• Yosa

Äggallergitråden

Någon som vet om de finns risk för ägg i sockervadf? Tex som bindemedel eller nåt :/

• Yosa
    Sousafon skrev 2012-04-30 15:24:44 följande:
    Hans värden har inte förbättrats, togs blodprov och pricktest i augusti. Vi har inte vågat låta honom prova alls i mat. Men nu har vi faktiskt fått tid till provokation, trots att han har höga värden. JAg är tveksam till om vi verkligen ska göra det, är så rädd. Anledningen till att vi ville göra det från början var att vi inte vet så väl hur han reagerar på ägg och att det är flera år sedan han provade. Skulle ju vara bra att veta om han klarar små mängder eller inte. Just nu undviker vi även spår. Hoppas att värdet på din dotter visar sig ha gått ner! 

Låter läskigt med provokation om inte proverna visar lägre värden. Gjorde provokation på mjölk på dottern när hon va dryga 2år och efter den kan hon ta mjölk. Men första tiden var hon rädd för mjölkprodukter o tyckte inte om det. Idag flera år senare är mjölk inget poblem alls.
  • Yosa

Idag ringde jag barnmedicin för att få provsvaret på Elins blodprov. Det var skickat till göteborg så hon hade ännu inte fått svaret. Men hon berättade att det lågt högt nä vi tog det sist. Det var hösten 2009, vilket jag hade glömt bort. Då hade Elin 34,7 är det mycket? Vad är max? Hur högt har ni andra? Anledningen till att proverna togs förra veckan var att vi vill ge henne MPR sprutan men ännu inte vågat pga av allergin. Då ville barnmedicin ha ett blodprov inför detta. Med tanke på det höga värdet 2009 var hon inte säker på om hon skulle ta sprutan nu. Är 34,7 högt? Någon som vet? Är det RAST eller vad är det?

• Yosa

Hittade själv nu när jag googlade rast test. Att 34,7 är en 4 av 6 på rast. Nära 5 av 6. Kan tyvärr inte kopiera in skalan till er men googla rast så har ni wikipedias text överst och där en bit ner har ni skalan för rast. Men detta va alltså vad dottern hade 2009 återstår att se vad de visar nu.

• Yosa
    LadyM skrev 2012-05-07 20:03:45 följande:
    Pratade med allergiläkaren idag, sonen visar 5 av 6 på blodprov för ägg. Sa till henne att det är skönt han inte reagerar luftburet iallafall. Då tittade hon på mig och skrattade och sa att det kan man inte göra! Ibland känner jag mig mer påläst med hjälp av nätet än många av de läkare vi träffat. Förra läkaren vi fick träffa på akuten efter en allergisk reaktion hade aldrig hört talas om att man kunde vara allergisk mot selleri. Mhmm...

Fy vilken okunnig läkare. Jo visst kan man reagera luftburet och det vet jag att en annan läkare sagt till mig vars barn reagerade just luftburet på ägg! (läkarens egna barn alltså! ) Dåligt kunnande hos den läkare du mötte :(
  • Yosa

Är detväggprotein i ägglikör? Inte för att jag ska ge vår dotter det men mest av nyfikenhet när en vänninna till mig drack det ute så börja jag fundera....

• Yosa

Köpte sockervadd häromdagen och det innehöll inte ägg sade det. Har varit lite osäker på det tidigare.

• Yosa
    LokesMammi skrev 2012-07-18 19:14:27 följande:
    Idag har vi varit på bvc o tagit 18mån sprutan! Sonens barnläkare sa att det var ok o ta den på bvc o att den inte innehåller ägg o att läkaren som var med kunde hålla koll på sonen!  Den läkaren på bvc sa att sprutan innehåller liten mängd ägg. Vi stannade kvar 30min efter att sprutan togs. Inte sett ngt konstigt på sonen. Nån med stora barn med ägg allergi som fick reaktion efter sprutan eller fått en annan spruta ist?
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3

Vår dotter är drygt 7 år ochbhar äggallergi. Hon har aldrig fått MPR pga av detta. Eftersom vi ska utomlands endel framöver känner vi nu att hon bör få MPR ändå nu när hon är så stor. Tog kontakt med barnmedicin för detta och blodprov togs för att se hur hög allergin var. RAST antar jag. De va tveksamma om hon kan få sin MPR trots att de då skulle tas på barnmedicin. Så MPR på äggallergiska barn är ingen självklarhet.
  • Yosa

Någon här som vaccinerat ert äggallergiska barn mot Hepatit B vid utlandsresa? Finns det ägg i det vaccinet såsom i tex MPR (dottren 7år har så hög allergi så hon blev nekad MPR av barnmedicin)

• Yosa
    Yosa skrev 2012-07-27 14:10:50 följande:
    Någon här som vaccinerat ert äggallergiska barn mot Hepatit B vid utlandsresa? Finns det ägg i det vaccinet såsom i tex MPR (dottren 7år har så hög allergi så hon blev nekad MPR av barnmedicin)
    Menar Hepatit A förståss....
Svar på tråden Äggallergitråden