Äggallergitråden
Ida fick ju som sagt en reaktion igår efter att ha hjälpt maken att använda äggskäraren (heter det så). Hon fick nässelutslag över hela kroppen. Nån mer av era barn som reagerar på beröring?
Hon reagerade då även mot luftburet ägg. Stekte jag pannkakor hemma så fikc hon eksem. Men detta har blivit bättre och det ger mig stora förhoppningar om att hennes äggallergi kommer att växa bort helt. Det har det dock inte gjort än! (Hon blir 5 i februari)
Jag kan berätta en grej. När hon var så där 2 år skulle jag testa lite om hon även reagerad med kontaktallergi mot ägg-gula.
Jag tog en skalad ägghalva och la den i min hand. Tog en sked och "gröpte" ur lite ägg-gula på skeden. La undan ägghalvan och tog tag i dotterns arm med den hand jag hållit ägget. Men andra handen "smetade" jag lite ägg-gula på hennes hand (ovansidan). Efter bara någon minut hade hon stora röda utslag där jag hade hållt min hand, men INTE på hennes hand där jag smetat ägg-gula!
Jag hade inte en tanke på att hon skulle reagera via andra-hands kontakt, men så var det!!! Men alltså ingen reaktion från ägg-gulan!