Inlägg från: Prince or Princess |Visa alla inlägg
  • Prince or Princess

Äggallergitråden

hm.. ställer en liten fråga här:

var med dottern på MPR-vaccinationen i fredags. Gjorde först pricktest då hon reagerat på ägg via amningen. Efter väntetiden (ca 15 min?) syns en ca 1 mm stor (liten) röd prick där. Enligt sköterskan var det "bara från nålsticket".
    Kan detta verkligen stämma? På den negativa kontrollpunkten syntes inget alls! Har aldrig fått en röd prick på något pricktest alls förut? (jo den positiva kontrollpunkten förstås, och den är ju enormt stor i jämförelse)

Nu har hon haft jättehög feber i två dagar och lite mindre i två (?) dagar, och eksem på handen som blossat upp igen. Gnällig, ingen matlust alls (visst hon mår ju inte bra pga feber/hosta/snuva, men liiiie bättre brukar hon äta när hon är sjuk)
    Är det ägg som hon reagerar så på tror ni?

• Prince or Princess
    Yosa skrev 2010-02-17 20:46:43 följande:
    MPR pricken ska vara som kontrollpricken för att vara negativ. Kontrollprickarna brukar bara vara just en prick ingen upphöjning. Däremot kan viss upphöjd prick "accepteras" beroende på vad det är man prövar för något. Vet inte men i ert fall kanske det räknades som "okey" för att ändå ge vaccinet?Tolkar jag det rätt som att ni fick vaccinet trots detta?Hade hon reagerat på ägget i vaccinet hade hon troligen inte fått feber pga av det. Febern kommer kanske från vaccinet? Dvs vaccinet är ju en svag dos av mässling, påssjuka och röda hund.
    Pricken från vaccinet var definitivt större än den negativa kontrollpricken (som inte syntes alls).  Men som du skriver, kanske att den ändå räknades som okej. Men jag frågade verkligen specifikt och hon sa att det var själva nålsticket, vilket jag tyckte verkade konstigt. Inte för att det spelar någon roll egentligen, jag var mest lite nyfiken på om hon reagerar på ägg, utan att behöva provocera. (Fast vid själva vaccinationsstället på benet syntes inget speciellt.)

hon fick vaccinet ja. hon har nog smittats av något samtidigt som vaccineringen då. (är jättehostig och snuvig med) och att det därför blev sån jättereaktion, typ "dubbel" feber eller nåt.. och inte pga av det ev ägget. Tänkte ffa på eksemen om det var därifrån de kom, men det är väl nästan omöjligt att veta...
  • Prince or Princess
    saffe skrev 2010-02-18 08:13:48 följande:
    Jag tycker det är konstigt att sjukvårdspersonal har så olika uppfattningar(eller information) om MPR-vaccinet.. Dom jag har pratat med (Linköpings allergicentrum) säger att MPR-vaccinet inte tillverkas i ägg längre...
    ja visst är det väldigt konstigt!
  • Prince or Princess

ett test i taget?? vi gjorde kanske 10 olika samtidigt! på både pricktest och blodprov

• Prince or Princess
    SanTan skrev 2010-06-09 11:09:10 följande:
    Miralicia:
    Du verkar ha koll och en massas tips! Har du nått bra recept på ugnspannkaka som FUNGERAR!!
    Jag har testat bakpulver-recept men det blir ju bara helt platt och jättekonstig koncistens... (även om smaken är god)
    Jag skulle vilja ha en fluffig ugnspannkaka precis som den blir då man gör med ägg!
    Vi har gjort både vanliga pannkakor och ugnspannkaka på no egg, jag tycker det blir superduperbra måste jag säga! fast jag är visserligen ingen "ugnspannkakeexpert", men så här har vi gjort:

Vanliga pannkakor: precis som det står på vetemjölsförpackningen (fast med havremjölk ist f vanlig mjölk) och bara bytt ut precis antal ägg mot rågade tsk no egg, blir jättegoda, typ bättre än vanliga! (lång stektid dock, men fastnar "aldrig" i pannan som vanliga alltid gör i början )

Ugnspannkaka: fläsket går ju bara att utesluta om man inte vill ha det i, vi har aldrig haft det i. Är inte heller helt säker på tillagningstiden, har för mig att den brukar få stå längre än så, testa med sticka när den är klar (inte jättekladdig, men inte helt torr sticka heller)

ugnspannkaka med fläsk: 4 port
    3 dl vetemjöl
    6 dl mjölk (ev havre- el motsvarande)
    3 rågade tsk "no egg"
    1 tsk salt
    (200 g rimmat bogfläsk eller rökt skinka)
    3 msk mjölkfritt flytande margarin

Gör så här
    Sätt ugnen på 225°. Vispa först ner "no egg" i mjölet, och vispa sen i hälften av mjölken till en slät smet. Vispa i resten av mjölken. Salta.
    Ringla flytande margarin i en långpanna, ca 30x40 cm.
    (Skär fläsket i tärningar. Lägg i fläsket i pannan och rör om. Stek fläsket i mitten av ugnen ca 10 min. Skinkan behöver inte stekas först. )
    Häll pannkakssmeten i långpannan och grädda i mitten av ugnen 20–25 min.

Lycka till!
Svar på tråden Äggallergitråden