• funlight

Namnet Josef, vad tycks?

Vad tycker ni om namnet " Josef "?
    Har en liten pojke som heter så och vi är svenskar, många tycker att namnet är "arabaktigt", en del tycker det är fint och en del avskyr det.
    Jag vill höra era åsikter, ärlighet uppskattas =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 22:28
    Ni som svarar, vill ni oxå uppge er etnicitet, intressant att veta hur era kommentarer skiljer sig åt.

OBS, jag är ej rasist om ngn uppfattar det så!

• Svar på tråden Namnet Josef, vad tycks?
  • tossesnurran
    funlight skrev 2010-02-09 22:12:13 följande:
    Hahahahahaa usch!! Judas av alla namn!?? Det där va ironi till topp!
    Jo lite kul är jag allt..
    Men på riktigt så tycker jag  faktiskt att Judas är ett fint namn, men det kan man ju tyvärr inte döpa en son till tack vare att karaktären som förådde Jesus i bibeln kallades just så...  det har fått en oförtjänt dålig klang.
    Även namnet Josef för mina tankar till religiositet, så nej tyvärr, jag gillar det inte bara därför.
    Hette inte han den där snickaren Josef -han som inte var fader till Jesus?

Skämt å sido. Alla har olika associationer till olika namn. Har man mött en människa i livet som man inte gillar så vill man ju inte döpa sitt barn till det!?
    Vissa namn är tyngre i historien och fler associerar det till samma sak.
    Det finns många värre namn än Josef.
  • funlight
    tossesnurran skrev 2010-02-09 22:30:28 följande:
    Jo lite kul är jag allt..Men på riktigt så tycker jag  faktiskt att Judas är ett fint namn, men det kan man ju tyvärr inte döpa en son till tack vare att karaktären som förådde Jesus i bibeln kallades just så...  det har fått en oförtjänt dålig klang.Även namnet Josef för mina tankar till religiositet, så nej tyvärr, jag gillar det inte bara därför. Hette inte han den där snickaren Josef -han som inte var fader till Jesus?Skämt å sido. Alla har olika associationer till olika namn. Har man mött en människa i livet som man inte gillar så vill man ju inte döpa sitt barn till det!? Vissa namn är tyngre i historien och fler associerar det till samma sak. Det finns många värre namn än Josef.
    Du får mig att skratta faktiskt ( han den där snickaren, han som inte va fader till Jesus) hahaha jo det va han faktiskt{#lang_emotions_smile}
    Men för mig så är namnet Judas som att döpa sin son till Hitler, lika illa.
    Men hade Hitler och Judas varit fina människor i sina liv så hade inte namnen varit hemska, men man associerar vissa namn till vissa saker som du sa.
  • tossesnurran
    funlight skrev 2010-02-09 22:37:31 följande:
    Du får mig att skratta faktiskt ( han den där snickaren, han som inte va fader till Jesus) hahaha jo det va han faktisktMen för mig så är namnet Judas som att döpa sin son till Hitler, lika illa.Men hade Hitler och Judas varit fina människor i sina liv så hade inte namnen varit hemska, men man associerar vissa namn till vissa saker som du sa.
    bang on target.
     synd men sant (för mig) vad gäller namnet Judas, alla skulle ju tänka FÖRRÄDARE! om min son (om jag hade en).
    O Hitler skulle jag aldrig ens överväga! ohyggligt! -det tycker nog de flesta.
    Däremot är Adolf inte helt fult, även om det för tankarna till exakt samma människa. Inte många pojkar heter det heller...
    Josef var ju i alla fall inte elak, han kunde bara inte hjälpa att hans namn inte var så fint...

Var det inte Gud som var Jesus Fader? hm
  • MissLilo
    funlight skrev 2010-02-09 22:29:45 följande:
    Har inte tänkt att man kan stava det så med PH på slutet, men det va oxå ett alternativVad har du för ursprung?
    halvfinne.
    Men bara färgat mitt blonda hår svart.
    trivs bättre i det. Hehe

Men jag har alltid gillat bibelska namn av någon anledning. Dont ask me why.
  • MissLilo
    tossesnurran skrev 2010-02-09 22:30:28 följande:
    Jo lite kul är jag allt..Men på riktigt så tycker jag  faktiskt att Judas är ett fint namn, men det kan man ju tyvärr inte döpa en son till tack vare att karaktären som förådde Jesus i bibeln kallades just så...  det har fått en oförtjänt dålig klang.Även namnet Josef för mina tankar till religiositet, så nej tyvärr, jag gillar det inte bara därför. Hette inte han den där snickaren Josef -han som inte var fader till Jesus?Skämt å sido. Alla har olika associationer till olika namn. Har man mött en människa i livet som man inte gillar så vill man ju inte döpa sitt barn till det!? Vissa namn är tyngre i historien och fler associerar det till samma sak. Det finns många värre namn än Josef.
    lika illa som lucifer. {#lang_emotions_laughing}
    Jag tycker dte är jättefint.
    Men kännsinte så lockande med djävulens namn på ens son direkt. Haha
  • siamusen

Svensk och gillar Josef.

Gillar även Judas och Lucifer

• MissLilo
    siamusen skrev 2010-02-09 22:52:24 följande:
    Svensk och gillar Josef.Gillar även Judas och Lucifer
    är det bara jag som skadats av harlqune(eller hur det nu stavas) alla dödlligt snyggakillar i de böckerna hetter Devon(devil) eller Lucifer.

Man kanske får en flickmagnet till son. Vilket inte vore helt fel. Haha
    Stolt mamma....bara han behandlar flickorna med respekt dock. {#lang_emotions_innocent}
  • siamusen
    MissLilo skrev 2010-02-09 22:56:56 följande:
    är det bara jag som skadats av harlqune(eller hur det nu stavas) alla dödlligt snyggakillar i de böckerna hetter Devon(devil) eller Lucifer. Man kanske får en flickmagnet till son. Vilket inte vore helt fel. HahaStolt mamma....bara han behandlar flickorna med respekt dock.
    Inte läst nagon.

Tycker bara Lucifer låter vackert och mjukt men jag skulle aldrig döpa mitt barn till det. Vi var inne pa Lucian/Lucien till vår yngste son dock.

Samma med Judas. Mjukt namn helt enkelt. Finare pa engelska eller franska dock.
  • kissecat

Måste bara säga oxå att alla Josef jag har träffat har varit snygga (och svenska)! Bland annat mitt ex ;)

• linas fina

är svenne och gillar inte namnet. Inte för att det låter arabiskt utan för att det låter fult bara. 

Svar på tråden Namnet Josef, vad tycks?