Äggallergitråden
Idag fick Ida en halv pannkaksplätt med ägg i av misstag på förskolan! Hon verkar turligt nog inte ha reagerat på den. Men det är ju lite skrämmande att det kan ske ändå?!!
Idag fick Ida en halv pannkaksplätt med ägg i av misstag på förskolan! Hon verkar turligt nog inte ha reagerat på den. Men det är ju lite skrämmande att det kan ske ändå?!!
Sara: Jag är bara så glad att inget hände. Iofs blir det ju inte värre än nässelutslag, men med tanke på hur hon såg ut när hon åt en bit äggvita för några år sedan när hela kroppen blev prickig så....
Näe, inget förebyggande - de hade inte uppfattat att hon fick ta tabletterna vid äggintag, bara om hon fått i sig nötter. Missförstånd igen...
Igår gav vi dottern en halv bulle penslad med ägg - och ingen reaktion! Dock visade ju pricktestet på allergi senast i somras så jag är osäker på hur vi ska gå vidare. Ska kontakta barnkliniken och se.. Men skönt ändå att hon klarar penslat ägg!
Hannasmamma: Vår dotter är också nötallergiker men vi har inte varit utomlands med henne ännu. Däremot har jag frågot noggrant på restauranger och i Sverige är de iaf jättenoga med att alltid rengöra "verktygen" och inte köra med jordnötsoljor osv. Men utomlands vet jag tyvärr inte... Kolla med resebyrån, de borde ju ha lite koll på sånt?
Hej på er!
Som några av er kanske minns så träffade jag en läkare för några veckor sedan som tyckte vi skulle testa att ge Ida lite ägg trots att hon fick utslag på pricktestet i somras.
Vi började testa med en halv bulle penslat med ägg. Det gick bra. Sen testade vi att ge henne en bit pannkaka med ägg. Hon åt inte mycket men började få klåda på kroppen efteråt. Det syntes dock inget, men hon kliade på armar, rygg, mage, axlar osv. Två dagar senare hade hon eksem på underarmarna och kliade så det nästan blev sår.
I förrgår var vi hos vänner på middag och fick ägg- och nötfri mat. Trots det fick Ida nån sorts allergisk reaktion och nässelutslag på hela kroppen. Måste varit något annat hon reagerade på då.
Jag pratade precis med allergimottagningen som tyckte vi skulle sluta att testa med ägg och vänta på nya pricktester om ca ett år igen, samt skriva ner om vi kan se något samband med hennes utslag.
Jag borde ha gått på min magkänsla och struntat i att ge henne ägg. Hon blir iofs inte jättesjuk, men reagerar ju på det iaf.
(Inser att mina frågor skulle varit i en annan tråd. Nobody's perfect! )