• IdaVi

Äggallergitråden

Tur att man är van att läsa innehållsförteckningen för nu verkar Ida även vara nötallergiker. Nån som känner till nån bra tråd om detta?

Vi fick åka ambulans till barnakuten i söndags efter att hon ätit 88:an

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • IdaVi

Tänkte också testa marängbottnar till barnens kalas i höst

Får kolla runt lite och se om det finns några bra trådar. Iofs har de inte fastställt att det var nötter hon reagerade på, men det är troligen så. Får avvakta pricktesterna som ska göras (senast i höst!!) Tills dess blir det att hålla sig helt ifrån nötter.

Sousafon: Ja det var riktigt läskigt! Mötte en ambulans med blåljus idag och pulsen steg direkt.

Ela: Vink vink! Stackars liten/småttingar! Vi ska träffa barnläkare med Ville nästa vecka för han har mycket eksem och ibland blossar hela kroppen upp. Får se om han också har någon allergi

• IdaVi

Ela: Näe, han verkar inte ha besvär av dom. Och jag äter aldrig ägg och ammar knappt alls. Får han i sig ägg skulle det i så fall vara från nån burkmat. Hans besvär blev värre när han började äta mat. Vi har inte ens ägg hemma längre

När vi upptäckte Idas äggallergi hade hon ju fått smaka en liiiiten bit äggvita och hela kroppen blev full av nässelutslag. Men hon hade även lite eksem och torr hud och hade dippat på viktkurvan. Det har def inte Ville gjort

• IdaVi

Jaa, det är det säkert. Men jag är lite nojjig. Och ännu nojjigare efter ambulansfärden!

• IdaVi

Ja, äggallergi känns inte alls jobbigt nu när man vant sig vet det

Tyvärr vet vi inte ännu vilka nötter dottern är allergisk emot. Var ju både hasselnöt och nötkrokant (?) i glassen. Och har vi tur får vi komma på remiss före september (då vi ska göra den årliga kollen av äggallergin), men det är inte säkert... Så tills dess är det alla slags nötter.

Kavat: Har du länken till allergitråden?

• IdaVi

Tack för länken!

Jag byter också ut äggen mot No Egg när jag gör pannkakor och minskar saltet något. Blir både goda och frasiga och passar den kräsna damen riktigt bra

Hittar inte kokboken nu av någon anledning, den verkar ha fått fötter!

• IdaVi

Sousafon: Bra att pannkakorna blev lyckade!

Igår kom kallelsen för Idas pricktest för nötter (och annat). Tog mindre än en vecka att få kallelsen och vi ska dit redan på onsdag nästa vecka! Snabba bud minsann vilket jag är mycket tacksam för

• IdaVi

Ela: Då har det gått ca 3 veckor. oj då?! Hos oss sa de en vecka?! Vad konstigt!?

För övrigt väntar vi på remiss för Ville också som har en massa eksem/utslag. Får väl snart familjerabatt!

• IdaVi

Igår var vi och gjorde pricktest på Ida. Hon reagerade kraftigt på jordnötter och ägg (det visste vi ju redan iofs) och reagerade även på hasselnötter. Dock inte mandel. Men fick träffa en halvdryg och spydig barnläkare som skrev ut "akuttabletter" att ge Ida om hon får i sig nötter av misstag. Ska tillbaka igen i höst för mer kontroller och samtal. Elände!

När jag frågade läkaren om nötallergier kan växa bort var hans svar: "Det är ju inte säkert hon har det i 100 år". Vilken trevlig och spontan läkare!!! Fy! Hoppas få träffa nån bättre nästa gång!

Så nu är det helt äggfritt och helt nötfritt. Iofs äter vi ju sällan nötter, men med tanke på alla kommande bullkalas osv så känns det så tråkigt för Ida att inte få äta samma som de andra barnen.

Nästnästa vecka är det Villes tur att kolla ev. allergier. Hoppas inte han har några. Och om han har så hoppas jag på samma som Ida

Knepigt det där med flygresor. Men vi har tidigare haft med termos och vällingpulver, annars puréer som inte behöver värmas. Vi har ingen flygresa inbokad än på några år, iaf inte med barnen

• IdaVi
    Pyttis: Skriver de inte om det i innehållsdeklarationen?!!

Sara: Vad menar man med att barnet får allergin tidigt? Idas allergi upptäckte vi när hon var 8 månader, första gången hon fick testa en bit ägg. men hon hade mycket eksem och låg under viktkurvan så hon har nog haft det hela tiden i princip.
    Hon blir ju 3 nu och hennes senaste pricktest visade på en större reaktion än de tidigare två.
Svar på tråden Äggallergitråden