Inlägg från: Belavon |Visa alla inlägg
  • Belavon

För oss som bakar

Tinkerbelle skrev 2011-02-21 12:53:38 följande:
    Min första sugarpastetårta! En blåbärs- och limemoussetårta vi hade när barnen fyllde år förra helgen

louisespis.blogspot.com/2011/02/blabar-och-li...
    Du är så inspirerande!

Jag har testat flera av dina recept och jag bara älskar dem. Denna tårta måste jag också prova, hoppas jag får någon anledning snart ;)

Tack!
  • Belavon

Här blev det en saftig morotskaka med mascarponefrosting. Jag ville prova något nytt i stället för philadelphiaost och jag måste säga att masvarpone fungerar utmärkt.

• Belavon

Jag har provat att baka bröd de senaste två veckorna, men bara misslyckats. De blir så kompakta och hårda, jag vill ju ha dem mjuka och fluffiga... tips?

• Belavon
    Shaun the sheep skrev 2011-02-26 18:23:41 följande:
    Det som jag tycker gör enorm skillnad är att börja med lite mindre mjöl än som står i receptet. Sen köra degen med assistenten/degkrokar till elvispen i 5 minuter ungefär. Tillslut är degen inte alls kladdig, som den ju kan kännas i vanliga fall om man har för lite mjöl. Jag brukar vara dålig på att knåda brödet när det jäst klart, men det brukar bli bra ändå. Men när jag upptäckte degkrokarna (för att senare köpa assistent) så öppnades en hel värld framför mig kändes det som
    Det är mitt enda tips faktiskt, hoppas att det kan vara till hjälp!
    Jungblom skrev 2011-02-27 00:31:22 följande:
    Tror också att du kan ha för mycket mjöl i och sedan är vet jag inte hur noga du är med degspadet men det är en viktig del att det är rätt temp.
    Tack för tipsen. Ska verkligen inte ta för mycket mjöl nästa gång :)
  • Belavon

Tinkerbelle - Whoppisarna blev mumsiga, sant som du skrev att tiden är rätt avgörande 9,5 minut fungerade bäst för mina. De blev väldigt stora även om jag fördelade smeten till 32 st :)

• Belavon
    Shaun the sheep skrev 2011-02-28 20:46:03 följande:
    Det är ju så lätt hänt att det blir sådär ibland! Hoppas browniesarna blir färdiga nästa gång!

En annan fråga dock. jag ska ju som sagt ha gäster på onsdag, tänkte jag bacon och broccolipaj till lunch. Tänkte ha en liten sallad till också, och blev så himla sugen på att baka foccatia. Tror ni det blir konstigt att ha det till? :S
    Låter väldigt gott, om du lyckas så berätta gärna. Jag letar goda matbrödsrecept!
  • Belavon
    ASL skrev 2011-03-03 10:38:23 följande:
    Mina första macarones:

Imponerande, jag vågar själv inte prova än
  • Belavon
    k girl skrev 2011-03-04 16:18:20 följande:
    Ikväll blir det chokladfondanter till efterrätt! *älskar*
    Världens bästa efterrätt - slår kladdkaka med hästlängder.
    Låter gott! Har du något recept?
  • Belavon

Jag ska ha kalas och jag ska baka en tårta men behöver hjälp med lite idéer. Jag är väldigt insnöad på att ha vitchokladmousse i ett av lagren, men vad ska jag ha på de andra och vad ska jag täcka den med? Nötallergi finns så det blir inte det.

Ska nog göra Tinkerbelles Dulce de Leche Brownies, några sega chokladsnitt och eventuellt något annat... inte bestämt än.

Inspiration tack!

• Belavon

Tack för alla tips! Nu ska jag till affären och handla ingredienser, får se vad det blir :)

• Belavon

Detta är lite bilder från vad som blev till mitt födelsedagsfika

Sega chokladmaränger, chokladsnitt, små maränger
    pepparmintspraliner och...
    Den mörka tårtan med maränger på innehöll hallon och mascarpone lager och den ljusa tårtan blev det vit chokladmousse och lemoncurdgrädde.

Sedan blev det Tinkerbelles Dulce de Leche Brownies, som blev en stor favorit!
    (Ska försöka fixa bild på de senare)
  • Belavon
    sandrachristofer skrev 2011-03-23 10:22:10 följande:
    7 st ekologiska äggvitor
    5.25 5.25 dl strösocker
    100 100 g mörk kvalitetschoklad 70%

Sätt ugnen på 130 grader, obs jag har varmluft så vanlig ugn 155 ungefär 

Blanda äggvita och strösocker i en rostfri bunke.

Sänk ned bunken i vattenbad och värm marängen till 60-65 grader under konstant vispning, kontrollera temperaturen med hjälp av en stektermometer.

Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med en elvisp tills den kallnat, enklast i en bakmaskin. Stanna inte vispen förrän det är färdigt, då finns risk att marängen sjunker ihop!

Smält chokladen och blanda den, endast lite, med marängen.

Klicka ut marängen med hjälp av två skedar på en plåt med bakplåtspapper.
     Grädda dem i ugnen i 45-55 minuter, marängerna ska vara sega lite i mitten

Jag har använt detta recept men tog några droppar citronsaft (går även med ättika) och del blev choklad, en hade jag upptinade hallon i (de blev väääääldigt sega) och en del gjorde jag helt utan extra smaksättning. Jag har vanlig ugn och kunde faktiskt ha båda plåtarna i samtidigt på 130 grader men jag hade de i 60 minuter.

Testa dig fram vad du gillar. Jag trodde det var krångligt och svårt att göra maränger men det var lätt och roligt!
  • Belavon

Här slängde jag ihop en annanaspaj, oj vad god den blev! och så blev det en sats med cupcakes som ska dekoreras idag.

• Belavon

I helgen gjorde jag en After Eight tårta med päronmousse på chokladbottnar. Otroligt god och saftig, den uppskattades väldigt mycket av födelsedagsbarnet och alla gäster.

• Belavon

Blev en tårta med vitchokladmousse och apelsinmousse på chokladbotten, sedan gjorde jag vanliga maränger och några smaksatta med hallon. Muma

Svar på tråden För oss som bakar