Äggallergitråden
Hej!
Jag blev så glad när jag såg att det fanns en särskild tråd för äggallergi! Är så sällan inne på familjeliv nu för tiden, men hittade som vanligt hit när jag googlade :)
Just nu är det MPR-vaccinering på gång för vår son som är äggallergiker, det var därför jag googlade, men detta har jag läst mycket om nu så jag känner att jag fått svar.
Tänkte bara kolla med er andra som också har barn som är äggallergiker - hur noggranna är ni? Vår son fick sin allergi konstaterad genom pricktest på sin 6-månadersdag. Han har även en konstaterad mjölkallergi, men inte lika stark reaktion som på ägg. Ägget gav "mycket stark reaktion", dvs ett utslag som som var många gånger större än kontrollpricken. Han reagerar främst med eksem och klåda. Man har förklarat för oss att han har "atopisk hy" och därför ofta får problem med klåda och river sönder sig m.m. Detta tiggas av allergierna, men även av infektioner osv.
Eftersom han fick allergin konstaterad vid endast 6 månaders ålder så har han ju aldrig ätit ägg själv, utan endast fått i sig det genom amning samt i luften och vid hudkontakt vid matlagning. När han var 5 månader gammal stekte vi pannkakor och fick då åka in akut eftersom han fick nässelutslag över hela kroppen och svullna ögon. Dock ingen påverkan på andning eller syresättning. Det var efter detta tillfälle som han allergiutreddes.
När vi fick allergin konstaterad så valde jag att på eget bevåg utesluta allt ägg, alla produkter som innehåller ägg och till och med spår av ägg HELT från vårt hushåll. Ingen fick föra det över vår tröskel och ingen familjemedlem får heller äta ägg när de är borta. Jag tyckte/tycker att det var så jobbigt att se sonen lida....
Sonen är nu snart 15-månader och jag har under detta knappa år träffat på många som tycker att det är konstigt att jag är så "petig" med äggen. En del menar till och med vi borde kunna ha ägg hemma, och att vi övriga familjemedlemmar borde kunna äta det obehindrat, bara inte sonen får i sig något. Så, hur gör ni andra? Vad har ni hört? Vad har era läkare och övriga sagt? De läkare som vi har träffat har inte sagt så mycket, utan lagt det på oss själva att testa och fram och ta reda på saker....