• Jess86

Äggallergitråden

Hej alla!

Hoppar in med en fråga här! Gav min son en tesked lös äggula från mitt frukostägg när han var sju månader gammal och det blossade upp röda områden runt hela munnen efter typ 30 sekunder. Sen dess har jag inte gett honom något med ägg i på BVCs inrådan.

Nu är han 9 månader och tiden går så fort att snart är det ju dags för ettårsvaccinationen och då vill jag ju gärna veta innan om det är så att han är känslig mot ägg?

Vad tycker ni jag ska göra? Prova att ge honom en droppe äggula igen och se om märkena kommer tillbaks? Och om dom gör det, betyder det då att han ÄR allergisk?

Tacksam för svar :)

• Jess86

Just det! Han hade ganska svåra exem när jag ammade också!
    Ska försöka lägga in lite bilder på utslag han haft.

• Jess86

Nacken en morgon efter amning.

På magen- orsak okänd

Orsak okänd

På magen, ben och armar- orsak orkänd

Runt munnen efter att ha smakat ägg

Runt munnen efter att ha smakat ägg

• Jess86

Ammar inte längre men åt nog en hel del ägg under amningen.
    Dom vill inte göra pricktest innan dom fyllt ett som jag förstått det.

• Jess86
    Ela skrev 2011-11-07 22:44:01 följande:
    Vad märkligt att de inte vill det. På E gjordes det första gången när han var fyra månader tror jag att det var. Sedan blev det en gång till när han var runt halvåret och vi misstänkte att han var allergisk mot fisk (vilket han inte var). Nu har han fått en kallelse till till pricktest men då ska vi fråga om det är nödvändigt eftersom vi vet att han fortfarande reagerar på ägg (och jordnötter) men inte har reagerat på något annat i födoämnespanelen. Jag skulle hellre ta ett blodprov den här gången men vi får se vad de säger.

Får han eksemen även om han inte äter ägg? Min son reagerar även på luftburet ägg. Han kan inte vara i samma rum som rått ägg.
    Som det är just nu så har han inte ammats på en och en halv månad och bara fått smaka ägg en gång men nu är han exemfri! Har tid på BVC i december så ska jag ta upp frågan igen!
  • Jess86

Jag har visat dessa bilder för min BVC-sköterska men hon verkar inte fatta riktigt...  Hon träffade honom ju även när han hade massa exem. OJ! säger hon. Ni kanske skulle byta badolja? Eh, ungen badar med några droppar olivolja, kan det bli naturligare än så eller?
    Jag fattar ingenting. Men som sagt så är han exemfri för tillfället i alla fall! :)

• Jess86

Hej alla! Jag har skrivit i denna tråd tidigare om att vi misstänkte att sonen hade äggallergi men BVC ville inte göra pricktest. Vi var i Egypten och kom hem i fredags och tänkte där att han skulle få omelett till frukost eftersom vi inte testat med ägg på ett bra tag och direkt när han ätit hälften kanske så kom utslagen runt munnen och näsan och sen spred det sig vidare över rygg, mage, lår och överarmar. Utslagen gav med sig efter kanske 5-10 timmar men kvar är torra fält som känns som sandpapper. Ska ringa BVC i eftermiddag för nu får dom fan lyssna på mig och undersöka saken, lägger in en bild på hur sonen såg ut så kan ni ju säga vad ni tror.  

• Jess86

Jag hoppas dom lyssnar nu! Hans öron vart jätteröda och varma och möjligen lite svullna också.
    Han fick MPR sprutan tidigare i och med att vi skulle utomlands men den reagerade han inte på, måste man göra det om man är äggallergiker? 

• Jess86

Ok. Tack för svaren, får se vad BVC sköterskan säger i eftermiddag!

• Jess86

Vi fick rådet att ringa vårdcentralen och har nu fått tid för utredning om tre veckor! Glad

• Jess86

Hej!

Har skrivit här i tråden tidigare om att vi misstänkte äggallergi hos sonen och har visat bilder på hans utslag och i början av veckan gjorde vi blodprov på vårdcentralen. Och han är allergisk mot ägg. Skönt att veta nu i alla fall och hoppas att det växer bort! 

• Jess86

Jag har en fråga. Vår son gjorde ett allergitest som såg ut som ett stort graviditetstest typ, en kassett som man droppade blod i. Kollade om han var allergisk mot gräs, björk, ägg osv och det gav bara utslag på ägg, en svag rosa linje precis som ett tidigt graviditetstest! Eftersom linjen var svag, innebär det att han inte är superduperallergisk eller? Förstår ni hur jag menar?

• Jess86

Hittade detta nu och om någon kan förklara så gör gärna det, känner mig lite trög Tungan ute

Varför är det en skillnad i färgintensitet mellan olika positiva testresultat?

Det finns ett övergripande samband mellan intensiteten i de rosa-röda linjerna och koncentrationen av allergenspecifika IgE-antikroppar i proven. Komplexiteten i allergenkomposition och i den individuella patientens immunrespons gör att sambandet mellan färg och IgE-antikroppskoncentration kan skilja mellan olika prover.

Dessutom står det att testet kan användas från 12 år och uppåt men min son är ju bara 15 månader?! 

Svar på tråden Äggallergitråden