• Yosa

Äggallergitråden

Nu måste jag be er om råd! Vi har tidiagre åkt med Fritidsresor till Gran Canaria och de har kunnat ordna äggfri måltid till dottern på flyget (tui fly är bolaget). Nu åker vi med samma flygbolag men med VIng till Gran Canaria. Vi har fått lov av Tuie Flya att ta med egen mat på flyget då de inte kan ordna äggfritt eftersom Ving inte har det som tillval. Nu är vår fundering hur vi ska lösa detta. Dit är ju inga problem. Matlåda i kylväska i bilen till flygplatsen och sen äter hon den kall på flyget. Men hem?? Vi har lägenhetshotell oc kan göra med matlåda men hur ska den hålla sig fler timmar i handbagaget i 30 graders värme?? Hur ska vi göra och vbilken mat kan vi köpa till henne?

• Yosa
    Gladhannapanna skrev 2013-01-12 19:34:18 följande:
    Kan ni inte ta med kylklampar dit och be hotellet frysa in dem om ni inte har frys i lägenheten?

Jo tanken slog oss men vi kan inte få kylklaparna genom säkerhetskontrollen är vi rädda (innehåller ju mycket vätska som inte går att smaka på som bevis i kontrollen såsom ju maten går att göra) så då står vi där några timmar innan flyget går och inte kan förvara maten kall. Dessutom kan de va svårt att hitta på någon kallt att ge henne. Men mackor med matigt pålägg kanske kunde gå. Yoghurt eller liknande är ju inte att tänka på i värmen
  • Yosa
    Margaux skrev 2013-01-12 20:05:07 följande:
    Yosa, hur gammalt är barnet?
    Det är ju liksom inte världens längsta resa... Ta med pastaskruvar med lite riven parmesan och en engångspåse ketchup. Frukt, brödskivor men skinkost eller liknande vid sidan av....
    För en dag behöver det ju inte vara tallriksmodellen direkt!

8,5år vid resan. Men kall pasta med ketchup undrar jag om hon skulle äta kallt. Funkar det? Mjukost på tub klarar det sig i värmen? I så fall köper vi ju bara bröd så duger det ju gott med mackor. Kan man köpa en tub med ost och ha i väskan? För att gardera sig om det inte finns i shoppen utanför hotellet kanske man ska ha med det i resväskan påvägen dit och sen ha i kylen under veckan och sen i handbagaget påvägen till flyget. Men frågan klarar sig skinkost/räkost på tub i en väska i 4-5 timmar i 25-30 grader?Någon som vet. Sist vi flög tålde hon även lillebrors youghurt så den fick han då han inte orkade sin så den kan hon ju också äta på flyget. Från hotellet  tills vi är på Lanvetter är det ca 11 timmar har jag räknat ut.
  • Yosa

en tanke var också att hitta någon hamburgare på flygplatsen efter säkerhetskontrollen innan vi går på flyget. Vi åker ju transfer så vi styr ju inte vår tid själva men finns tiden och det typ finns mc donalds kan hon ju äta på flygplatsen när vi väntar på boarding.

• Yosa
    Margaux skrev 2013-01-12 23:04:10 följande:
    Man brukar kunna köpa yoghurt och liknande på flygplatsen, sen får ni ju försöka hinna med ett mål innan flyget också. Min son älskar kall pasta... Delikatess! (glöm inte smörja med olivolja bara) Ketchup är absolut inget måste. Men det beror ju såklart på barnet också. Gillar barnet små torra korvar så är ju det ett bra snacks som ni kan köpa där nere. Tubost tål det mesta.... Men den kanske inte ska sparas jättelänge när ni väl kommer hem. Smoothie går också ofta att köpa på flygplatsen. Bitar med paprika.... Baby Bell som kan ätas innan den blir föööör svettig!

Tack! Nu har du hjälpt mig att tänka lite utanför det vanliga. Faktum är att hon älskar typ ölkorv så sånt kan jag ju köpa där nere och det nu inte är ägg i då. Babybell, säljs det utomlands? (Kan inte gärna frakta de ner till GC i en varm väska för att äta det på vägen hem) . Olivolja kan ja inte gärna köpa en hel flaska där nere för att slänga några ml på hennes pasta. Som du skriver kan jag säkert köpa youghurt på flygplatsen efter säkerhetskontrollen. Kanske hinner en hambumgare också på flygplatsen. Brukar mjukost finnas att köpa utomlands?
  • Yosa

Lite smått sjuk tanke men en påse popcorn mättar ju en del. Kan jag faktiskt ta med på flyget eller små chipspåsar. Som någon skrev det är inte alls tallriksmodellen jag är ute fter utan bara något att fylla magen med under 11 timmar som inte bara är läsk och godis som ju finns på flyget.

• Yosa
    Yosa skrev 2013-01-12 18:55:13 följande:
    Nu måste jag be er om råd! Vi har tidiagre åkt med Fritidsresor till Gran Canaria och de har kunnat ordna äggfri måltid till dottern på flyget (tui fly är bolaget). Nu åker vi med samma flygbolag men med VIng till Gran Canaria. Vi har fått lov av Tuie Flya att ta med egen mat på flyget då de inte kan ordna äggfritt eftersom Ving inte har det som tillval. Nu är vår fundering hur vi ska lösa detta. Dit är ju inga problem. Matlåda i kylväska i bilen till flygplatsen och sen äter hon den kall på flyget. Men hem?? Vi har lägenhetshotell oc kan göra med matlåda men hur ska den hålla sig fler timmar i handbagaget i 30 graders värme?? Hur ska vi göra och vbilken mat kan vi köpa till henne?

Jag rådfrågade här för några dagar sen. Ficken del svar som gav mig lite ideer. Jag mailade också både Ving och flygbolaget Tui Fly. Båda "skyllde" på varann. Men efter flera turer så är vår bokning ändrad till Äggfri/Veganmat så det verkar trots allt ha ordnat sig. Vill förtydliga att det sovi framför allt reagerade på var ju att Tui Fly kunnat ordna äggfri mat när vi åkt genom Frititidsresor två gånger men med Ving var det från början nej.
  • Yosa
    Margaux skrev 2013-01-15 20:30:47 följande:
    Vad bra! Då löser det ju sig smidigt... Vi har en liten globetrotter som är ganska kräsen så vi har alltid med mat ändå. Nu bor vi i Norge så sortimentet är ju lite annorlunda men vi har även köpt leverpastej och makrill i tomatsås på små engångsförpackningar och de är lite som konserver och behöver därför inte vara kallt. Det plus messmör på tub gör finfina flygmackor som man brer efter hand. Men som sagt kall pasta med(senast igår på flyget) riven parmesan och majs gled ner en hel tupperware....... Det enkla är ofta det bästa(min son är 3 så han gillar enkel mat....)!

Men får du ta med konservburk genom säkerhetskontrollen? Messmör på tub också? Eller har de aldrig sett det i din väska?
  • Yosa

jag har en fråga om Burger King. Vi äter sällan på Burger King då det ofast blir MC Donalds som ligger närmare oss. Men nu undrar jag om Kids Meal med vanlig hamburgare innehåller ägg? Kollar jag vanlig hamburgare på deras hemsida så innehåller den inte ägg. Men kollar jag Kids meal så innehåller den ägg. Vad beror det på? Vad ger ni era barn på Burger King?

• Yosa

Stämmer det att MAX inte ha en enda hamburgare utan ägg?? Helt galet.

• Yosa

Tack snälla för era svar. Fick mail av Max idag o de skrev :Vi gör våra hamburgare på svenskt nötkött som vi blandar med ägg, potatis, mjölk och kryddor. självklart så har vi ett alternativt kött för dom som är allergiska mot ägg och mjölk Säg till i kassan att du vill ha ett äggfritt mål så hjälper personalen i kassan dig..

• Yosa
    Fröken Frågvis skrev 2014-01-21 19:10:33 följande:
    Min dotter har drygt 30 på RAST för ägg och fick i helgen en kraftig reaktion när vi fikade på ett café. Hon åt en chokladboll som inte innehöll något konstigt utan reaktionen måste kommit från någon typ av kontaminering. Under tiden hon åt började hon få nässelutslag i ansiktet som sedan spred sig till resten av kroppen. Efter en dos betapred lade sig utslagen men blossade sedan upp ett dygn senare igen då betapreden gått ur kroppen. Frågan är, kan man få en så kraftig reaktion av äggkontaminering eller låter det mer som en nöt/jordnötsreaktion?
    Vill bara inflika att Delicato chokladboll innehåller ägg
  • Yosa
    Gladhannapanna skrev 2014-02-05 08:45:34 följande:
    VA? I så fall har de ändrat receptet för de har varit äggfria förut! måste kolla paketet i frysen!
    Jag har råkat ut för det när dottern var liten. Inte hundra på om det var delcato men det var en paket med 4 eller 6 st i. Ville ha för att det var delcato men där kanske jag hade fel. Dotter är 9 år och haft allergin i 8,5 år så de kan ju ha ändrat receptet sen dess. Men var noga och läs på allt!
  • Yosa
    Gladhannapanna skrev 2014-02-05 18:37:54 följande:
    Andra märken har ägg i sina men inte delicato!
    okey då är det därifrån jag sett det.

Med att läsa på allt menade jag att jag inte vill vilseleda någon när jag skrev att delicato innehöll ägg. Jag ville bara påminna om att läsa
Svar på tråden Äggallergitråden