MajMammor 2007 15
Tess82 skrev 2010-10-09 10:43:25 följande:
Vet att det finns flera här som är duktiga på allergier och eksem så jag vill passa på att fråga lite innan jag ringer VC eller BVC eller var man nu ska vända sig. Linnea har alltid blivit väldigt torr på höst/vintrarna och vi smörjer in henne efter varje dusch. I år har det blivit värre än vanligt och hon har nästan som eksem fläckvis på kroppen. Började redan tidigare i höst med eksem i knäveck och armveck men det hade jag också som liten så det har vi smörjt med receptfri kortisonsalva så har det försvunnit på nån dag. Nu har hon även haft eksem liknande på baksidan av låren upp mot rumpan. Även det gick bort efter ett par vändor med hydrokortison men vad tror ni, bör jag kolla upp mer vad det kan bero på eller kan det bara vara för att hon blir så torr?FruHeo skrev 2010-10-10 18:42:24 följande:
Ökar de om hon äter och/eller kommer i kontakt nått speciellt? Är hon allergisk mot något? Annar låter det mer som atopiska eksem (böjveckseksem). Kyla och torr luft brukar generellt försämra eksem. Hydrokortison brukar hjälpa bra. Men det är viktigt att börja intensivt och smörja en gång/dag och sedan glesa ut det för att få bästa effekt. Kanske kan vara idé att smörja in hela henne med vanlig hudkräm varje dag för att hon inte ska bli så torr.Eftersom de har blivit värre tycker jag att du nog ska be någon läkare titta på det.
Men sen är det nog få som är så nitiska som jag och har tid och ork att hitta och ta bort allt allt ur kosten som gör det värre. Här blir ju eksemen t.ex värre av citrus och konserveringsmedel. Ingen allergi i den bemärkelsen, utan mer överkänslighetsreaktioner. Nu blir ju i och för sig mina barn gnälliga och reagerar på fler sätt när de får eksem. Hade det bara varit eksemen och de inte haft ont av dem så kanske jag tänkt annorlunda.
Men sen är det precis som Heo skriver med torr luft osv.
Men jag tycker också att du ska kontakta läkare och kolla upp det. Men undrar också om det varierar, alltså går ner av sig själv emellanåt och blossar upp osv. Och vad menar du med fläckvis? Prickar/fläckar här och var på kroppen?
Baksidan lår? Menar du ungefär där man sitter på toan? För det finns sk. toaletteksem alltså där man reagerar på rengöringsmedlet som de använder till toan. Vet ett barn som alltid var ok hemma, men dålig på dagis och det berodde på rengöringsmedlen.
Angående torrhet i hud, så sägs det att omega3 ska hjälpa. EyeQ sägs vara den bäst sammansatta. Men det tar ju inte bort eksem.