Kavat skrev 2010-09-22 13:39:54 följande:
Hur har era förskolor gjort med ägg?
Pratade med kokerskan idag. De värmer all mat i samma ugn, även om det är t.ex fiskpudding med ägg i och äggfri mat. Funkar sådant? Erfarenheter?
Vi har ju tagit bort ägg helt hemifrån så jag har ingen aning om det skulle funka.
Vet ju heller inte hur känslig han är mer än att han visar på tester att han kan få andnöd, men vi har ju lyckas undvika ägg helt hittills och han reagerar med klåda om han tar i ett ägg.
Sen sa kokerskan att de får majonäsbaserade såser en gång i veckan - de innehåller ju otillagat ägg. Finns sådant på era förskolor?
Även ägg i tillagad form finns ju i puddingar, pannkakor osv sa kokerskan.
Jag vet inte hur jag ska ställa mig till allt. Jag vet ju faktiskt inte hur sonen reagerar, om han reagerar, men känns livsfarligt att ha honom sittandes bland 1-3 åringar som äter ägg i sin mat.
Jag som trodde det "bara" var veten och havren vi behövde oroa oss för...
Har ju glömt hur man lagar mat med ägg...
Jag svarar gärna på dian frågor. Är själv förskolläare och har en dle allergiska barn på jobbet samt en äggallergisk dotter på 5,5 år som gått i förskola nu i 4 år.
I samma ugn: Vet inte hur det går med det. På Elins förskola lagas all maten i ett centralkök och jag antar att specialkosten tillagas separat. Men pröva själv hemma att göra tex en ugnspannkaka i ugnen samtidigt som du gör något utan ägg och se om ditt barn reagerar på det. kanske någon annan i tråden vet?
Vid kalla såser med majonäs får Elin annan sås som inte innehåller ägg.
Jga var också väldigt orolig över att Elin skulle tex stoppa någon annans äggsked i munnnen (som de tex tappat på golvet). Så jag bad att de skulle vara extra noga med det eller kolla extra noga så inte en äggbit låg kvar på någon stol efter frukosten. Då när hon var liten alltså och stoppade in allt i munnen. Hon hade då även mjölkproteinallergi.
Vid maten satte de henne på en fönsterplats. Så bredvid henne satt en fröken och andra barn mittemot och även på andra sidan fröken. Hon satt alltså mellan fröken och fönstret så hon nådde ingen annans barns mat.
Vi har ävne lämnat auerius på förskolan me den tydlig lapp om hur de gör om hon får i sig ägg och en tydlig lapp med telefonnummer till oss. En beskrivning precis hur de ska gå tillväga samt om hon blir liggande på golvet/utan kontakt ska de ring ambulans 112. Jag är noga att alltid ge dem mitt nummer de gånger som jag bytt nummer på jobbet. Till och från jobbet och på utbildningar/möten har jag alltid min mobil med mig.