• Linny
    Mamasnest skrev 2011-10-04 14:51:21 följande:
    Har du någon fingervisning om hur mycket essens man ska använda?
    tror de rekommenderade ca 5 ml per liter deg/smet. Men jag smakar mig fram

Inte för att det kanske är bakning; men igår kokade jag äppelmarmelad med smak av kanel, nejlika och riven citron. Mums! 
  • Linny

Blev Tinkerbelles chocolate chip toffe cookies i helgen. Använda ljusa chokladlinser från Fazer istället för mörk choklad (för det var vad jag hade hemma). Supergott!

• Linny
    Ms M skrev 2011-10-07 12:39:23 följande:

Vem var det som länkade till en banankaka med sån kondenserad mjölk? Banana toffe ngt sånt hette den..

Och sen undrar jag, hur gör ni eran bästa kladdkaka? Vad har ni i och till den? O vart köper man kondenserad mjölk?  

http://loulaskok.se/tag/banan-och-kola-paj/
  • Linny
    Ms M skrev 2011-10-10 09:34:54 följande:
    Frågar igen =)

Jag gillar kladdkaka men gör den oftast naturell bara men nu vill jag göra den på ngt annat vis. Vad är ert godaste recept på kladdkaka? Gärna med ngt gott i ;)

Vad är skillnaden på brownie och kladdkaka? Godast??     
    Jag gör en variant ikväll... Krossar salta jordnötter (250 gram) och blandar med 65 gram smält smör, 1,7 dl råsocker och 3 msk mjöl. 

Tryck/pressa ut i en smörad springform så att det blir en jämn och kompakt botten. Fyll sedan på med kladdkakesmet och in i ugnen tills den är väldigt kladdig inuti, men börjat stanna. Ta ut, låt svalna och ställ kallt över natten. Då sätter den sig, trots att den är kladdig och dagen efter blir den ljuvlig.

De salta jordnötterna ihop med den söta kladdkakan är super. Speciellt ihop med lite vispad grädde. 
  • Linny
    Ms M skrev 2011-10-19 22:02:09 följande:
    ni alla som e så duktiga... Kan man ge bort godis o bakat i present till personal på fsk?

Vad är bra att ge bort?  
    Visst kan man det
    Jag har gjort tex. cakepops, olika sorters kolor (polkagris, lakrits, lime, pepparkaka) och minimuffins. 
  • Linny

Igår gjorde jag Tinkerbelles muffins med lönnsirap och pepparkakssmak samt två sorters kola;
    en smörkola med lakritssmak, doppad i mörk choklad och toppad med havssalt, och en smörkola med choklad och smultronsmak. 

• Linny

micro: Ser jättefina ut!! Och på första försöket! Var stolt!

• Linny
    principessan skrev 2011-10-21 17:11:55 följande:
    Barnkalas i veckan! Nån som har tips på vad man kan baka till dagisbarn och som är mjölkfritt
    Maränger. Jag brukar göra med smultron eller päronsmak, som är grymt poppis. Eller favoriten; med polkagris. Vet dock inte om polkagrisgodis är mjölkfritt förresten..

Kokosmums (som hemgjorda mums mums men doppade i kakao och kokos). Mums!

• Linny
    principessan skrev 2011-10-21 23:07:23 följande:
    Hi-hat -cup cakes har jag viljat testa innan så det får det kanske bli nån liten variant på! Tack för tipset mamasnest

Funderar på fruktsallad också då passar ju maränger fint! Essenser finns på panduro va?! Det är väl det du har i marängsmeten linny?

Mums mums hade de sist på kalaset...

Får ta en tur i affärer i morgon för att få lite mer inspiration! Tack och go natt
    Jag har köpt mina essenser/aromer på http://borgebykryddgard.jetshop.se/
    Jag har såna i marängsmeten. Har även använt dem denna vecka då jag gjort kola med smultronsmak och kola med choklad och lakrits i.
Svar på tråden För oss som bakar