Inlägg från: mamma till tre troll |Visa alla inlägg
  • mamma till tre troll

Äggallergitråden

hoppar in här.. har en son som har äggallergi..(bevisat av blodprov tillslut) sedan så har vi även övergått till sojafritt då han ännu var rosig om kinderna.. dock verkar de vara ngt mera då han til o från fortfarande blir röd(torr om kinder o bakom öronen osv..

ska läsa tråden bättre när jag har lite mera tid

• mamma till tre troll
    Kavat skrev 2010-07-31 16:37:31 följande:
    Hej och välkommen!
    Har ni tagit bort alla baljväxter och sojasläktingar(förtjockningsmedel) också? Annars kanske ni har svaret där?
    Se här för mer info: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Vanlig kombo med ägg och sojaallergi är annars mjölkallergi, men det gissar jag att ni redan uteslutit?
    Tack
    mjölk visade inget på provet dem tog då ägg upptäcktes.. Men iofsg är ju inte proverna alltid fullständiga då dem är så små..

ska läda länken
  • mamma till tre troll
    loujac skrev 2010-08-07 18:25:46 följande:
    Vad brukar ni använda istället för ägg i mjuka kakor?
    Har använt no egg, men kakan reser sig ju inte speciellt mycket, även om jag tar mer bakpulver..
    Några tips? 
    bakpulver??
    Twixie skrev 2010-08-10 12:12:39 följande:
    Någon som har bra tips på kladdig chokladkaka/tårta? Sonen har beställt till sin födelsedag men de enda recepten jag har hemma är med ägg i (recept som är väl beprövade ).
    prova byta ut ägg mot bakpulver eller no egg kanske..

är så ny själv på detta så jag vet inte vad som är bra o vad som fungerar
  • mamma till tre troll
    Twixie skrev 2010-08-10 13:36:17 följande:
    Mamma till tre troll: De kakor vi har är med så många ägg i (5 st) och då tycker jag inte det blir så bra att byta ut tyvärr. Bättre med recept som är gjorda för att bakas utan ägg

Miralicia: Tack, ska kolla
    ok se där vad jag lär mig här allt är som sagt så nytt för oss
  • mamma till tre troll
    Billabong skrev 2010-08-21 23:36:19 följande:
    En liten fråga till er med ngt äldre barn:

Hur gjorde ni med 18-månadersvaccinationen (MPR)? Gavs den på barnkliniken på sjukhuset eller gavs den inte alls till ert äggallergiska barn?
    nu e inte A där ännu.. men bvc sa till oss att antingen kommer han att få den under läkarövervakning på bvc eller på barn.. men vi har ju ett tag kvar dit
  • mamma till tre troll
    Billabong skrev 2010-08-23 21:33:36 följande:
    Ett par andra allmänna frågor:
    Hur ofta testas era barn för sin äggallergi?
    Hur länge/vid vilken ålder har deras äggallergi minskat/försvunnit helt?
    Har den försvunnit helt mellan två kontroller eller minskar den vanligen gradvis?
    Vilka har barn som fortfarande är äggallergiska o hur gamla är de?

Jag förstår att det är olika mellan olika barn, men är nyfiken på era (barns) erfarenheter kring detta.
    A har testats en gång.. (men han är ännu bara snart 7mån) men vi var på ett återbesök förra veckan.. o läkaren sa att vi ska fortsätta o undvika de vi sett att han reagerat på.. (ägg,kyckling mm)
    sen skulle vi få ett nytt läkarbesök när han närmar sig året.
     de var dem frågorna jag kunde svara på iaf hehe
  • mamma till tre troll
    Molina skrev 2010-10-23 12:05:13 följande:
    Hur gick det för din son och vaccinationen, min dotter ska snart få vaccin och har äggallergi, hur gör dom? Nu har hon inte så kraftig äggallergi men ändå har hon allergi.
    pratade just med bvc om de häromdagen.. är allergin inte så allvarlig som andnöd osv.. så är de ingen fara. då går de även bra att ta den på bvc men ändå stanna kvar ett tag efteråt.. de akuta chocken kommer ganska omg om de blir ngt.
  • mamma till tre troll
    Twixie skrev 2010-11-01 18:31:45 följande:
    Om man ska byta ut 2 ägg i ett recept för Brownies. Skulle ni byta det mot No Egg eller är det bättre med t.ex. linfröavkok? Är så dålig måste jag erkänna på "byta ut" recept. Bakar nästan bara efter äggfria recept men åt en sådan god brownie i förra veckan att jag bara måste prova byta ut . Var inte så många ägg heller så det kanske kan fungera...
    men var de inte ngn som skrev att 2ägg så går de bra med bakpulver? eller??
  • mamma till tre troll
    Molina skrev 2010-11-01 22:04:37 följande:
    Tack för ditt svar, hon komma att få ta den på sjukhuset av säkerhetsskäl, fast hon inte har sån kraftig allergi.
    Ok. ja de är ju bra att dem har henne under bevakning. på bvc här finns de läkare så bvc tanten sa att de skulle gå bra.. Dock kan de ju hinna ändras.. då de ändå är ett tag kvar innan han är 18mån så vi avvaktar o ser vad som sägs då
  • mamma till tre troll
    Sousafon skrev 2010-12-10 20:00:18 följande:
    Hej ni rutinerade allergimammor!

Jag undrar en sak om kakrecept. Kan man göra alla mjuka kakor utan ägg? Jag har ett recept på mjuk kaka där man har bara bakpulver, men om jag vill göra om ett vanligt recept och bara göra det utan ägg, hur gör jag då? Som när man ska vispa ägg och socker poröst, lite svårt utan ägg... Vi klarar vanligt mjöl och mjölk, det är bara ägget som måste bort.

Buggis: Skulle inte glasstårta kunna vara något? Eller kanske tårta med maräng? Vet inte på rak arm om gluten, men visst är det märkligt nog så att köpemarängbottnar inte innehåller ägg?
    kan du inte vispa smör o socker så de blir "fluffigt".. o sedan tillsätta resten utan ägg? har för mig att jag gjort ngt sånt recept nångång
  • mamma till tre troll
    Gladhannapanna skrev 2010-12-20 14:59:12 följande:
    Jag har provat "no egg" i pannkor, funkar ok i tunna pannkakor men tjockpannkakan gick inte att äta. Någon som har ngt bra recept på tjockpannkaka utan ägg?

Jag har läst på tuberna med köpt kristyr och hittar inget som skulle kunna vara ägg, men när dottern åt en pepparkaka emd kristyr kräktes hon, men det kan bero på att hon ätit ngt annat som retade, typ en garntråd!

har inte vågat ge med kristyr fler gånger, har någon någon erfarenhet av detta?
    de var inte pepparkakan då?
    vanliga tunna pannkakor har jag bara kört lite bakpulver o de har gått jättebra tjockpannkaka har jag inte provat..
  • mamma till tre troll
    Gladhannapanna skrev 2010-12-20 15:08:35 följande:
    Nej, det är inget ägg i pepparkakan, det har jag kollat och hon har ätit flera utan kristyr som gått bra.

Jag har också använt bakpulver i vanliga pannkakor men tycker att de blir lite pösiga och inte lika goda själv att äta. Trevligt att slippa göra två varianter!
    ok. ja då kanske de är kristyren iaf..

jag tycker dem bli bra pannkakor.. vi äter alltid samma (ja så långt de går i matväg såklart)
  • mamma till tre troll
    tes 75 skrev 2011-01-02 20:34:24 följande:
    en bebisfråga; har någon varit med om att en bebis reagerat på Nestlés barnmatsburkar som det står "kan innehålla spår av ägg" på? jag tänker t ex på deras spagetti med köttfärssås & kyckling med rotfrukter.
    är man inte jättekänslig så är de nog ingen fara.. fast jag har inte testat.. för våran son har bara ätit hemmalagad mat..
  • mamma till tre troll
    tes 75 skrev 2011-01-02 20:46:13 följande:
    ok. anledningen att jag undrar är att vår 9-månaders dotter (som har en storebror med mjölk-, ägg-, ev sädesslag-, baljväxt-, mm -allergier) förmodligen har mjölkproteinallergi, men de underliga bajsblöjorna dyker upp ibland ändå så något mer verkar det vara. vi funderar på ägg eller vete.
    ok. våran son fick allergi av äggkost.. men ja kanske kan vara ngt med dem underliga bajsblöjorna.. ni kanske ska kolla upp med läkare..
  • mamma till tre troll
    tes 75 skrev 2011-01-02 21:06:38 följande:
    ja, vi ska till barnläkare imorgon pga den förmodade mjölkallergin, så då kommer jag ta upp de andra funderingarna vi har också.
    hoppas de går bra o att ni får den hjälp ni behöver.
  • mamma till tre troll

nu är min son 17månader o vi har provocerat honom med ägg o kyckling som han visat reaktion på tidigare.. o nu går de bra okej.. nu inte över doserar då vi ser att han får röda kinder om han äter ägg/kyckling flera mål i rad typ eller så.. men är så glad att de går bra att han äter ibland iaf lättare vid kalas osv..

• mamma till tre troll

Lena74: dem kan ju äta samma OM den som har kalaset bakar själv o gör de allergivänligt.. då de finns så bra "ersättnings" produkter.. när min son fyllde ett år.. så baka jag allt allergi vänligt (äggfritt,gultenfritt o laktosfritt osv) o alla fick fika av samma fika visst kan de kännas knöligt om man själv inte har allergibarn.. men ett gott syfte så finns de ingen risk att de råkas komma nått som den som har allergi så den får i sig av de om man säger så
    Hoppas de går över iaf med tiden

Svar på tråden Äggallergitråden