Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

Carlanderskatöserna del 19

Mulan- stort lycka till idag! Tänker på dig och hoppas så på ett riktigt bra besked om en vecka eller två (du kanske är en sån som låter bli att tjuvtesta?! ).
    Happiness- lycka till med spolningen. Hopps du får bra besked och att genomspolningen hjälper er på traven.
    FILST- vad tråkigt att M gav er så tuffa besked. Men du- statistik är ju inte allt. Jag har vänner som fått besked om att det inte finns någon som helst möjlighet för dem att lyckas på egen hand (totalblockerade äggledare) men de har ändå blivit spontant gravida efter att ha fått första barnen via IVF! Våga tro på att det ska fungera och att ni ska få barn! 15% via hjälp är ju mer troligt än at köra själva från scratch. Förstår att du är ledsen men om ni orkar och vill och har möjlighet så tycker jag inte du ska ge upp än. Ni har ju lyckats en gång. Sen är det ju alltid lättare att peppa andra och våga tro åt dem, själv känner jag mig också pessimistisk och deppig över våra försök. Kram!
  • Resande
    sydney skrev 2010-04-20 10:30:16 följande:
    Smyger mig in i tråden. Är en kommande Carlanderska tjej, hoppas jag. Har kontaktat dem idag och hoppas hinna med en behandling innan de håller sommarstängt. Ska gå via distansklinik på min hemort. Känns som om man har många frågor. Har hört talas om långa och korta metoden. Är det någon som känner att de orkar förklarar det för mig, för och nackdelar med de olika metoderna?
    Välkommen! Man gör korta eller långa beroende på ens egen kropp. Har man t.ex ingen egen ägglossning (äl) så kan det bli den långa varianten där man först tar nässpray i någon vecka innan man börjar med sprutorna. Sedan tar man både nässpray och sprutor parallellt, men annars borde själva ivf processen vara ungefär det samma. Jag gjorde den korta och är därför inte helt insatt i hur det långa går till.
    Den korta fungerar så att man börjar med sprutor som stimulerar tillväxten av ägg typ cykeldag 2 eller 3. Sedan går man på första vaginala ultraljudet (vul) några dagar senare, tror jag gjorde mitt efter 6 dagars sprutande. Man kontrollerar tillväxten av äggen och reglerar dosen på medicin beroende på hur allt ser ut. Sedan börjar man med en annan spruta för att hämma för tidig ägglossning. Sen har jag för mig att det görs ett vul till och då bestäms tid för äggplock. Man får reda på vilken dag man ska sluta med sprutorna och när själva ägglossningssprutan ska tas. Man får även extra tillskott av progesteron för att hjälpa till att bygga upp slemhinnan. Jag minns inte allt helt i detalj så fråga gärna på om du undrar om något annat...
    Fördelen med den korta är väl att hela processen förhoppningsvis är klar betydligt snabbare än med den långa. Själv startade jag 13 mars, hade ÄP 25 mars och ET 31 mars. Med den långa så sprayar man ju första någon vecka så det hela drar ut lite längre. 
  • Resande
    Happiness skrev 2010-04-20 12:51:19 följande:
    Har precis kommit hem från CA. Spolningen gick bra. Kändes nästan ingenting. MW är otroligt snabb. Det bästa är att bägge äggledarna är heltfria och slemhinnan såg fin ut. Alltså inga problem med det!!! Härligt med goda nyheter. Nu ska vi dit i början på maj och få slutresultatet. Spännande! Men jag har på känn att MW kommer säga att vi klarar detta själva utan deras hjälp. Dom tog ju också TSH igen ska bli spännande att höra om det gått ner. Vet inte vad vi ska göra om hon säger att det inte finns några hinder för oss att klara detta själva. Jag är bara rädd att tiden rinner ut. Vad säger ni nadra om det?
    Vad skönt att det inte kändes och att allt såg bra ut! Vi var ju oförklarligt barnlösa och beslöt oss för att vi inte orkade kämpa utan det var lika bra att göra IVF med en gång. Det hade kanske fungerat efter något år men vi orkade helt enkelt inte med det. Har ni ekonomiska möjligheter så kör på för sjutton! Har ni tur kanske ni kan få något till frysen också som ni sedan kan utnyttja för syskonförsök. Då är ju äggen från i år och ni har att ta ifrån även om äggreserven skulle börja sina. Jag är en sån som vill göra allt man kan för då behöver man aldrig ångra att man åtminstone inte försökte...
  • Resande
    Vädur 78 skrev 2010-04-20 13:05:19 följande:
    Oftast måste du spraya längre än en vecka. Du ska få en sprayblödning och den kommer oftast mellan spraydag 7-12 och sen är det bra om den värsta blödningen har slutat innan sprutstart
    Jag skrev någon vecka och menade mer än en. En av mina vänner fick spraya i 10 veckor totalt eftersom sprayblödningen aldrig kom. Hon var extremfall.
  • Resande
    Mulan- grattis till ruvarstatus!! Vilken tur att det hatchade, det gjorde nämligen embryot jag fick tillbaka på vårt IVF som sen blev N. Det kommer fästa extremt fort nu så passa på att vila så mycket du bara kan så får vi tro att det sätter sig fint. Tummarna är hårt hållna för dig vännen!
  • Resande

Grattis Kryddan till ruvarstatus!! Håller tummarna nu att det blir många fina plus de närmaste veckorna.

• Resande
    Cånrad skrev 2010-04-21 21:02:15 följande:
    Hej alla försöker hålla lite koll på hur det går för alla men jag är väl utmobbad blir ju raderad från listan hela tiden. Räknas inte min bebis???
    Folk måste fått tag i gammal lista igen. Klart du ska stå med!!
  • Resande
    Happiness- i de 11.000 ingår ultraljud, äl-test, själva återförandet och ett gravtest. Jag behövde inte betala något den månaden jag fick äl-test och gjorde vul men det aldrig blev något återförande. 
    Jag antar att du inte behöver betala för mer än något läkarbesök och möjligtvis ultraljud om försöket blir avbrutet. Fast ska ni fortsätta hos dem så behöver du ev. inte ens betala för det... De lär ju märka rätt fort om ifall att fösöket måste avbrytas av någon anledning och då borde ni inte behöva betala för mer än medicinerna du hämtat ut på apoteket. Men emaila och fråga så kan de säkert ge bättre svar.
  • Resande

Vädur- håller med dig! Jag blev så förvånad när vi helt plötsligt fick betala 1000 kr mer. Går väl an när det lyckas.

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19