Inlägg från: Glittran |Visa alla inlägg
  • Glittran

Carlanderskatöserna del 19

NNina - kunde de inte hjälpa dig med något alternativ till Ovitrelle-sprutan? Det borde ju finnas. När jag gick på Sahlgrenska (2007) använde de inte Ovitrelle, utan något annat (glömt vad det heter). Man blandade själv pulver och vätska och laddade sprutan.

• Glittran

Angående vaggisar: Jag har kört med dubbla trosskydd, minst ett av den långa sorten. Det har funkat. Bindor funkar ju också förstås.
    Det rinner ut mindre om man ligger ner (eller sitter still) ett tag efter man har tagit vaggisen. Jag tog mina en halvtimme innan jag gick upp (ställde väckarklockan), efter jag lagt mig och det mitt på dan försökte jag passa in så jag kunde sitta still en stund efteråt (jag har kontorsjobb, så alldeles innan ett möte var perfekt).
    Det står förresten att man skall skölja vaggisen i ljummet vatten. Det har jag bara gjort om jag råkat befinna mig i badrummet när jag tog dem.

• Glittran

Hehe..lät visst lite konstigt om att "råka" befinna sig i badrummet när man tar vaggisar... Jag menade att på morgonen hade jag en bredvid sängen som jag tog innan jag gick upp. Men på jobbet gick jag förstås in på toaletten

• Glittran

Dallas: Kul att du är på gång igen! Jag gick också på Sahlgrenska, fick en junitös 2008. Barn nr 2 beräknat om en vecka...
    Lycka till!

• Glittran

Om ÄL-tester: Innan jag började med IVF så var jag storkonsument av dem, jag hade upp till 70 dagar mellan menstruationerna, så jag tog tester en månad i sträck ibland... Jag har för mig att jag då läste någonstans att LH-hormonet som testerna mäter stiger på förmiddagen, så att säkrast utslag ges om man tar det vid lunch eller tidig em. Jag brukade dessutom ta två ggr per dag om jag trodde det började närma sig. Men då har jag ju knepig ÄL. Om inte CA sagt att man skall testa vid någon speciell tidpunkt på dan så är det säkert för att det inte spelar någon roll, man får utslag ändå.

• Glittran

Lycka till alla kämpare i tråden! Jag skriver inte ofta men jag läser.

Nu har jag uppdaterat listtråden med ännu en IVF-bebis: fick en dotter 21/10 (gjorde två syskonförsök, FET, det sista med blastocyst). Syskonförsöket gick ju smidigt för mig, för första barnet gjorde jag tre färskförsök (+ förberedelse inför ett FET som inte blev av) så ge inte upp! För väldigt många funkar det ju till slut.

Hoppas på många fler bebisar i tråden!

• Glittran

LoppanLängtan: Jag vet inte heller direkt hur det är med att sätta tillbaka två embryon. Socialstyrelsen har ju ganska strikta regler som i princip säger att det måste finnas särskilda skäl för att sätta in mer än ett embryo. På Sahlgrenska tolkar de det så att de sätter in två embryon om man misslyckats två gånger tidigare. (Eller dålig kvalité på embryon, eller att man är över en viss ålder).
    Men då är det ju tvådagarsodlade det handlar om.

Hur CA gör med blastocyster är ju tveksamt. Sannolikheten att lyckas med blasto är ju uppemot 60%, så jag antar att det skall mycket tillför att de skall sätta in två av dem.

Någon som fått tillbaka två blastisar på CA?

Lycka till!

• Glittran

Cupcake: I en skrift från 2001 (säkert inaktuell nu) om hur fert-utr skall hanteras inom VG-regionen står det att temperaturmätningar inte hör till modern diagnostik och skall inte användas längre. Så bra att du överlät utredningen till CA!
    (P.S - Om det blir så att ni måste gå igenom många försök, så kan det vara en idé att låta SU få en remiss iallafall, så att ni har alternativ. Antar att ni får försöken på SU gratis? SU är ok, tror dock att de inte är lika duktiga som CA på den senaste metodiken, ex långtidsodling gjorde de inte när jag gick där 2007. Vi gjorde vårt första försök på CA, kom fram i kön till SU och gjorde två försök där, det andra blev en tös. Sedan gjorde vi ett par syskonförsök med frysta ägg från första behandlingen på CA och fick en tös till!)

Lycka till!

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19