SanTan skrev 2011-10-19 13:10:25 följande:
Vart och när åker ni?? Vi åker till Gran Canaria 5 november till Playa Felize. OCh vi har med oss ett ägg-allergiskt barn (även nötter men det brukar inte vara lika utbrett i maten)
Vi åker också med All inclusive. Vi var iväg för två år sedan på samma typ av resa men då till Lanzarote och erfarenhet från den resan är:
1) Ett intyg från läkare på engelska är bra att ha. För vi måste ha egen mat med oss på flyget då det inte går att välja äggfri kost (andra allergier som gluten och mjölk kan man ha, men inte ägg!!!)
2) Vi hade med oss ett kort skrivet på spanska men det behövde vi aldrig använda. (Kommer inte ha med nått denna gång) Vi pratade med kocken och dom var så snälla och hjälpsamma och gick noga igenom med oss vad det var ägg i. Tyvärr var det ägg i all pasta som fanns på menyn, men dom kokade speciell ägg-fri pasta till min dotter varje dag IFALL hon också ville äta pasta! Han kom och visade oss påsen och vad det innehöll och så.
3) Glass hade dom i lösvikt på hotellet som ingick i All Inclusive. Vi hade då tur att detta var GB-glass som var äggfri. Håller tummarna för att det är så på detta hotell vi ska till nu med!
Jag var lite nervös när vi reste för två år sedan men så bra som det fungerade gör att jag inte alls är nervös nu.
Kom ihåg att ta med allaergi medecin på flyget bara. Det är tillåtet att ha flytande receptbelagd medecin med sig, även i större burkar än eg tillåtet för flytande vätskor!
Trevlig resa!
Tack för ditt svar! Vi åker till Bahia Feliz. Är det samma som Playa Feliz? Vi kommer att bo på hotell Las Pitas och åker med Fritidsresor (flygbolag Tuifly). Vi har också valt all inclusive.
Flygbolaget meddelade mig (precis om du skriver) att det inte finna äggfri mat på flyget och de rekommenderade läkarintyg samt att jag mailade dem en vecka innan och angav mitt bokningsnummer så den vet att vi kommer att vara på denna flight. Vi har fixat läkarintyg på maten så det kommer nog inte att bli några problem, Hoppas vi!
Vi har skrivit ett kort (flera ex) i fickformat (inplastat) som vi kommer att visa upp om hon ska äta eller hämat glass. Där står på spanska att hon är allergisk mot ägg i alla dess former och felaktig kost kan få allvarliga konsekvenser. Ägg kan finnas i tex........... Sen sist en fråga vad har ni som hon kan äta?. Detta kortet kommer vi att bära med oss.
Sen uppmande Fritidsresor SOM VARIT HELT SUVERÄNA I SITT BEMÖTANDE att vi ska maila hotellet innan ankomst för att förbereda dem för allergin. Jag gjorde så men mailen fungerade inte så jag mailade återigen till fritidsresor och de va så snälla och bad om mitt bokningsnummer och specifikation på precis vad hon va allergisk emot så skulle de maila hotellet åt mig. Dessutom gav de mig namnet på den personen som har huvudansvaret över maten så att jag kan söka upp denne och prata på plats.
FRITIDSRESOR har varit suveräna!
.
Ja allergimedicin har vi packat i flera väskor och kommer även att ha med på flyget. Har Betapred (tabletter) och aerius (tabletter).
Hoppas glassen är okey för henne!!
Tack snälla för ditt svar!