• nappe

Äggallergitråden

Hej.
    Jag hoppar in här då vårt barn nyligen fått äggallergi och hoppas kunna få svar från andra som lever med det.
    *Hur gamla var era barn när dom blev allergiska?
    *Hur löser förskolan det vid påsk? (pyssel och påskfirande med ägg)
    *Om barnet "endast" haft hudreaktion i form av exem och nässelutslag hur stor är chansen att det sätter sig som andningsbesvär?

Vårt barn visar inget på pricktest eller blodprov, och han åt ägg ca 5 dagar i veckan i 6 månader innan han fick en reaktion.
    Läkarna trodde först inte på allergi men efter utslutningsmetoden och ha "chockat" med ägg och fått kraftig hudreaktion nu båda gångerna vi testat med ägg efter 4 äggfria veckor så är det fastställt.
    Då vårt barn endast är 1 år så säger läkarna att det inte alltid visar på proverna?    

• nappe
    Gladhannapanna skrev 2013-03-11 08:33:48 följande:
    Hej och välkommen även om det trist att behöva vara här!
    Vår dotter har alltid haft torra fläckar på huden, ville inte äta pannkaka mm. Dagarna innan hon fyllde ett fick hon äggröra för första gången och kräktes och fick nässelutslag överallt där det kommit ägg. Hon reagerade på pricktest.

Vi har uteslutit ägg sedan dess, men ibland chansar vi när det står att det kan finnas spår av ägg. Hon blir dålig i magen när hon fått i sig små mängder har vi märkt.

Eftersom hon inte reagerar luftburet har förskolan kunnat servera ägg men hon har inte ätit eller petat på äggen. Hon bytte förskola i höstas och den nya förskolan hade planerat pyssel med äggskal men när vi sa att Julia inte kan vara med på sådant pyssel bad de tusen gånger om ursäkt och strök det pysslet direkt!

Att pyssla med äggkartonger tror jag hon fixar även om det inte är ngt jag skulle föreslå... Hon är fyra år nu och vi hoppas att det ska vara på väg bort!

När det gäller om det kan sätta sig på lluftrören eller ej så vågar jag inte svara, på Julia har det inte satt sig på luftrören i alla fall. 

Tack för ditt svar.
    Vår son reagerade på första pricktestet första gången när vi kom in akut.
    Men andra gången kom det ingen reaktion.

Han har fått exem och nässelutslag när vi andra ätit något som innehåller ägg, tex såser eller dressingar. Han behöver alltiså inte vara i kontakt med maten som innehåller.
    Vi skulle chocka honom med ägg nu och gav honom först två saker som innehöll ägg och han fick nässelutslag, sen gav vi honom två teskedar stekt äggvita och då blev hela kroppen full i exem och så blev han dålig i magen.

Det vi tycker är konstigt är att det inte visar något på proverna?
    Nu är han bara 1 år så jag vet att pricktest inte är helt 100%.

Han kan ju inte berätta men han börjar bita på händerna så antar att det kliar, sen skriker han och sen blir han extremt trött och första gången detta skedde så var han knappt kontaktbar utan bara sjönk ihop och var extremt matt.           
  • nappe

Tack för alla som tagit sig tid att svarat på alla mina frågor.

Vårt barn har växt långsamt och inte riktigt följt sin längdkurva.

Innan han fick sin första reaktion hade han varit "magsjuk" i en vecka (han kräktes endast på natten och kräktes då ca 5 gånger per natt och ingen annan blev smittat), vi misstänkte redan då allergi. När han varit utan ägg en vecka och blivit frisk så åt vi frukost och serverade ett löskokt ägg och då svullnade han på händer, fötter och vid ögonen och fick nässelutslag på hela kroppen och blev enormt slö.

Han har reagerat snabbare på löskokt ägg, majonäs, dressingar med ägg än vad han gjorde på äggröra på enbart äggvita.
    På en bulle som endast var penslad med ägg reagerade han snabbt och fick nässelutslag på mage, rygg, rumpa och ansikte.

Hur vet man om det är luftburet? Måste jag testa och knäcka ett ägg i hans närhet? Blodproverna visar ju inte på något enligt läkaren.         

• nappe

Vi har varit på Max och fått höra att de inte garanterar äggfritt. Mc donalds har alltid varit bra och startar ny grill och ser till att vår son får äggfritt.

Jag tycker det är ett problem om man ska äta ute, men nu sommartid fungerar det bättre då man kan sitta ute. Vår son är luftburen allergiker så han reagerar bara han är i samma rum som ägg

• nappe
    Gladhannapanna skrev 2013-11-04 10:05:43 följande:
    Vi har också börjat försiktigt. Här funkar penslade bullar och en enstaka muffin, Provat pasta men då får hon ont i magen. EN liten pannkaksbit funkar men vi kör o princip helt äggfritt fortfarande. Förskolan kör äggfri kost men ibland är det ägg i fikabröd mm och då får hon smaka om hon vill. 

Vilken pasta innehåller ägg?
  • nappe
    Fröken Frågvis skrev 2014-01-21 19:10:33 följande:
    Min dotter har drygt 30 på RAST för ägg och fick i helgen en kraftig reaktion när vi fikade på ett café. Hon åt en chokladboll som inte innehöll något konstigt utan reaktionen måste kommit från någon typ av kontaminering. Under tiden hon åt började hon få nässelutslag i ansiktet som sedan spred sig till resten av kroppen. Efter en dos betapred lade sig utslagen men blossade sedan upp ett dygn senare igen då betapreden gått ur kroppen. Frågan är, kan man få en så kraftig reaktion av äggkontaminering eller låter det mer som en nöt/jordnötsreaktion?

Vår son kan få reaktion om de tar med samma tång och liknande.
  • nappe

Hur reagerar era på pricktest? Vårt barn fick ingen reaktion på området men blev väldigt lös i magen ca 1 timme efter som höll i sig tre timmar med vattnig diarre för att se försvinna.

Svar på tråden Äggallergitråden