För oss som bakar
louisespis.blogspot.com/2011/02/blabar-och-li...
Jag har testat flera av dina recept och jag bara älskar dem. Denna tårta måste jag också prova, hoppas jag får någon anledning snart ;)
Tack!
Här blev det en saftig morotskaka med mascarponefrosting. Jag ville prova något nytt i stället för philadelphiaost och jag måste säga att masvarpone fungerar utmärkt.
Jag har provat att baka bröd de senaste två veckorna, men bara misslyckats. De blir så kompakta och hårda, jag vill ju ha dem mjuka och fluffiga... tips?
Tinkerbelle - Whoppisarna blev mumsiga, sant som du skrev att tiden är rätt avgörande 9,5 minut fungerade bäst för mina. De blev väldigt stora även om jag fördelade smeten till 32 st :)
Jag ska ha kalas och jag ska baka en tårta men behöver hjälp med lite idéer. Jag är väldigt insnöad på att ha vitchokladmousse i ett av lagren, men vad ska jag ha på de andra och vad ska jag täcka den med? Nötallergi finns så det blir inte det.
Ska nog göra Tinkerbelles Dulce de Leche Brownies, några sega chokladsnitt och eventuellt något annat... inte bestämt än.
Inspiration tack!
Tack för alla tips! Nu ska jag till affären och handla ingredienser, får se vad det blir :)
Detta är lite bilder från vad som blev till mitt födelsedagsfika
Blanda äggvita och strösocker i en rostfri bunke.
Sänk ned bunken i vattenbad och värm marängen till 60-65 grader under konstant vispning, kontrollera temperaturen med hjälp av en stektermometer.
Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med en elvisp tills den kallnat, enklast i en bakmaskin. Stanna inte vispen förrän det är färdigt, då finns risk att marängen sjunker ihop!
Smält chokladen och blanda den, endast lite, med marängen.
Klicka ut marängen med hjälp av två skedar på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda dem i ugnen i 45-55 minuter, marängerna ska vara sega lite i mitten
Här slängde jag ihop en annanaspaj, oj vad god den blev! och så blev det en sats med cupcakes som ska dekoreras idag.
I helgen gjorde jag en After Eight tårta med päronmousse på chokladbottnar. Otroligt god och saftig, den uppskattades väldigt mycket av födelsedagsbarnet och alla gäster.
Blev en tårta med vitchokladmousse och apelsinmousse på chokladbotten, sedan gjorde jag vanliga maränger och några smaksatta med hallon. Muma