• IdaVi

Äggallergitråden

Idag fick Ida en halv pannkaksplätt med ägg i av misstag på förskolan! Hon verkar turligt nog inte ha reagerat på den. Men det är ju lite skrämmande att det kan ske ändå?!!

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • IdaVi

Sara: Jag är bara så glad att inget hände. Iofs blir det ju inte värre än nässelutslag, men med tanke på hur hon såg ut när hon åt en bit äggvita för några år sedan när hela kroppen blev prickig så....
    Näe, inget förebyggande - de hade inte uppfattat att hon fick ta tabletterna vid äggintag, bara om hon fått i sig nötter. Missförstånd igen...  

• IdaVi
    Sara: Nu läset jag ditt inlägg! Vad läskigt med sån reaktion när man trott att allergin var borta! Stackars plutt!
    Vi fick ju samma reaktion på pricktestet i somras men läkaren tyckte ändå vi skulle testa med penslat ägg... Det har vi dock inte gjort ännu... Däremot fick hon ju ett litet test idag, by mistake... Jag vill gärna vara med själv när man testar och kommer nog, efter att ha hört din historia, att göra det en dag när man inte har några andra saker inplanerade och inget dagisbesök!

Vad sa allergisjuksköterksan då? Att ni ska vänta och testa igen eller?!    
  • IdaVi

Igår gav vi dottern en halv bulle penslad med ägg - och ingen reaktion! Dock visade ju pricktestet på allergi senast i somras så jag är osäker på hur vi ska gå vidare. Ska kontakta barnkliniken och se.. Men skönt ändå att hon klarar penslat ägg!

Hannasmamma: Vår dotter är också nötallergiker men vi har inte varit utomlands med henne ännu. Däremot har jag frågot noggrant på restauranger och i Sverige är de iaf jättenoga med att alltid rengöra "verktygen" och inte köra med jordnötsoljor osv. Men utomlands vet jag tyvärr inte... Kolla med resebyrån, de borde ju ha lite koll på sånt? 

• IdaVi
    jess: Sådär såg min dotter ut när hon fick i sig en liiiten bit äggvita för 2 år sedan. Vi fick remiss när hon var 10 månader för pricktest som visade äggallergi.
    Numera har hon också nötallergi, men inget annat vad vi vet. Tråkigt att ni inte får bättre förståelse än så från BVC! Men ligg på dig om du vill ha remiss för utredning!

tiptoe: Tråkigt med ny allergi för dottern. Du kommer snart in i detta med äggallergi. Hur allergisk är hon? 
  • IdaVi

Hej på er!

Som några av er kanske minns så träffade jag en läkare för några veckor sedan som tyckte vi skulle testa att ge Ida lite ägg trots att hon fick utslag på pricktestet i somras.
    Vi började testa med en halv bulle penslat med ägg. Det gick bra. Sen testade vi att ge henne en bit pannkaka med ägg. Hon åt inte mycket men började få klåda på kroppen efteråt. Det syntes dock inget, men hon kliade på armar, rygg, mage, axlar osv. Två dagar senare hade hon eksem på underarmarna och kliade så det nästan blev sår.

I förrgår var vi hos vänner på middag och fick ägg- och nötfri mat. Trots det fick Ida nån sorts allergisk reaktion och nässelutslag på hela kroppen. Måste varit något annat hon reagerade på då.
    Jag pratade precis med allergimottagningen som tyckte vi skulle sluta att testa med ägg och vänta på nya pricktester om ca ett år igen, samt skriva ner om vi kan se något samband med hennes utslag.

Jag borde ha gått på min magkänsla och struntat i att ge henne ägg. Hon blir iofs inte jättesjuk, men reagerar ju på det iaf.

• IdaVi
    Sara: Hur går det för er med "invänjningen"? Hoppas det går bra!

Pyttis: Trist! 
  • IdaVi
    Sara: Förstår dig... Och det är ju ingen brådska att testa heller. Man överlever ju utan ägg

Ida fick ju som sagt en reaktion igår efter att ha hjälpt maken att använda äggskäraren (heter det så). Hon fick nässelutslag över hela kroppen. Nån mer av era barn som reagerar på beröring? 
  • IdaVi
    Tootoolah: Vilken experimenterare där! Skönt att det verkar försvinna. Min dotter är 3 år så jag räknar med att hennes allergi är kvar ett tag till tyvärr...

Läskigt med kräkningar av ägg. Då känner jag mig "lyckligt lottad" som har en dotter som bara får nässelutslag (om hon inte äter nötter då blir det värre ).

Hoppas era små mår bättre snart!  
  • IdaVi
    Färgen: Vi har gjort lapptest på vår son. Något du undrar?
  • IdaVi
    shine: Oj, vad dåligt att inte ha "varningstexten" vid innehållsförteckningen. När det dessutom är ett hjärta framför tror man ju att det ska vara något helt annat en sån information?!!
    Skönt att ni upptäckte det nu iaf och förhoppningsvis försvinner utslagen helt nu?!

Vår dotters äggallergi har nog i princip försvunnit nu (hon blir 4 år om en månad). Vi har t.om testat att ge henne en bit kokt ägg utan reaktion. Synd att inte nötallergin försvinner också *mutter mutter*

En liten fråga till er. Eller två rättare sagt. Dottern har ständiga problem med förstoppning. Blir rädd och orolig varje gång hon ska bajsa. Hon bajsar aldrig på dagis, har aldrig hänt, bara hemma och i blöja. När hon bajsar får hon så ont så hon nästan börjar gråta, skakar i hela kroppen, blir svettig och krystar som att det skulle vara en bebis som ska ut. Kan det vara någon sorts av allergi/överkänslighet hon har? Hon är iofs dålig på att dricka vatten, vilket naturligtvis kan påverka också. Någon av era barn som haft problem med bajseriet? Hon har/har haft ägg- och nötallergi.

Sen till sonen som snart blir 2 år. Han är fläckig, som eksem, över hela kroppen. Det varierar i mängd men är aldrig helt bra. Ibland får han jättemycket eksem och kliar nästan sönder sig, speciellt i nacken. När han badar blir han jätteflammig och ibland verkar han få ont av vattnet (kanske värmen)? Smörjer med Miniderm och Hydrokortison två ggr/dag. Vid lapptest visade det svagt på havre (eller vete, jag minns inte ). Kan det vara något som påverkar hans hudproblem tror ni?
    Han får även utslag av kanel, men det kanske är något helt annat?
  • IdaVi
    Gladhannapanna: Inte så mycket mjölk, men lite. Tror egentligen också på en ond spiral. Frågan är hur man ska komma ur den bara eftersom hon blir rädd varje gång hon ska bajsa
    Men det har iofs inget med äggallergi att göra
  • IdaVi

(Inser att mina frågor skulle varit i en annan tråd. Nobody's perfect! )

• IdaVi
    jippen: Tack för infon! Vi borde få ny kallelse för pricktest till dottern snart, jag kan ju kolla om det är möjligt att göra ett blodprov i samma veva då.
    Hoppas sonen mår bättre snart!
  • IdaVi
    Kavat: Ok, det är sonen du menar alltså (den lilla)? Får kolla upp det om det inte blir bättre. Jag testade ju positivt på glutenblodprov för en massa år sedan, men gastroskopin visade ingen förändring på tarmarna så jag vet inte om jag bara är lite "känslig"? I så fall kan det ju mycket väl vara så att även barn ärvt min känslighet. Vi har ju iofs alla möjliga allergier i våran släkt, dock inte gluten vad vi vet.

Och man ska inte ropa hej förrän man kommit över bron.... Dottern har ju faktiskt kunnat äta ett halvt kokt ägg ett par gånger utan reaktion. Men i lördags fick hon ganska rejäla utslag runt munnen som kliade så jag antar att äggallergin inte är helt väck. Men det närmar sig iaf!

partouoze: Välkommen hit!
Svar på tråden Äggallergitråden