Äggallergitråden
Hej. vill fråga nån här som kanske vet?
Misstänker nån form av allergi hos min dotter på snart 2,5 år. hon har böjveckseksem som blossar upp ibland och väldigt torr i huden.
För några dagar sen skulle vi baka en chokladkaka och dottern doppade genast händerna i äggen i bunken och smaskade.. märkte inget då men så fick hon slickepotten och när jag skulle tvätta henne runt munnen har hon stora blåsor runt munnen och även röda fläckar på halsen.. hon klagade även på ont i magen. baddade med en kall handduk och blåsorna försvann men hon var rödblossig runt munnen. Det röda runt halsen försvann på en gång.
Ringde sjukvårdsrådgivningen men eftersom det lugnat ner sig och det inte var nåt akut så fick jag ingen hjälp men nu undrar jag, vart ringer jag och ber att få ett allergitest? Bvc först? förmodar ju att man ska ha en remiss?
Eftersom både jag och sambon är allergiska mot nötter, stenfrukter, pälsdjur och annat, men inte ägg, (dock uteslöt jag det då jag själv var liten just på grund av böjveckseksem) så är det ju inte konstigt OM hon skulle vara allergisk med, men kan man vara allergisk mot rått ägg men tåla kokt och lagat? osv.. funderar även om det var kakaon hon reagerade på, en helt ny sort som vi aldrig använt tidigare.. som jag slängt för att inte göra nån miss igen.. hon har ju smakat av smet när man bakat tidigare men inte märkt nåt då.
nån med tips?