• Twixie

Äggallergitråden

Om man ska byta ut 2 ägg i ett recept för Brownies. Skulle ni byta det mot No Egg eller är det bättre med t.ex. linfröavkok? Är så dålig måste jag erkänna på "byta ut" recept. Bakar nästan bara efter äggfria recept men åt en sådan god brownie i förra veckan att jag bara måste prova byta ut . Var inte så många ägg heller så det kanske kan fungera...

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Kan man spara linfröavkok eller måste man göra nytt varje gång man ska använda det?

• Twixie

Någon som bakat med linfröavkok istället för ägg? Ska man blanda det som man blandar ägg och socker "på riktigt"? Jag blandade bara ut det i smeten lite fort och det lade sig bara som en oljehinna över hela kakan. Den blev aldrig "kakig" utan höll sig så hela tiden i ugnen. God blev den däremot

Har för mig att det för länge sedan (vet inte vilken tråd?) skrevs att om man bytte ut ett ägg mot någon ersättning så skulle man öka mjölmängden med 0,5 dl (???) per ersättning. Någon som vet vad jag rajlerar om och vilket av äggersättningarna det handlade om?

• Twixie

Vi testade varje år fram till sonen var ca 2,5 då sade läkaren att han tyckte vi gott kunde vänta till han blir fyra med att testa för det är ovanligt att allergin växer bort före fyra års ålder om man var allergisk efter ett-två års ålder. Men jag har testat hemma ca en gång per halvår med att göra ett minipricktest.

• Twixie
    Molina skrev 2010-11-20 21:03:10 följande:
    Vi åkte i somras med vår tjej med halvpension med fritidsresor till Cypern och på det stället vi åkte hade kockarna stenkoll vi fick gå runt och dom sa vilken mat som hon/vi kunde äta. (mjölk,ägg,soja)
    Kockarna fixade tom egen efterätt till oss, en stjärna till dom i kant.
    Åh, vad härligt att höra! Kanske kan bli en resa dit snart alltså...  Åt ni ute nångång?
  • Twixie

Hypertalk - Härligt att höra din berättelse Vi har inte varit på utlandssemester än men längtar. Mycket just för att man är mer nervös över allergin. Men det är ju bara vi som gör det till en begränsning (ja ekonomin just nu är också en starkt bidragande begränsning ).

Pyttis - Vi har har bara använt köpta kristyren och sonen har hittills inte reagerat på dem.

• Twixie

Troll: Kan du inte göra ett pricktest på henne hemma och se om/hur hon reagerar? Bara nyfiken, hur kan läkarna vara så säkra på att hennes allergi kommer att växa bort?

• Twixie

Sonen reagerade några gånger lätt på köttfärssåsen från Nestlé men då reagerade sonen på sin äggallergi med att "bara" bli röd om kinder och haka och över magen/bröstet. Han var under den tiden rätt känslig i huden så jag vet däremot inte om det också var i kombination av tomaterna också som han blev röd. Vissa gånger gick det bra andra blev han röd. Undvek den ganska ofta. Däremot den andra med kyckling kan jag inte minnas att jag undvikit direkt...

Yosa - Härligt! Säg till när du fått svar om du ev. behöver mer uppbackning. Då är vi ju några till (plus att man ber fler maila) som kan maila om samma sak

• Twixie

Sara - Tycker det är bra. De två senaste förskolorna har krävt läkarintyg men det har inte varit några problem att få av barnläkarmottagningen. De är nog ganska vana vid det Det står i princip att XXXX XXXX med pnr XXXXXXX-XXXX har fått sin äggallergi konstaderad hos av läkare XXXX. Samt att det är viktigt att ägg helt ska uteslutas från hans kost. De har gett honom äggfri kost självklart trots att vi inte hunnit komma in med nytt läkarintyg. Tycker det känns bra för då har man själv gett dem ett papper på allergin och de kan inte komma och säga något efter. Innan de lärde känna M (fröknarna) så gav de också barnen som satt bredvid äggfritt. När de visste hur han var vid matstunden (han hade en period av att smaka av andra barns tallrikar). De flesta förskolor är vana också vid allergi märker man. Fråga hur deras rutiner är kring allergi, hur hanterar just dem ett allergiskt barn. Försöker de också ge i möjligaste mån likvärdig ersättning (äggfri kaka om andra får sockerkaka med ägg t.ex.) eller vad erbjuds. Erbjud att själv ta med dig av buller etc. som de kan ha i frysen att ge om det är så att det inte gjorts något äggfritt. Vi har haft det för då vet man också att han får garanterat äggfritt + att det finns för honom också.

• Twixie

Yosa - Visst är det härligt med engagerade kokerskor! M hade en på sin förra förskola om t.o.m. stekte pannkakorna hemma för att garantera att de var äggfria (eftersom hon stekte äggpannkakor på förskolan). Får så dåligt samvete över att ingen berättade för henne att M inte tyckte om pannkakor. Ville nästan säga åt sonen att äta ett par bara för att hon varit så gulligt och verkligen ansträngt sig för att det skulle vara äggfritt... Men det värmde att veta att hon verkligen tänkte själv. De hade också att de ibland gick ut i skogen och plockade t.ex. blåbär och sedan gick tillbaka och bakade muffins på det. Då gjorde de alltid en smed till M så han också fick.

Svar på tråden Äggallergitråden