är hemma. Var finns alla hemmamän, undrar jag!"

Jag har väldigt svårt att se att det är ett problem, så länge det är självvalt.

"Folk spottar nästan på en när man säger det. Förstår inte vad som är så hemskt med att värna om hem och familj. Men skit i dem!"

Ja det är så jag känner med. Det känns som att vi med dessa åsikter absolut måste bekämpas hehe. I media talar man ju verkligen om det som att det är ett stort samhällsproblem.
  • frufri
    Hemmaföräldern skrev 2010-02-12 11:06:24 följande:
    Det finns många som vill ge sina barn tid, både mammor och pappor, därför kallar vi oss hemmaföräldrar numera = föräldrar som väljer att stanna hemma längre.Titta in på www.hemmaforaldrar.se så hittar du fler som tänker som du: )
    Åh tack för tipset!! :)
  • frufri
    Celiine skrev 2010-02-14 18:19:49 följande:
    Det är väl just detta som är problemet med jämställdheten idag! Att det inte anses som stordåd att ta hand om sina barn.Att "manliga" värden, t.ex. göra karriär, jobba utanför hemmet, är de enda som räknas. Jag tycker att det är ett enormt mycket större problem och hot mot jämställdheten än att det mest är kvinnor som är hemma med sina barn. Om det att vara hemma kunde jämställas med att jobba, då skulle nog också lika många män som kvinnor vara hemma med sina barn.
    Ja men det är precis vad jag går och tänker på! Varför har det blivit så att det är det som förr var den manliga biten som blivit normen? Jag förstår inte på vilket sätt det är jämställdhet. Det visar väl bara att det som mannen gjorde/gör värderas högre än det som förr var kvinnans roll. Det känns som att jämställdhet skulle innebära att lyfta fram båda alternativen som lika bra, inte få det till att allt som var kvinnligt är att "förnedra" sig själv och inte leva sitt liv till fullo. Sen om det är mannen eller kvinnan som vill vara hemma i många år spelar ju ingen roll. Men både att vara hemma och ta hand om hemmet och att jobba borde vara precis lika värdesatt! Det är sååå mycket stress i dagens samhälle, och man behöver absolut inte ha det så egentligen. Det är väldigt synd...
  • frufri

Vad härligt att få så mycket positiva reaktioner och att upptäcka att det faktiskt finns många fler som tänker som mig! :) UNDERBART! Det är många som skriver väldigt kloka saker tycker jag. Som det här med pensionen. Det är som sagt mycket som kan hända som gör att de pengar man så hårt sparat ihop inte längre har något värde när man väl är där. Nu tycker jag absolut inte att man ska skrota pensionssparandet genom att tänka så, men aldrig att jag lever mitt liv kring det! Man har säkert även en enorm glädje av att ha varit hemmaförälder när man blir pensionär. Jag hoppas ju innerligt att min dotter (och så småningom hennes syskon) ska vilja ha en nära relation med mig som vuxen, och jag känner att det är något man lägger grunden för redan nu.

ango07 - jag har också planer på att starta eget. Har varit egen företagare en kort tid. Det sprack tyvärr precis innan min lilla tjej föddes. Fast konstigt nog kändes det lite skönt med... nu kan jag bara koncentrera mig på henne :) Men jag vill absolut starta upp nåt lite längre fram, som jag kan sköta hemmifrån. Tack vara internet finns ju stora möjligheter att tjäna pengar just hemmifrån. Men att vara mamma kommer ändå att vara nr 1 i mitt liv, och min lilla verksamhet blir bara i liten skala för att få in lite extra pengar :)

Leijne - Grattis till graviditeten!! I vilken vecka är du? Jag är 24 år, men jag hade samma tankar och känslor kring det här när jag var 18 jag med. Vilket många tyckte var jätte konstigt :) En 18 åring som hade som mål att bli hemmafru var inte allt för vanligt liksom! Det fick man ständigt försvara. Vi har det inte heller så pass gott ställt att det inte är några problem alls att jag är hemma. Vi klarar oss fint,vilket jag är tacksam och nöjd med! Men det är inget överflöd av pengar efter alla räkningar, mat mm. Men än så länge känner jag inget större behov av det heller faktiskt. Den mesta tiden går ju åt till lilla skruttan :) Och så finns det sätt att få lite extra pengar om man vill det. Skulle det absolut inte funka att vara hemma på heltid så kan man ju i så fall ta ett extra jobb. Det behöver ju inte vara allt eller inget liksom. Lycka till med graviditeten och hoppas att ni ska få ihop det så att du kan vara hemma heltid!

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!