För oss som bakar
det där med kalljästa, jag fick det inte att funka, jäste inte ett dugg, var som skorpor utanpå, och ja, nä, besviken blev jag. Jag gör nog hellre snabbvarianten på vanliga frukostmackor...
det där med kalljästa, jag fick det inte att funka, jäste inte ett dugg, var som skorpor utanpå, och ja, nä, besviken blev jag. Jag gör nog hellre snabbvarianten på vanliga frukostmackor...
nu har jag också bakat hallon/vaniljbullar, oj så goda de blev, över förväntan!
Måste bara fråga, ang cheesecakes. Jag åt en alldeles underbar cheesecake isomras på ett cafe, med pecannötter, men jag tror inte det var vit choklad i, men alla recept jag hittat som verkar vara beprövade, så står det vit choklad i receptet, hur är det nu??? Har googlat som en tokig, men verkar inte hitta nån som är som den jag åt, därför tänkte jag prova mig fram, men undrar hur det är med den vita chokladen, ska man bara utesluta, eller köra nåt annat, eller ha i den och låta det vara lite smak av vit choklad?
ska förresten säga att jag gjorde kladdkaksmuffins, med dumle fyllning, inspirerad av receptet ovan. Visserligen inte dumlekola, utan chokladkakan dumle, la en bit i varje muffins. Blev vääääldigt sött, faktiskt för sött för min smak. Det var gott, men för sött. Barnen gillade det dock.
Jag bakade nog den godaste kladdkakan jag ätit, nu i helgen. Åh, så god, det vattnas i munnen när jag tänker på den, den var så god att det liksom drog ihop sig i smaklökarna och det "krullades" i munnen. Nåt bildbevis finns dock inte, den var för god för att hinnas med att fotas, detta trots att den fick vila en natt i kylen.
4 ägg,
3 1/2 dl socker
en dutt vaniljsocker
7 msk kakao
1/2 dl sirap
3 1/2 dl mjöl och
125 g smält smör
1/2 tsk grovs salt eller halvsalt (kanske hade lite mer..)
Jag glömde bakpulvret, och jag vet inte om dte var det som gjorde det, har provat recept förrut med både bakpulver och utan, så det är ju inget måste. En större saltmängd var nog det lilla extra också.
Sen är det tråkiga att jag aldrig mäter mina ingredienser exakt, så jag kommer aldrig kunna baka lika god kaka igen.
Men detta är ungefär, och hade jag haft smör hemma skulle jag provbakat för att se om det blev lika.
den här banan-toffee-pajen som finns att baka, dels på kryddburkens sida, hur lång tid tar det att glra från början till slut? Ska ha gäster ikväll, kan jag göra den nu? Blir den klar för sent? eller för tidigt? Går den att förbereda? Nån!? HJÄÄÄLP
Nu är den uppäten, och den var god, fick inte högsta betyg av alla men helt klart godkänt.
Kolakrämen var lite för hård tycker jag nog, lite kortare koktiden och den hade varit lättare att bre ut. Sen funderar jag på annan botten, digestiven gjorde det lite för salt tyckte jag nog. Funderar på, om jag gör den igen, att göra den på marängbotten...
Så, det var mitt omdöme om Banan-toffee-paj
Hej!
Vad är det för skillnad på vanlig jäst och jäst för söta degar?
Hur mycket "sämre" blir en sötad deg, där man använder vanlig jäst?