Inlägg från: Glittran |Visa alla inlägg
  • Glittran

Carlanderskatöserna del 19

Amorosa: Nu har du säkert pratat med CA idag men iaf: Jag tror inte att man behöver vänta in en naturlig mens om man har oregelbunden cykel. Jag har aldrig fått MF men efter amning så behövde jag inte invänta mens, men fick vänta tre månader på att hormonbalansen skulle återställas. (De tog ett blodprov för att kolla). Vet inte hur de gör efter MF men jag kan tänka mig att man då också kollar att hormonbalansen är tillbaka på rätt nivåer (snabbare än efter amning antagligen). Vänta på mens funkar ju inte så bra för oss som har eoner av tid mellan menstruationerna.
    (Jag hade ingen naturlig mens alls mellan mina graviditeter.)

Hoppas det går bra med start på nästa försök!

• Glittran

Mirakelbarn: SÅ otroligt roligt att det verkar blir ett syskon! Supergrattis!

Amorosa: Känner med dig. Du är absolut inte ensam om att bli ledsen när vännerna blir gravida, det är helt naturligt att man känner så. Det är jättejobbigt. Det beror ju inte på att man misunnar dem barn, utan att det ytterligare förstärker ens känsla av att "det är bara jag som inte får barn". Men när fler barnlösa lyckas få barn, visar det på att metoderna för att åtgärda barnlöshet blir bättre och bättre, och det är ju positivt för alla barnlösa!

• Glittran

Sötisa: Stort grattis!

Love...: Det är bra att de vill kolla, men förhoppningsvis behöver du inte vara orolig. Man kan ha ganska ont efter ÄP, oftast mer om man haft många blåsor. Så var det för mig iallafall. Efter plockningen så vätskefylls blåsorna som man plockas, därför kan man bli lite svullen. Känner du dig uppblåst kan det bero kanske på att äggstockarna  trycker mot tarmarna?

• Glittran

Grattis Dallas och Luikkis. Många nya söta bebisar nästa höst och vinter alltså!
    I efterhand känns det ju så trevligt att vara gravid när man vet att det kommer att gå bra... Oroa er inte för mycket! Det är ju hemskt mysigt att ha en bebis i magen.
    Jag blödde ganska mycket en eftermiddag med bebis nummer två. Var i vecka 8 då tror jag och var säker på att det var kört först, men blev mer hoppfull när blödningen avstannade. På VUL en vecka senare syntes inget konstigt alls. Jag minns att jag nämnde blödningen för Torbjörn som gjorde VUL och han bara nickade och sa "jaha". Syntes på honom att han inte trodde att det hade någon betydelse.

• Glittran

Sötisa:Kram!

Love is: förstår att det känns jättejobbigt när man börjar tro att det är kört. Första gången jag blev gravid så visste jag på något sätt att det hade gått vägen innan jag testade, men på den andra grav så trodde jag det var kört.

Jag tror att vaggisarna (eller några andra hormoner man tar) gjorde mig deppig, varje gång jag slutade med vaggisarna (efter misslyckat försök) så kände jag mig alltid så positiv - knepigt nog. Så det kan ju vara så för dig med - att hormonerna du tar påverkar i negativ riktning.

Håller tummarna för ett plus iallafall - för dig och ni andra ruvare!

• Glittran

Love is... Jag tog östrogentabletter inför stimulerat FET på CA. (Och prog-vaggisar förstås några dagar innan insättning).
    Du kan nog köra med en gång. Jag har inte regelbunden mens men jag tog provera för att framkalla blödning 4 veckor efter IVF-blödningen och körde på sen.

Man kan göra ostimulerat FET också. Då testar man med ÄL-stickor och sätter in ägget alldeles efter den naturliga ÄL.

• Glittran

Love is...
    Jag antar att du då skall få en blödning med proveran och sen starta med uppbyggnad av slemhinna inför FET?

Progynon är östrogentabletter. (Samma som kan tas mot klimakteriebesvär). De bygger upp slemhinnan. Tas ca 10 dagar innan FET + under ruvningstiden. Inga sprutor alltså, bara tabletter! Väldigt smidigt.

Exempel från mitt FET förra året: Jag hade testdag för misslyckat FET 10 december, tog provera 1-10 januari, och började sedan med progynon första menstruationsdagen, VUL görs 12-16 dagar efter det. Jag började med progesteronvagitorier 24/1, och hade insättning 29/1.

• Glittran

Vädur - kram! Måste kännas fruktansvärt ledsamt att försöket misslyckas redan i labbet.

Har CA sagt något om vilka anledningar det kan finnas till att äggen befruktas men stannar av? Vilken forskning finns? Har en del par större risk för det än andra? Beror det på äggens kvalité? Genetiska fel?

• Glittran

Love is... 10-12 dagar innan VUL, sedan några dagar till, beroende på hur det ser ut vid VUL. Jag tror jag tog dem ungefär 16 dagar innan insättning.

• Glittran

mmia - hade samma som du första försöket jag gjorde. Svagt streck på testdagen, ännu svagare ett par dagar efteråt. Sedan började jag blöda. Torbjörn kallade det för "biokemisk graviditet", tror han menade att ägget fäst såpass att grav-hormoner börjat producerats, men släppt strax efteråt. Men jag tror ändå att ett "nästan lyckat" försök är en bra indikation inför framtiden. Lycka till med frysisarna!

Synd om Torbjörn går i pension... men han kanske jobbar några år till. Jag tror han är den som forskat mest i läkarteamet på CA, slår du på nätet på honom får man upp en del artiklar. Göran är ju klinikchef, så han har väl ägnat lite mer tid åt administration.

• Glittran

Strawberry - Nej, det är aldrig bra att ta örtmediciner utan att prata med sin läkare. De kan ju inte medicinera rätt om du dessutom påverkas av annat.

Men - jag vet ju inte vilka infertilitetsorsaker ni har men det kan ju varit örterna som "störde" dina hormoner så att du blev gravid?

Lycka till - hoppas det håller i sig!

• Glittran

Strawberry: Säger som Loppan: Grattis!

Molvärk kan man ha när man är gravid (vanligt!), det känns som om mensen är på väg hela tiden, så jag förstår att du inte förknippar det med något bra!  Blod är ju aldrig ett bra tecken förstås men så länge det bara är brunt behöver det inte betyda något. Inte ens om det kommer riktigt blod, så länge det inte är ihållande och blir mer och mer. Håller tummarna för att det skall gå bra för dig!

Jag hade en rejäl, kort blödning med mitt andra barn i vecka 8 ungefär. Med första barnet blödde jag inte förrän slemproppen gick vid slutet av graviditeten. Då var det gammalt, brunt blod. Jag tänker att det kan ju ha varit där sedan en tidig blödning den gången också, bara det att det var mer "tätt" upp mot livmodern när jag väntade första barnet. (ev helt galet tänkt, jag är inte läkare )

• Glittran

Frida - jag har för mig att jag fick med mig en bild...  Fråga du bara, de kan skriva ut från UL-apparaten.

CA brukar vara ganska tillmötesgående. När jag hade mitt första UL i början av 2010 så var min sambo försenad (det var ett FET med embryon från 2006 (!) så det var faktiskt första gången han besökte CA inför det barnet...) så sa Torbjörn att självklart skulle vi vänta på honom och så tog han en annan patient emellan.

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19