Gladhannapanna skrev 2013-03-11 08:33:48 följande:
Hej och välkommen även om det trist att behöva vara här!
Vår dotter har alltid haft torra fläckar på huden, ville inte äta pannkaka mm. Dagarna innan hon fyllde ett fick hon äggröra för första gången och kräktes och fick nässelutslag överallt där det kommit ägg. Hon reagerade på pricktest.
Vi har uteslutit ägg sedan dess, men ibland chansar vi när det står att det kan finnas spår av ägg. Hon blir dålig i magen när hon fått i sig små mängder har vi märkt.
Eftersom hon inte reagerar luftburet har förskolan kunnat servera ägg men hon har inte ätit eller petat på äggen. Hon bytte förskola i höstas och den nya förskolan hade planerat pyssel med äggskal men när vi sa att Julia inte kan vara med på sådant pyssel bad de tusen gånger om ursäkt och strök det pysslet direkt!
Att pyssla med äggkartonger tror jag hon fixar även om det inte är ngt jag skulle föreslå... Hon är fyra år nu och vi hoppas att det ska vara på väg bort!
När det gäller om det kan sätta sig på lluftrören eller ej så vågar jag inte svara, på Julia har det inte satt sig på luftrören i alla fall.
Tack för ditt svar.
Vår son reagerade på första pricktestet första gången när vi kom in akut.
Men andra gången kom det ingen reaktion.
Han har fått exem och nässelutslag när vi andra ätit något som innehåller ägg, tex såser eller dressingar. Han behöver alltiså inte vara i kontakt med maten som innehåller.
Vi skulle chocka honom med ägg nu och gav honom först två saker som innehöll ägg och han fick nässelutslag, sen gav vi honom två teskedar stekt äggvita och då blev hela kroppen full i exem och så blev han dålig i magen.
Det vi tycker är konstigt är att det inte visar något på proverna?
Nu är han bara 1 år så jag vet att pricktest inte är helt 100%.
Han kan ju inte berätta men han börjar bita på händerna så antar att det kliar, sen skriker han och sen blir han extremt trött och första gången detta skedde så var han knappt kontaktbar utan bara sjönk ihop och var extremt matt.