Inlägg från: AnnikaMa |Visa alla inlägg
  • AnnikaMa

Carlanderskatöserna del 19

Hej,
    Ny på tråden.
    Happiness: Vi är på vår första ivf och de såg bara 3 ägg på båda ultraljuden under stimuleringen. Det var inte ens någon diskussion om att de inte skulle plocka ut dem. När vi väl kom till utplockningsdagen hade ett försvunnit och det var bara två kvar. De fick dock fram två fina ägg från dessa två varav ett blev befruktat och delade sig perfekt. Eftersom det var så få ägg bestämdes det direkt att det skulle bli insättning av dem två dagar senare och inte fem dagar. Det blev ju inga ägg kvar till frysen men vi fick ju ett perfekt embryo.
    Jag tycker att Carlanderska har en väldigt klok syn jämfört med många andra som jag hört talas om. Kvalitén är betydligt viktigare än kvantitet.
    Jag tror att så länge äggblåsorna är lagom stora så kommer de att plocka ut dem.
    Är nu på RD 6. Har haft andra komplikationer efter insättning som kan ha stört embryots delning så nu håller vi tummarna att det är en kämpe där inne.

• AnnikaMa

Vi fick börja med den korta metoden trots att det var vårt första ivf.
    Jag vet inte om det är en läkare på Carlanderska som sagt det eller någon annan men det jag fått höra är att de flesta visar ett lika bra resultat på den korta metoden så det är onödigt att "utsätta" oss för den långa eftersom man oftast mår sämre under denna.
    Men det kan ha varit jag som missförstått detta också.

Jag är inte så insatt i den långa metoden men är det då många känner att de kommer i klimakteriet pga nedreglering av hormoner. Lite humörsvängningar, svettningar mm.

• AnnikaMa
    Släggan skrev 2010-10-14 11:58:40 följande:
    Tack för kramarna! Jag får hoppas på att det finns något ägg av bra kvalitet. Har dock haft varierande kvaltiet på äggen verkar det som. Förra ÄP i våras resulterade i 3 ägg, 2 blev befruktade men avstannade i delning, alltså var de inte av bra kvalitet. Hoppas hoppas hoppas på bättre denna gång.

Lilla fröet: jag tror CA har en gräns på 3-4 äggblåsor för att göra ÄP. Blåsorna bör vara runt 20 mm tror jag och vad gäller slemhinnan så vet jag inte. Vad skönt att du fått tid för VUL på söndag, kan ju hända mycket på några dagar.

Cotton: skönt att veta att ni har full support vid nästa graviditet:) Bara vetskapen om att hjälpen finns gör ju att man blir lugnad.
    Hej, för mig har CA inte haft någon gräns på antal äggblåsor. Jag har haft 2-4 på mina tre försök och fått ut 1-2 ägg varje gång. Alla tre gånger har ett blivit befruktat. Denna gång har jag kört långa metoden med dubbla doser från två preparat för att förhoppningsvis få fler äggblåsor. Men det blev lika få som vanligt så deras teori är att mina äggstockar inte produceras mer ägg hur mycket stimulering jag än får. Imorgon ska jag få tillbaks ett embryo om det nu har fortsatt att dela sig. Hade utplock igår och idag ringde de och sa att det såg bra ut.
  • AnnikaMa
    akita06 skrev 2010-10-15 21:03:23 följande:
    Calcaneus: STORT GRATTIS!!! Gud vad roligt!!

Skrippo: Håller tummarna för att du får bra besked imorgon. Min vännina blödde lite till o från fram till v 12-13 och nu har hon gått över tiden 8 dagar, bf 6/10. Så det behöver inte betyda att det är kört! Kram till dej.
    Skrippo, jag hade en jättekraftig blödning vecka 9. När vi gjorde UL för att bara kolla att allt var borta så var det ett hjärta där. Hjärtat är nu drygt två år och hur pigg som helst. De tror att det var en tvilling som inte ville vara med längre. Så om du har tur så kanske det vara fler från början.
    En blödning behöver inte betyda att det inte finns ett friskt liv därinne men jag håller med om att det aldrig känns positivt när något sådant här händer,
    Annika
  • AnnikaMa
    Skrippo skrev 2010-10-18 18:40:47 följande:
    PÅ onsdag ska jag på VUL för att kontrollera att allt kommit ut....

Nån som vet hur länge sen efetr ett mf man måste vänta för att få komma igång igen?

Kram
    Jag har haft ett tidigt missfall (började blöda två dagar efter positivt test) och CA ville att jag skulle vänta en cykel så att kroppen var återställd. Jag kunde alltså köra på med ivf efter fyra veckor.
  • AnnikaMa
    Lilla fröet skrev 2010-10-18 20:12:10 följande:
    jösses vad ni skriver tjejer..flera sidor bara i dag, fast det e kul önskar er all lycka till med allt som ska göras

jag ska ta min sista spruta idag, ovitrell, men det slog mig nu precis..måste man ta den på nåt speciellt ställe? Under naveln..men sidan spelar ingen roll eller?

Ush jag e lite nervös nu...gör det verkligen så ont som man säger?
    Jag e extra känslig nertill..fast i tarmarna o man stökar ju omkring i närheten...då jag har ibs, läste att du (kryddan) oxå har det..hur har all denna medicinering o så fungerat för dig? Eftersom min mage e så orolig så  e jag orolig inför plocket, om man verkligen skulle behöva, kan man avbryta då för att uppsöka toalett o sen fortsätta?
    Jag har heller aldrig haft ont under utplocken. Det är knappt så att man märker att de håller på.
    Den oro som man haft är mer hur många ägg de lyckas att plocka ut och sen kommer ytterligare nervösa dagar då man undrar om de blivit befruktade.
  • AnnikaMa
    Lilla fröet skrev 2010-10-19 21:23:09 följande:
    Får man veta det direkt om det fanns ägg i? O hur många dom fått ut?
    Ja, det kanske vi  gör, jag ska va där halv 10, själva äp sker kl 10, lycka till iaf
    Labpersonalen jobbar med att undersöka dina ägg direkt efter att läkaren har plockat ut dem. Du hör därför lite om hur det går redan under utplocket. Ett par minuter efter du har plockat ut äggen kommer läkaren in till ditt lilla bås och berättar hur många ägg det blev,
    Annika
  • AnnikaMa

Jag har också TD på fredag men känner inga tecken alls. Det brukar jag i och för sig inte göra inte ens den gången jag var gravid. På de två andra IVF har jag fått min mens 2 dagar innan TD så nu hoppas jag såklart att den uteblir. Tror inte att jag ska testa innan fredag,

• AnnikaMa

Tyvärr för jag ingen tur till denna månad. Fick min mens idag. Detta var vårt tredje försök så nu får vi fundera på vad vi ska göra.
    Vi har ju lyckats på egen hand så nu tror jag att jag ska testa lite akupunktur istället.
    Lycka till alla för nu lämnar jag tråden för ett tag.

• AnnikaMa

Hej alla,
    Det var längesen jag var aktiv på tråden. En kort summering:
    Vi har en dotter på drygt tre år som kom på naturligt sätt (dock tog det lång tid och lite strul på vägen....). För 1.5 år sedan påbörjade vi IVF försök och alla våra tre försök kan sammanfattas med få äggblåsor, få uttagna ägg och ett befruktat som inte ledde till graviditet.

Nu har vi påbörjat tre nya försök och har precis "avklarat" det första. Det blev återigen bara två äggblåsor varav ett plockades ut. Detta blev befruktat men har inte utvecklats tillräckligt bra för att jag ska få tillbaks det. Labbet ska ha det i en dag till för att se om det är tillräckligt bra kvalitet för att frysas.

Min fråga till er är om det är fler än jag som bara får ett par äggblåsor varje gång. Har det i så fall blivit någon skillnad vid ändrar medicinering eller akupunktur? Vi har inte märkt någon skillnad alls och funderar på om äggen helt enkelt börjar att ta slut för oss.

En annan fråga är om man brukar vänta en cykel eller om man kan starta direkt vid nästa mens med tanke på att vi inte fått tillbaks ett embryo.

• AnnikaMa
    Hemflyttad skrev 2011-10-19 14:21:11 följande:
    AnnikaMa - Vad tråkigt att det inte har gått bra, måste kännas väldigt frustrerande. Vad säger läkarna? Vad har du för FSH/AMH-värde? Jag har alltid använt Gonal-F, så jag kan inte svara på frågan om hur olika mediciner kan påverka. Även med samma medicin kan det variera - jag fick t.ex. 4 ägg på försöket i maj och 12 ägg i augusti, trots att dosen bara var något högre. Akupunktur gjorde jag mycket för länge sedan, innan jag gjorde IVF första gången och under första försöket - då hade jag sämst kvalitet av alla försök, men det kan ju ha berott på något annat! Håller tummarna för nästa försök.

Sofisen - Skönt att du kan börja snart igen! Har aldrig använt Menopur, men kan tänka mig att man lär sig snabbt.

Vädur - hoppas du får provresultatet snart, inte klokt att man ska behöva vänta så länge!

Loppan - hoppas din väntan snart är över! Vad härligt att ni nästan är framme vid målet. Ser att ni är många på gravidtråden som ska få eller precis har fått i dagarna, spännande. Glad
    Vi gjorde ju flera tester innan vi började och då såg allt bra ut. Har faktiskt ingen koll på värdena. "Alla" trodde att vi skulle bli gravida på första försöket eftersom de inte hittade några problem och att vi hade en dotter sen tidigare. Vi har ju två försök kvar i alla fall. Ska prata med Margareta imorgon så får vi se vad som händer med sista embryot. Kommer att vilja ha ett möte med Göran innan nästa försök för att se om det är något mer de kan göra.
  • AnnikaMa
    Sötisa skrev 2011-10-20 07:56:45 följande:
    Sofisen och Annikama- beklagar för er del med, vad händer på ca egentligen??

Vädur- jag träffade Margareta igår, det var även hon som gjorde äp i fredags. Hon är lugn och saklig tycker jag. Hon skulle ringa mig idag efter lunch för det fanns ett embryo som hade möjlighet till frys efter denna behandlingen, men jag har inga förhoppningar what so ever. Och OM det kan frysas, kommer det överleva upptiningen sen? Vi har haft 3 blastocyster som inte klarat upptining... Och på Ca är det över 90% chans. De Måste ju vart kass kvalité på dom!!

Hemflyttad och Mmia- ja vad säger man. Margareta sa att detta praktiskt räknas som ett halvt försök. Men det är det sista i trepacket, ska vi betala för ett halvt till då eller.. De skulle ju prata i nästa vecka och sa att vi ska ju gå därifrån nöjda givetvis men de vill vara ärliga och inte ge oss falska förhoppningar. Givetvis! Vi litar på dom, men efter 3 år av behandlingar är det svårt att acceptera att det i slutändan inte blev något. Och ifall det nu är så att embryona inte klarar sig efter dag 5 och vi får reda på det efter 11 ivf blir jag knäckt.....
    Hej Sötisa,
    Känns som det händer samma saker för oss två. Vi hade också ÄP i fredags för Margareta och hon ska ringa mig efter kl 14 idag för att berätta om det går att frysa eller inte.
    Vädur: anledningen till att de inte gör ET (för mig i alla fall) är att embryot inte var tillräckligt bra dag 5. Idag är det dag 6 och min kropp är inte längre mottagligt för att ta emot ett embryo. Om embryot däremot har fått en bra tillväxt under natten så går det att frysa det. Jag tycker att CA gör detta bra. De skulle ju lika gärna kunna sätta tillbaks det för att få en avslutning men eftersom det inte är helt 100 så väljer de att avvakta. Jag tror inte att detta embryo kommer att vara tillräckligt starkt ändå men min förhoppning är att det kan användas så att jag får två tillbaks nästa gång.
  • AnnikaMa

Kikade på information om man väljer tre försök och betala för två på deras hemsida. Där står det att om man inte kommer till ET räknas det som ett halvt försök.

• AnnikaMa

Jag hoppas såklart att det är som du säger men det kan ju tyvärr också vara så att de har ändrat reglerna sen i våras.

• AnnikaMa
    Sötisa skrev 2011-10-20 16:37:32 följande:
    Margareta ringde nu och det sista hade avstannat så det blev inget till frysen. Hade varken hoppats eller trott det heller och jag känner mig ok. Jag har funderat hela dagen och kommit fram till att ett nytt försök är det vi vill. Och köra på samma som vi gjorde när Isa kom till. Gonal-f istället för Menopur och Fostimon. Långa protokollet. Inget kortison, fragmin, trombyl och annat utan bara så vi gjorde när det faktiskt blev ett barn, så får det bära eller brista. För såhär kan jag INTE avsluta våra tre år av behandlingar. Det känns helt fel och snopet.
    Hoppas hoppas att Torbjörn förstår vad det skulle betyda för oss om vi inte fick nån mer hjälp. Ska få en telefontid nästa vecka med honom!

AnnikaMa- hur gick det för dig och ditt embryo?

Hemflyttad- hoppas givetvis fortfarande på dig
    Mitt embryo var kasst också. Margareta ville ha ett möte med Torbjörn och Göran för att diskutera vad de kan göra för oss och om de verkligen kan göra något för oss. Hon skulle återkomma i slutet på nästa vecka. Känns bra att de inte bara kör på om de inte tror på det själva. Vi kanske har lika stor chans själva.
  • AnnikaMa

Vädur, har missat varför du ska ta kortison. Vad kan det hjälpa till med i ert fall?

• AnnikaMa
    Lycklig vill ha mer skrev 2011-10-29 17:47:04 följande:
    Jag såg att de stängde den 24 e men inte hur länge.

So far so good. 13 av 15 befruktade embryon  
    Fantastiskt resultat! Grattis!
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19