Inlägg från: Kulta17 |Visa alla inlägg
  • Kulta17

För oss som bakar

Idag har jag bakat dessa:

http://www.kokaihop.se/recept/tunnbroed

och imorgon bitti ska jag baka dessa:

Kalljästa bullar

1/4 pkt jäst
    5 dl kallt vatten
    1 tsk salt
    1 dl solroskärnor
    9 dl vetemjöl (gärna special men behövs inte)

Blanda jäst och vatten. Blanda i resten. Degen ska bli kladdig. Täck bunken med plastfolie. Låt jäsa i kylen12 - 15 timmar. Klicka upp på plåt (degen är seg) och grädda i ugnen 20 - 25 minuter 200 grader.

Vill gärna ha andra tips på lättbakade bröd/bullar

• Kulta17
    MBert skrev 2010-03-20 16:52:50 följande:
    Mmmm. Tunnbröd är gott. Det liknar det gamla receptet jag använder, fast jag har betydligt mindre mängd mjöl ser jag. Hm.Dags att baka en sats till snart så jag får väl prova det du tipsade om då. Nackdelen är att det tar sån tid vid spisen!När det gäller kalljästa bröd och bullar så kan man göra det med nästan allt. Varför inte forma bullarna direkt och låta jäsa? Det brukar jag göra sen är det bara in med dem i ugnen ca 10 minuter på morgonen. Perfekt.
    Men att stå vid spisen med tunnbröden kan bli lite meditativt

De bullarna jag gör går inte att forma. Det är en mycket lös des vilket gör att det blir iote surdegs stuk på bullen. Bytte ut 2 dl av vetemjölet mot rågmjöl igår. Det blev goa bullar nu imorse

MBert: Har du något bra reccept jag kan prova?
  • Kulta17

Bakade idag även morotsbullar. Lätt, gott och saftligt med keso i. Ändrade lite på receptetopch bytte ut 3 dl av vetemjölet mot grahamsmjöl. Mmmmm

• Kulta17

Då jag har godis och kakstopp hela mars (snart bara en vecka kvar) blir det bara frukostbullar och bröd för min del

• Kulta17
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-03-30 12:53:15 följande:
    låta bullarna jäsa låååååååångsamt i t.ex kylen över natten, vet inte varför jag tycker inte det blir nån skillnad.
    Jo det är skillnad. Bullarna blir lite sega och goa
  • Kulta17
    alexs mamma skrev 2010-03-30 12:51:09 följande:
    Vad menar man med kalljäsa?
    Man gör degen på kvällen, sätter den i kylen och på morgonen fixar man till bullarna och så in i ugnen. Snabba goa bullar på morgonen
  • Kulta17
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-03-30 16:58:28 följande:
    det är den enda fördelen jag sett, upp på med kaffebryggare och ugn, en halvtimma senare, nybakade bullar å kaffe :)
    Andra fördelen med mitt recept är att du slipper knåda och rulla, du klickar bara upp bullarna på plåten och trycker in dom i ugnen  :)
  • Kulta17

Det receptet jag använder sätter man degen i kylen, man gör inga bullar. Sedan sätter man plast folie över bunken.

• Kulta17

Nu var det mesta slut i frysen så idag blev det tunnbröd, imorgon bitti blir det kalljästa bullar. Bakade även en super lätt kardemummakaka Ser så supergod ut.

• Kulta17
    MBert skrev 2010-04-09 17:24:53 följande:
    Hur gör du dina tunnbröd?Jag brukar göra på stekpanna på spisen men tycker att det tar sån tid...Funderar på om jag ska göra plåtstora i ugnen nästa gång som jag kan klippa till bra storlek, ungefär i storlek som köpta tunnbröd.
    Stekpannan. Dottern hjälper till lite (3 år) så det blir en kul grej med henne. När hon tröttnat blir det som meditation. Kavla, steka, kavla, steka, kavla...

Någon som har ett bra recept på Hamburgerbröd? Som håller sig bra i frysen.
  • Kulta17
    annki72 skrev 2010-04-14 09:23:14 följande:
    jag bakar bara med händerna och det blir jätte bra bröd, visst är det jobbigare men vad gör det
    Vad är din favoritbröd?

Jag kör just nu med kalljästa bullar, tunnbröd och keso/morotsbullar
  • Kulta17
    far skrev 2010-04-18 12:55:20 följande:
    Allt du behöver för bakning utöver ingredienserna är en bunke/balja/ skål, en slev, händer och en ugn. Tricket utan maskiner är att man tar i lite mjöl i taget, rör med sleven tills den blir lite fast, sätter mjöl på bordet, häller ut degen, och har mjöl på händerna, arbetar in lite i taget, knåda, knådar, knådar, tills den är len och inte kladdar (inte för hård) jäser en timme, bakar ut, jäsa igen. Bakar. Maskiner är bra och sparar tid, men behövs inte alls. Skall du baka sockerkaka o.l behöver du en vanlig visp också.
    Jag bakar alla mina frulle bullar med min visp och deg krokar. Går ur bra som helst. Behövs det knådar jag
  • Kulta17
    Emmyjane skrev 2010-04-19 11:24:30 följande:
    Någon som har gjort och använder sur deg?Jag fick några tips av en surdegsbagare david när jag tittade på Leila på tv 4+ nånn som sett det programet? Han sa att man skulle ha socker för att starta, äpple, honung och rivet äpple. Tror ni man kan ha rivet mnorot i stället?
    Jag har aldrig "vågat" pårova. Skulle gärna dock!
Svar på tråden För oss som bakar