Inlägg från: Olivia3mars |Visa alla inlägg
  • Olivia3mars

Carlanderskatöserna del 19

Hejhej!

Första gången jag är inne på den här tråden :) Vi har en liten son som föddes i mars -09, som kom till på andra försöket på Sahlgrenska.

majsanna: En stor, stor kram till dig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Idag ska vi till Carlanderska för att få tillbaks en liten blastocyst. Hoppas vi iaf. I fredags plockade de ut 6 ägg, vilket är färre än vi fått vid de två IVF vi gjort på Sahlgrenska. Då fick vi 11 resp 17 (tror jag det var). Jag har bara en äggstock kvar, så det är väl iofs lite mer lagom med 6 stycken.. Så vi fick en tid på måndagen för återföring för läkaren sa att det brukar bli ca 60% befruktade och då brukar ju inte 6 stycken ge tillräckligt många för att räcka till långtidsodling. Men så ringde de i lördags och sa att de såg väldigt bra ut. 5 befruktade och återinföring på onsdagen (idag) istället. Så spännande!!!!!

Vet ni hur det är det här med långtidsodling.. Vi har ju hört att det ska finnas minst 5 brfruktade ägg då, men visst måste de väl också vara av hyfsad kvalité, eller? För annars finns det väl ändå ingen poäng med att fortsätta odla ifall man ganska direkt ser att några av de befruktade ändå är av dålig kvalité? Vi har tidigare bara få 1 av 11 resp 2 av 17 insättningsdugliga, så det kändes ju som om 6 skulle kunna vara för få för att ens få ett enda dugligt, så att få reda på att de bedömde dem tillräckligt bra för at långtidsodla kändes toppenfint!!

Nu gäller det bara att hålla tummarna stenhårt :)

Kramar till er alla!

• Olivia3mars

Tack för bra svar och välkomnandet! :) Och toppenhärligt att läsa att det gick så bra för dig loppanlängtan! :)

Nu ruvar jag så bra jag bara kan! Det hade blivit en blastocyst som såg finfin ut som vi fick nu, och sedan skulle de odla de andra fyra en dag till för att se om någon kunde duga till frysning. Vad jag förstod så var det ingen av dem som dög till det idag.

Läkaren, tror hon hette Susanne, sa inte så mycket. Jag hade hoppats på att få mer detaljer kring hur bra de olika embryona faktiskt var, men hon sa inte mycket alls. Så jag vet lixom inte hur bra det här som vi fick egentligen är. Om det var ett tipptopp eller om det enbart såg "tillräckligt" bra ut. Ja, jag veeet... jag grubblar alldeles för mycket :) Nu är det iaf tokspännande och jag hoppas såååå att det här blir en underbar lite människa nån gång i februari! :)

Kram!

PS ni är fantastiska som kämpar på allesammans! Ibland kan jag bli lite sur över folk som verkar ta barn så för givet. Särskilt när jag ser föräldrar gå och röka bredvid sina barn. Då får jag lust att säga att de minsann ska vara tacksamma för att de har barn och behandla barnen så bra de bara kan!

• Olivia3mars

Love is everything: Hihi, vi kom dit ca 14 och hade tid 14:15 så vi sågs nog inte tyvärr. Men det var ju jättenära :) Och vi får se till att plussa samtidigt iaf ;)

Vet ni förresten hur lång tid efter införandet som en blastocyst fäster?

• Olivia3mars

Love is everything: Aha, du har testdag på onsdagen (8/6?). Jag fick testdagen på söndagen den 5/6 när jag hade fått besked om korttidsodling och återförande i måndags. Men så blev det ju en blastocyst på onsdagen istället och vi frågade om vi skulle skjuta fram testdagen, men de sa att det var samma vi skulle köra på. Skumt att vi fått så olika dagar när vi fick in en blastocyst samma dag! Jaja, jag gissar att de sa fel och att vi egentligen bör skjuta på testdagen två dagar när de nu sköt upp insättningen med två dagar.. Hehe, mycket att grubbla över :)

Kommer ni andra långt ifrån Göteborg? Vi har det så lyxigt att det tar ca 5 minuter med bussen + några minuter till hållplatsen. Så det har varit lätt som en plätt att åka på UL och sånt.

Hörri.. jag har en fråga om vaggisarna. Jag har blivit svidig och kliig. Typ som vid svamp. Nån mer som fått svamp eller liknande symptom av dem?

Kram till er alla!

• Olivia3mars

Ni som plussat nyligen, kände ni några tecken på graviditet redan kring TD? Jag har ju varit gravid tidigare, men den graviditeten började ju i juni -08 så jag minns inte riktigt vad jag kände. Kommer bara ihåg ATT jag kände nåt. Det var ju vårt andra försök och jag tyckte att det var en absolut skillnad andra gången och var rätt säker på att jag skulle plussa även innan vi gjort testet. Minns dock inte när det var jag började känna mig säker.. Nu har jag ju bara ruvat sen i onsdags och de svullna brösten beror nog på vaggisarna. Oroar så klart mig för att det inte ska bli nån knodd.. vill känna mig gravid NUUUUU!! :)

• Olivia3mars

Hemflyttad: Välkommen till den här tråden! Jag är också ganska ny här och gör just nu syskonförsök på CA.

Hur går det för alla er som ruvar? Jag är inne på dag 6 och i morse kändes brösten inte lika spända längre, sen under dagen var de nog ungefär så spända som de varit de senaste dagarna men nu inbillar jag mig att de blivit mindre igen. Och idag kom det också lite rosa när jag var på toa. Brukar alltid vara tecken på mens.. Himla skit också. Vi fick dessutom brevet från CA med posten idag med besked om att inga av våra övriga embryon klarat sig till frysen. Och precis när jag skulle sätta mig och kasta i mig middagen innan ett möte på förskolan ringde vår veterinär och meddelade att prover som tagits på vår hund visade att vovven vår förmodligen har en allvarlig sjukdom som kräver medicinering och tester resten av hennes liv... Suck. En riktigt omtumlande dag med humör som en berg- och dalbana. Men jag vill tillägga att jag inte givit upp om det lilla fröet som är i mig. Hoppas, hoppas, hoppas!!

Kram till er alla!

• Olivia3mars

Testade i morse, tre dagar innan TD. Ska nämligen åka bort med jobbet fredag till söndag och ville veta innan. Det var negativt. Det hade min kropp redan sagt till mig, men man hoppas ju så klart ändå.. :( Så slitigt att kastas mellan hopp och förtvivlan hela tiden. Jag är helt slut nu. Så trött och ledsen. Inte på topp för att jobba hela helgen direkt. Pust.

Jag har lite frågor till er andra.

När vi "gjorde" vårt första barn, på Sahlgrenska, försökte vi först med Puregon men misslyckades och sedan med Menopur och lyckades. Nu, på Carlanderska, sa Margareta Wood att vi skulle köra på Puregon. Vi ifrågasatte inte så mycket, eftersom hon läst vår journal och vi pratat om att Puregon var det vi misslyckats med. Vi tänkte att hon ju vet bäst. Men sen när vi var på UL (som gjordes av Göran) och jag sa att vi förra gången misslyckades med Puregon frågade Göran om vi varit överens om att använda Puregon nu. Vaddå överens, tänkte jag. Margareta frågade aldrig om vi kände att det lät bra med Puregon. Det var lixom aldrig någon diskussion utan mer "ja, då kommer vi köra på Puregon och ett kort protokoll" och så berättade hon vad det var för nåt. Hur har det varit för er? Känns det som om ni "kommit överens" med era läkare om vilken medicin och vilken metod ni ska köra på?

Sedan tycker jag att äggplocket gick toppenfint. Det var Torbjörn och sköterskan hette nog Eva. De var jätterara båda två och det kändes proffsigt och peppande. Men sen vid insättningen, som gjordes av Susanna, kändes det väldigt hastigt och lustigt. Som om hon egentligen inte riktigt hade tid. Hon frågade labb-kvinnan typ "det här var väl det bästa embryot?" eller nåt sånt. Jag fick lixom en känsla redan vid insättningen att det inte skulle gå. Att det inte hamnade rätt eller att det var nåt som inte såg bra ut. Men jag har ju hoppats och ändå förutsatt att jag bara inbillade mig. Nu känns det inte så..

Dessutom var det så att mina ägg mognade väldigt fort vid Puregonbehandlingen på Sahlgrenska. Dag 10 blev det äggplock. Men ändå höjde man dosen nu, samt planerade in äggplock på dag 13, trots att kort protokoll brukar göra att det går ännu fortare än den vanliga varianten som vi gjorde på Sahlgrenska. På dag 6 gjordes nu första UL och Göran sa att det såg ut som det brukar göra på ca dag 8. Fick ny tid för UL på dag 8 istf dag 10 som var planerat. Göran sa att det en del kliniker gör fel är att de väntar för länge så att livmoderslemhinnan hinner bli för gammal/mogen. Varför var de inte noga med att kolla hur det gått sist och planerat för det då istället för att räkna med att jag skulle köra medelfarten när jag inte gjort det förr? Det är väl bättre att kolla för tidigt än för sent? Nu tänker jag alltså att om min livmoderslemmhinna såg så mogen ut då, på dag 8, när Göran kollade.. var den då inte för mogen när de sen satte in blastocysten en hel vecka efter det?

Hm.. en massa grubbel och ja jag ska fråga dem på Carlanderska.. Bara tänkte höra om ni har några funderingar eller teorier.

Inga frysta blev det heller.. Så det blir till att börja från början efter sommaren. Och det kommer INTE bli med Puregon.

Kramar till er alla!!

• Olivia3mars

Vädur 78: Tack i jättemängder för ditt svar. Det betyder hur mycket som helst! TACK! Och KRAM!

• Olivia3mars

Tack för alla svar på mina funderingar! Här kommer en fråga till :)

Har ni fått nån info om kvalitén på embryot ni fått tillbaks vid insättningen?

Vi fick ju inte reda på nåt. Susanna sa bara att resten ännu inte var bra nog för frysning (då, på dag 5) men att de skulle ge dem någon dag till (sen blev det ju inget till frysen). När jag frågade om det vi skulle få tillbaks var fint så sa hon bara kort att ja, det var det ju och att det var vanligt att det blev så. Jag tänker att om de nu var så stor skillnad på det, jämfört med de övriga fyra äggen på dag fem, så kanske de redan kunnat se det på dag tre och givit oss det redan då.. de trivs ju ändå bättre i livmodern än på labb (sa Margareta till oss, bla).

• Olivia3mars

majsanna: Jaa, du får haka på mig och alla andra i höst å så får vi hoppas vi får våra små knoddar nästa vår/sommar! :)

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19