Inlägg från: Amulett |Visa alla inlägg
  • Amulett

Äggallergitråden

Yosa skrev 2010-03-17 12:26:37 följande:
    Ja hittills har man ju alltid varit med på kalas och liknande. Men hon är nu 5 år och nu börjar detta med barnkalas. Men man måste våga släppa taget. Jag har ju ringt och berättat om hennes allergi och erbjudit mig att ta med vissa egna saker. Hon nämde vilka märken hon köper och jag ska till ICA och dubbel-läsa dessa märken.
    Nervöst!

Men du lär ju behöva följa henne dit, eller? Varför inte prata med mamman om att du kommer att följa med och titta in i köket som hastigast innan du går? Och be henne att spara förpackningarna. Om jag var mamman skulle det ju vara en trygghet att du kommer och "godkänner".
    Lämnar inte så mycket utrymme för att hinna fixa något annat, men åtminstone för att stoppa något som innehåller ägg?
  • Amulett
    Twixie skrev 2010-04-07 11:26:22 följande:
    Om det är så att de klarar ägg i t.ex. bröd och bullar (penslat eller i degen). Är det då för att äggproteinet förändras vid tillagning och därmed minskar i allergen eller att kroppen har börjat "växa från" allergin? Hur vet man hur mycket de då kan äta av t.ex. rätter med bara något ägg i? Vill ju inte pröva med "Trail and error" när det gäller alleriger direkt . Vet heller inte om sonen tål bullar penslat med ägg men ska testa snart hemma...
    Gissar här - att proteinet förändras vid tillagning. Men det finns nog bara trial and error att försöka sig på, om man inte har fått positivt på IgE-prover så att man kan jämföra resultatet där och därmed få en "trolighet" att det har vuxit bort.

när man provocerar så skulle vi ju göra så här enligt dietisten:
    stryka kokt ägg mot huden (skuldran eller underarmen)
    stryka rått ägg mot huden
    Äta lite tillagat i mat (sockerkaka, eller pannkaka som vi tvingades ge tillslut för att han vägrade sockerkaka)
    Öka mängden tillagat i mat
    Slutligen ge ett vanligt kokt ägg

Sonen fick kokt ägg för första gången nu i påsk, så nu hela provoceringen avklarad för hans del  Däremot oroar jag mig för dottern som fått torra utslag över hela bålen varje gång jag ätit kladdkaka på sistone, och nu efter påsk ser hon hemsk ut (jag har ätit två ägg och lite sockerkaka) ... Det försvinner snabbt (snart borta) med Locobase Repair och Miniderm, men varför kommer de!? Ska smygtesta med ägg (dvs låta bli att äta det själv nu tills torrfläckarna är borta) och sedan prova igen. Fast jag säger inget till maken ... han tycker bara att jag nojjar och att det är troligare att utslagen kommer från att hon sitter i gåstolen {#lang_emotions_tongue_out} Ingen blir gladare än jag om han har rätt!
Svar på tråden Äggallergitråden