30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
Oj, vilken aktivitet det var här! Passar också på att "love-bomba" den här tråden när ni andra ändå håller på. För mig har tråden betytt mycket särskilt när det varit som tyngst och dessutom varit en utmärkt informationskälla. Särskilt Bettan ska ha stort tack - sansade och hänsynsfulla kommentarer, samt mycket kunskap (får snart börja källhänvisa till dig)!
Ninni: Förstår att det känns tungt efter allt och alla frågor som snurrar i huvudet... Känner VERKLIGEN med dig! Men märker jag ändå lite tillförsikt i och med stundande besök hos Bettans dr? Ni har ju faktiskt inte fått så mycket hjälp med medicinering och så... Kanske värt att prova? Samtidigt förstår jag ditt beslut att satsa helt och fullt på adoption om det är det du vill. Vet att det också är ett helt fantastiskt sätt att bli förälder på.
Vad spännande det låter att ta en kurs! Det blir alldeles säkert jättebra med lite miljöombyte - brukar fylla på energireserverna. Själv ser jag fram emot julledigheten... KRAM!!!
Sugarrush: Jag blev utredd för blodproppsbenägenhet och genetiska analyser visade att jag var heterozygot för Leiden V mutationen = jag har ett normalt anlag och ett "blodproppsanlag" (ganska vanligt bland skandinaver f.ö.). En heterozygot har lite förhöjd risk för blodpropp, medan en homozygot (två "blodproppsanlag") har mycket förhöjd risk för blodpropp.
Gick till en privat klinik och fick utlåtande där man rekommenderade ökat intag av folsyra (tror att jag tog 4000 mikrogram/dag ! - OBS! inte helt säker på dosen) samt blodförtunnande typ innohep. Min ordinarie läkare sa att det var upp till mig att bestämma mig för om jag ville börja med injektionerna eller ej. Så jag började (från v 6 - tar ett preparat som heter Lovenox och förmodligen liknar innohep). Tog även progesteronsuppositorer fram till v 9 (2 x 200mg /dag) - utan att ha blivit uredd för lutealfasdefekt (dvs att man inte producerar tillräckligt med progesteron efter ägglossning). Och så tar jag en "baby aspirin" 81 mg/dag + vitaminer. Tycker dock att man ska informera sig om ev. risker med medicinerna också, t.ex. med progesteron.
(Tilläggas skall att jag bor och arbetar i USA, därför har jag lite andra läkemedel. )
Nu vet jag ju inte ifall min lite förhöjda risk för blodpropp är orsaken till mina mf. Jag har även ett myom som är på gränsen till "stort" och som eventuellt skulle kunna inverka (två läkare har gett mig olika svar). Och sedan kan det förstås vara en manlig faktor också (vi gjorde spermieanalys som kom tillbaka inte helt bra). Nu har det iallafall gått bra så här långt, kanske är det med hjälp av medicinerna, kanske är det bara att allt föll på plats denna gång... Iallafall har det kännts bra att ha gjort något och jag kan verkligen rekommendera att ställa så många frågor du bara kan till läkaren. Tror det hjälper att vara lite påstridig faktiskt.
McYama: Bra att du trivs! Många härliga tjejer här!
Skickar även en hälsning till Mojutten, Snigelkatt, TT och Icka (har jag glömt någon...?)