SanTan skrev 2010-06-09 11:09:10 följande:
Miralicia:
Du verkar ha koll och en massas tips! Har du nått bra recept på ugnspannkaka som FUNGERAR!!
Jag har testat bakpulver-recept men det blir ju bara helt platt och jättekonstig koncistens... (även om smaken är god)
Jag skulle vilja ha en fluffig ugnspannkaka precis som den blir då man gör med ägg!
Vi har gjort både vanliga pannkakor och ugnspannkaka på no egg, jag tycker det blir superduperbra måste jag säga! fast jag är visserligen ingen "ugnspannkakeexpert", men så här har vi gjort:
Vanliga pannkakor: precis som det står på vetemjölsförpackningen (fast med havremjölk ist f vanlig mjölk) och bara bytt ut precis antal ägg mot rågade tsk no egg, blir jättegoda, typ bättre än vanliga! (lång stektid dock, men fastnar "aldrig" i pannan som vanliga alltid gör i början

)
Ugnspannkaka: fläsket går ju bara att utesluta om man inte vill ha det i, vi har aldrig haft det i. Är inte heller helt säker på tillagningstiden, har för mig att den brukar få stå längre än så, testa med sticka när den är klar (inte jättekladdig, men inte helt torr sticka heller)
ugnspannkaka med fläsk: 4 port
3 dl vetemjöl
6 dl mjölk (ev havre- el motsvarande)
3 rågade tsk "no egg"
1 tsk salt
(200 g rimmat bogfläsk eller rökt skinka)
3 msk mjölkfritt flytande margarin
Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Vispa först ner "no egg" i mjölet, och vispa sen i hälften av mjölken till en slät smet. Vispa i resten av mjölken. Salta.
Ringla flytande margarin i en långpanna, ca 30x40 cm.
(Skär fläsket i tärningar. Lägg i fläsket i pannan och rör om. Stek fläsket i mitten av ugnen ca 10 min. Skinkan behöver inte stekas först. )
Häll pannkakssmeten i långpannan och grädda i mitten av ugnen 20–25 min.
Lycka till!