• Yosa

Äggallergitråden

Yeees skrev 2011-04-18 19:50:59 följande:
    Jag specialbeställde en äggfri tårta idag till sonens kalas i helgen på vårt lokala bageri, det blir liknande napoleonbakelsen i degen o sen grädde, hallon o blåbär. Hoppas det blir gott, då vet man att man kan slippa baka ibland. Orkar inte baka nu, höggravid o allt Glad
    Meddela gärna sedan om den blev gott! Låter ju jättebra om man kan /vågar beställa så någongång.
  • Yosa
    SanTan skrev 2011-04-18 12:10:47 följande:
    Jag håller med, visst är det sjukt att köpta maränger är äggfria!! Men så är det! (Jag bakade själv egna maränger igår och dom är verkligen inte äggfria!!! Bara ägg-vita och socker i dom!!!)

Men köpta marängbottnar med glass, skivad banan och chokladsås (se till så att den är nötfri) brukar funka som en utmärkt födelsedagstårta här hemma hos oss!!!! (min ägg-allergiska dotter gillar inte grädde, så vanlig gräddtårta går bort, även om sockerkakan är äggfri!!)
    Ja helt knäppt att maränger är äggfria Tog mig 5 år med allergi i huset innan en vän berätta de för mig. Men du, är även marängbottnar äggfria? Eller kan de vara olika märken?
  • Yosa
    Twixie skrev 2011-04-18 06:27:08 följande:
    Jepp Visst är det sjukt. Det är socker, mjölksyra och stabiliseringsmedel istället. De i brun kartong är de bottnar jag brukar köpa. Samma med vanliga maränger att det finns äggfria! Sjukt men sant! Bra att ha något son är köpebotten om man vill göra enkel tårta. Klassiker är ju marängbotten och daimgrädde
    Vad är dajmgrädde fär något? Lät mums!
  • Yosa
    Twixie skrev 2011-04-19 06:11:27 följande:
    Yosa - De marängbottnar i brun kartong (Nobellbagaren) är äggfria!

Daimgrädde är krossad daim (eller daimkulor) blandat i grädde. Vill man ha mer vuxensmak går det kanon att blanda i en god likör eller liknande
    Oh låter gott! Har du då marängbotten och sen dajmgrädde på och inget mer? Eller hur gör du?
  • Yosa
    Yeees skrev 2011-04-22 09:32:48 följande:
    Hej!
    Sitter här och ska ge sonen hans första påskägg, han är nöt och äggallergisk, visst kan man ge sega råttor och skumgodisar? Det står inget om ägg i ingredienserna på påsen (har ej plockat lösvikt), är det nåt Enummer man bör känna till???

Tacksam för svar!!!

Glad Påsk!Glad 
    Säger samma som Miralicia

Glad Påsk!
  • Yosa
    Minifer skrev 2011-04-22 20:22:55 följande:
    Hej! Hoppar gärna in här bland alla bra tips! Min 1.5-årige son är allergisk och även jag äter äggfritt nu eftersom vi misstänker att lillasyster på snart fem månader också är allergisk. Apropå lysosym i parmesan så upptäckte vi att den ekologiska parmesanen inte innehöll det! Minns tyvärr inte vilket märke dock. Men är på bit. Hur är det med era barn, om de reagerar med atopiskt eksem på ägg, är de helt eksemfria om de inte får ägg? Undrar eftersom sonen har väldigt mycket eksem trots sin äggfria diet och funderar på om han kan vara allergisk mot något annat
    vår dotter hade eksem länge länge trots att vi tog bort det hon var allergisk emot (då ägg- och mjölkprotein). På Hud förklarade de att eksme kan man ha trots att man inte har allergi eller trots diet. Nu är hon 6 år och eksemen är bra mycket bättre sen kanske ca 2 år tillbaka
  • Yosa

Lite av intresset i tråden har tidigare varit att sätta "press" på tillverkare/producenter, restauranger etc etc att ha mat som passar våra allergsika barn. Då jag tittar runt på resor har jag fått anledning att kontakta olika resebolag och flygbolag för att få veta lite hur det ställer sig till äggfri kost och allergikost överlag. Inga andra än vi konsumenter kan trycka på detta (åt våra barn). Fritidsresor som vi åker med i höst har varir suveräna i sin kontakt och varit till stor hjälp! Även Tuifly (flygbolaget)har vänligt svarat på mina frågor och hänvisat mig rätt. Nu tittar jag på Nazar som är ett lite mer okönt resebolag och på facebook utspelades denna kontakt med dem....

Se om jag kan länka detta:

https://www.facebook.com/#!/NazarSverige/posts/239680749405546

fråga mig gärna om ni undrar något om allergi och resa. 

• Yosa
    Karla79 skrev 2011-08-09 10:46:42 följande:

Vad tycker ni om detta infoblad inför dagisstart?

Ruben måste undvika:

Ägg i alla dess former, både rått och tillagat Majonnäs Livsmedel där det står “spår av ägg” Lysozym (E1105), ett konserveringsmedel i lagrade ostar Ovo betyder ägg

Var observanta och läs innehållsförteckningar på:

Bröd Kakor, bakverk, pajer Färdigpanerad fisk, färdiga köttbullar o. dyl “Röror” som kan innehålla majonnäs Lagrad ost Ströbröd Glass Pasta Leverpastej

Var särskilt observanta vid födelsedagar då föräldrar skickar med bullar/tårta etc. Jag kommer att lämna egen fika som ni kan ha i frysen till dessa tillfällen.

Till pannkakor kan man använda bakpulver eller äggersättning.

Allergiska reaktioner som kan uppstå och kräver akutvård är:

Andnöd/astmatiska besvär Anafylaktisk chock Rodnad runt munnen Svullna läppar Kräkningar (om man ej misstänker magsjuka) Nässelutslag över hela kroppen

Då han aldrig har blivit utsatt för ägg vet vi inte vilken reaktion det är troligast att han får. Allergin har bara synts på pricktest.

Han bär alltid med sig medicinen Aerius som ska användas om han får nässelutslag eller klåda.

Han får inte pyssla med äggkartonger vid påsk då dessa kan innehålla spår av ägg.

Jättebra skrivet! Då jag är mamma till äggalergisk dotter (6år) och förskollärare skulle jag tipsa dig om att skriva något om luftburet. Testa hemma att skala tex 15 ägg ocg låt ligga framme och ta ditt barn in i detta rum. Tål ditt barn luftburet ägg? Viktigt att veta. Hade ett barn i min grupp för några år sedan som tålde ägg i maten men inte rått i luften. Så när vi knäckte ägg till pannakaka eller när vi bakade sockerkaka behövde barnet vara ute och vädras i rummet elller i vissa fall kcäkte vi ute, vispade och in i ugnen.

Är det smälttablett du har? I så fall kan du behöva beskriva (på en lapp som sitter ihop med tabletten) att den ska tas ut med torra fingrara och läggas som smälttablett på tungan.

Här hemma och på förskolan har vår dotter Aerius och där har vi skrivit en kort handlingsplan i punktform hur de ska gå tillväga vid intag av ägg...... exempel...

Om Elin råkar få ägg i sig:

1) ge då smälttabletten (med torra fingrar) tll henne i munnen

2) ring föräldrarna telefon xxxx-xxxxx och yyy-yyyy och pppp-ppppppp     

3) vid metvetandesänkt, liggande på golvet, ring 112

Elin väger:_____22kg__________(uppge till ambulansen)

Elins personnummer är: 999999999999999 

min sambo jobbar på ambulansen och de skadar aldrig att veta vikt och personnummer på barnet    

Svar på tråden Äggallergitråden