Inlägg från: Snuttjulla |Visa alla inlägg
  • Snuttjulla

För oss som bakar

det där med kalljästa, jag fick det inte att funka, jäste inte ett dugg, var som skorpor utanpå, och ja, nä, besviken blev jag. Jag gör nog hellre snabbvarianten på vanliga frukostmackor...

• Snuttjulla
    MBert skrev 2010-03-31 20:51:42 följande:
    Hm, konstigt. Vad blev fel där då? Jag har alltid lyckats med kalljäsning, t.o.m. när jag använt torrjäst som inte sägs funka till det (utan det ska vara färsk jäst).Skorpor? Då har de torkat alltså? tips är att spraya dem med lite vatten innan  man stoppar in dem i kylen eller ha plastfolie ovanpå (fast den riskerar att fastna...)
    kan jag inte få ditt recept och beskrivning då? så kan jag ju prova igen! {#lang_emotions_tongue_out}
  • Snuttjulla
    Sweet N Cute skrev 2010-04-10 09:19:45 följande:
    Jag är otroligt sugen på att baka ngt gott. Men orkar inte. Tips på ngt lätt?
     vill du ha då? bröd?mjuk kaka? småkakor? Smak?
  • Snuttjulla
    Sweet N Cute skrev 2010-04-10 11:26:41 följande:
    Ush nej nu mår jag illa
    :) hoppas det var bra ändå, då!
  • Snuttjulla
    Ann Lee skrev 2010-08-30 22:57:49 följande:
    Idag har jag bakat bullar med vaniljkräm och hallonsylt i mitten
    låter riktigt gott...Tungan ute
  • Snuttjulla
    Ann Lee skrev 2010-09-13 16:46:53 följande:
    Härmis! Men vad härligt att de blev goda!
    Vad använde du för hallonsylt?
    Jag använde en som jag köpt från Finland och som tål att ha i ugnen. Har inte hittat motsvarande i Sverige... de brukar bara flyta ut och blir konstiga. Funkar ju med hemkokt men hade inga hallon i år.
    jag hade björnekullas hallonsylt, den och icas egna är fasta och bra att baka med. sen krävs det inte så mycket sylt, hallon är ju ganska övertagande i smaken, och sen "hård" vaniljkräm...
  • Snuttjulla

Måste bara fråga, ang cheesecakes. Jag åt en alldeles underbar cheesecake isomras på ett cafe, med pecannötter, men jag tror inte det var vit choklad i, men alla recept jag hittat som verkar vara beprövade, så står det vit choklad i receptet, hur är det nu??? Har googlat som en tokig, men verkar inte hitta nån som är som den jag åt, därför tänkte jag prova mig fram, men undrar hur det är med den vita chokladen, ska man bara utesluta, eller köra nåt annat, eller ha i den och låta det vara lite smak av vit choklad?

• Snuttjulla
    Tinkerbelle skrev 2010-09-30 19:12:43 följande:
    Det finns gott om recept även utan vit choklad i smeten Kommer att återkomma med många olika cheesecakes i bloggen under hösten

Har inte måtten klara för mig i huvudet på rakarm, tyvärr, men jag tror att du kan utesluta chokladen och grädden samt dra ner på maizenan med någon matsked om du inte vill ha  i choklad Det borde ge en bra cheesecake också. Å andra sidan så blir det ingen speciel smak av den vita chokladen i kakan, den ger nog mer konsistens, i alla fall tycker jag att det smakar så....
    men nu kanske jag är ute och cyklar, har kanske kollat på fel ställen, men tror inte majzena varit med i de recept jag kollat på... hmm... är det standard i bakade cheesecakes?
    Har tidigare trott att jag bara gillat frusen cheesecake, men åh vad jag har missat... det var så gott med bakad...
  • Snuttjulla
    Längtan efter liten skrev 2010-10-16 10:44:10 följande:
    hej, sicken god tråd :)
    idag kanske jag ska våga mig på att göra en regnbågskaka... får se hur det blir :D
    Bubba80 skrev 2010-10-16 10:40:16 följande:
    Idag skall jag baka snickerskakor Tungan ute
    Recepten då? kan ju inte suktas sådär...! Regnbågskaka låter skoj, är det som den där läskiga amerikanske tårtliknande?
  • Snuttjulla
    gudrunberit skrev 2010-10-20 15:05:54 följande:
    Jag undrar om man verkligen ska vispa ägg och socker pösigt? Blir det en kladdig kladdkaka då? När jag vispat tidigare när jag gjort kladdkakor så har de blivit mer sockerkaksliknande, till skillnad mot när man bara rör ihop socker och ägg.

Jag är precis i bakartagen och tänkte prova kakan! Mums! 
    jag har också alltid rört mina kladdkakor, men det recept jag har nu ska vispas, och blir alltid perfekt...
  • Snuttjulla

ska förresten säga att jag gjorde kladdkaksmuffins, med dumle fyllning, inspirerad av receptet ovan. Visserligen inte dumlekola, utan chokladkakan dumle, la en bit i varje muffins. Blev vääääldigt sött, faktiskt för sött för min smak. Det var gott, men för sött. Barnen gillade det dock.

• Snuttjulla
    Ann Lee skrev 2010-10-25 22:00:18 följande:
    Och här har det bakats en ny variant av kladdkaka! Min mans nya favorit!

frostrosor.blogspot.com
    Vilka gulliga bröd, såna ska jag absolut baka till nästa kalas! måste självklart baka dem innan dess men jag ser framför mig hur stor succe det blir om jag serverar de där... Nu ångrar jag bara att jag inte köpt pippi-form, den var ju nästan sötast!
  • Snuttjulla

Jag bakade nog den godaste kladdkakan jag ätit, nu i helgen. Åh, så god, det vattnas i munnen när jag tänker på den, den var så god att det liksom drog ihop sig i smaklökarna och det "krullades" i munnen. Nåt  bildbevis finns dock inte, den var för god för att hinnas med att fotas, detta trots att den fick vila en natt i kylen.

4 ägg,
    3 1/2 dl socker
    en dutt vaniljsocker
    7 msk kakao
    1/2 dl sirap
    3 1/2 dl mjöl och
    125 g smält smör
    1/2 tsk grovs salt eller halvsalt (kanske hade lite mer..)

Jag glömde bakpulvret, och jag vet inte om dte var det som gjorde det, har provat recept förrut med både bakpulver och utan, så det är ju inget måste. En större saltmängd var nog det lilla extra också.
    Sen är det tråkiga att jag aldrig mäter mina ingredienser exakt, så jag kommer aldrig kunna baka lika god kaka igen.
    Men detta är ungefär, och hade jag haft smör hemma skulle jag provbakat för att se om det blev lika.

• Snuttjulla

den här banan-toffee-pajen som finns att baka, dels på kryddburkens sida, hur lång tid tar det att glra från början till slut? Ska ha gäster ikväll, kan jag göra den nu? Blir den klar för sent? eller för tidigt? Går den att förbereda? Nån!? HJÄÄÄLP

• Snuttjulla
    jennie1980 skrev 2010-11-06 12:27:53 följande:
    Den kondencerade mjölken ska ju koka i 3 timmar. Så det kan du ju börja med. Sen tar ju inte själva tårtan så lång tid att slänga ihop. Vet inte hur receptet ser ut som du hittat men några timmar innan kan du göra den det har jag gjort eller så väntar du med bananer och grädde tills den ska serveras!! Lycka till

Idag har jag bakat silviakaka fast i muffinsformar!!
    på kryddburken står det 2 timmar, *rådvillig* hur gör jag nu då? kan ju inte gärna öppna burken och kolla om det är kolaaktigt...

Måste bara lägga ut en påminnelse, kanske ni, liksom jag missat att det är KLADDKAKANS dag imorrn? Råkade få syn på det, ops, då måste man ju baka kladdkaka till imorrn!
  • Snuttjulla
    jennie1980 skrev 2010-11-06 14:44:15 följande:
    jag googlade och i de 5 första recepten stod det 3 timmar. Dock kanske det inte är samma recept på kryddburken det vet jag inte
    tack för hjälpen, jag kokade min i 170 minm vilket är 3 tim, så det borde bli bra, den står på svalning nu... får se om det är så gott som det ser ut om några timmar!
  • Snuttjulla

Nu är den uppäten, och den var god, fick inte högsta betyg av alla men helt klart godkänt.
    Kolakrämen var lite för hård tycker jag nog, lite kortare koktiden och den hade varit lättare att bre ut. Sen funderar jag på annan botten, digestiven gjorde det lite för salt tyckte jag nog. Funderar på, om jag gör den igen, att göra den på marängbotten...
    Så, det var mitt omdöme om Banan-toffee-paj

• Snuttjulla
    sevgilim skrev 2010-12-13 12:12:02 följande:

Hej!
    Vad är det för skillnad på vanlig jäst och jäst för söta degar?

Hur mycket "sämre" blir en sötad deg, där man använder vanlig jäst?

inget alls tycker jag, jag använder alltid bara blå hushållsjäst.
  • Snuttjulla
    eliten skrev 2013-03-08 22:43:09 följande:
    Man gör degen precis som vanligt men när den är färdigarbetad kan du direkt rulla t.ex frallor och lägga på bakplåtspapper, ställ i kylen med handduk över. Ta fram på morgonen och sätt på ugnen och när den är varm sätter du direkt in bröden.

Ska man inte ha kall degvätska?
Svar på tråden För oss som bakar