Inlägg från: TantTingeling |Visa alla inlägg
  • TantTingeling

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Ninni: Ja det är jobbigt med svärmor, men vi hoppas att hon vänjer sig vid tanken. Jag tror bara att det gick lite väl fort för henne när hon först fick reda på våra mf-problem, och sedan strax därefter så blev det adoptionutredning och så skulle de vara referenter. Jag tror att hon vänjer sig med tanken, men det är klart att det är jättejobbigt att höra hennes kommentarer ibland. Även om jag är gravid nu och om jag verkligen hoppas att det går vägen, så är jag inställd på att åtminstone ett av våra barn blir ett adopterat barn. Vi vill gärna ha minst 2, varför vi ochså har ansökt, och fått, ett syskonmedgivande :)

• TantTingeling

Mojutten: Tack för tummar :) Och ja, jag försöker ta det hela med svärmor med ro. Jag är helt övertygad om att hon kommer att avguda sitt barnbarn oavsett. Det blir dessutom första och eftersom min mans familje inte har några andra potentiella barnproducenter i sin familj så blir det den/de enda barnabrnen oxå :) Ja, visst blir det bra med tidig koll. :)

Ninni:  Vi har varit i samma ofas som ni, först var jag helt på för adoption, och han tvekade, sen kom han nog till någon insikt och blev stensäker och då började jag fundera och vela. Men förhoppningsvis så kommer både ni och vi att vara lika redo för det när vårt/våra barn kommer till oss, hur de nu än gör det må sen vara oväsentligt :)

Ego: Jag har tagit ett hCG idag, tar nästa på fredag, då ser jag om det har ökat. Eftersom jag tagit pregnylsprutan med samma intervall vid bägge provtagningarna så borde man ju iaf kunna se om det ökar. har det inte gjort det så skippar jag de 54 milen för VUL nästa v och väntar istället på mitt VUL här i stan.

• TantTingeling

Yama: Kul med buffar!

Tack för allat tummar tjejer, jag hoppas det hjälper. hCG nr 1 såg fint ut, 16 674, taget 4 dagar efter 10 000 pregnyl, vilket väl ändå kan sägas vara ok tror jag.  Mindre roligt, men som en förklaring på min förlamande trötthet var att jag har höga vita blodkroppar vilket är ett tecken på infektion. Sen var mina och blodplättar lite högre än normalvärdet, men ASA + Innohep borde ju kompensera lite. Mitt TSH var lägre än normalvärdet, vilket tyder på snarast en ämnesomsättning i överkant. Och mitt socker var nästan för högt så med tanke på allt kortison jag proppar i mig så blir det i det närmaste diabeteskost för mig fortsättningsvis. Jag ska rapportera vad hCG det blir på fredag.

• TantTingeling

Stress påverkar absolut immunförsvaret, så det är inte konstigt om flera av er har kännt av att man blir sjuk oftare. Jag tror inte att det är någon vettig medicinskt kunnig som ifrågasätter det sambandet.

Mojutten och Ninni: Ja, visst vore det bra om någon annan än fru TT var  intresserad av att hålla koll på värdena. Nu råkar det dock tyvärr vara så att jag har utnyttjat mina kanaler inom vården helt för egen vinnings skull. Det är ingen annan än jag som har bestämt att proverna skall tas, på gyn får jag ju inte komma förrän jag är i v. 10.

• TantTingeling

Mojutten: Tycker inte alls att du är gnällig, inte på nåt sätt. Vi är ju här för att få ventliera!

Ninni: Jag förstår att du är arg och besviken och ledsen. Det har du full rätt att vara. Och jag förstår att du klandrar dig själv, men försök att inte tänka så. Detta är inte, inte, inte ditt fel. Det är faktiskt inte ditt ansvar att ta reda på allt detta om din sjukdom och sambandet med mf. Jag tror att mycket av problemet ligger dels i att många gynekologer faktiskt har himla dålig koll på vad din sjukdom innebär, och dels att många gynekologer (inklusive alla de jag har träffat) anser att behandling med blodförtunnande saknar evidens och egentligen inte är något man kan rekommendera.
    Jag tror att det är rätt naturligt att vi alla tänker de där "tänk om-tankarna", men egentligen är det inget annat än slöseri med tid och energi. För hur det än är så kan vi inte ändra det som har varit. Försök istället att glädjas åt att nu har ni både en pågående adoptionsprocess och så har ni dr. LM. Så hur det än blir så blir det ett barn i slutändan på allt detta elände!!!

Ego: Har haft en tokstressig dag på jobbet idag, känns inte riktigt ok med 5 minuters lunch kl. 14 (började 7)och tokhögt tempo  ända till kl. 18, då man vet att man ska undvika stress. Överväger allvarligt att sjukskriva mig, eftersom jag vet att morgondagen är lika fullspäckad och jag har tyvärr ingen möjlighet att påverka min dag på det ställe jag jobbar just nu. Det känns särskilt dumt med tanke på att proverna visade både hög ämnesomsättning och infektion, vilket ju inte heller är någon höjdare utan snarare också bidrar till ökad missfallsrisk. För en sån som går på jobbet både med feber eller om som nyopererad är det minsann inte lätt att ta beslutet att stanna hemma...

• TantTingeling

Det blev arbete idag, fast pga. flera avbokade möten så blev dagen ganska luftig program för mit, jag har både hunnit äta och surra en hel massa :) Jag åkte hit fast besluten om att jag skulle sjukskriva mig och åka hem om det blev det minsta jobbigt, och det verkar ju ha varit ett bra beslut. Jag har dessutom tagit ledigt eftermiddagen imorron och alla dagar utom måndag nästa vecka, så att jag får tid att vila upp mig och bara vara.

Ninni: Visst förstår jag att det är lidandet du sörjer mest över, nu när adoption känns rätt och ni inte behöver fasa över att ni kanske aldrig får bli föräldrar. Det är jättebra att du tillåter dig att vara ledsen, hojta bara till om du känner att du börjar deppa ner totalt!

Mojutten: Ja visst finns det mycket som är viktigare än arbetet. Det mesta skulle jag säga, även om jag faktiskt älskar mitt arbete (för det mesta iaf). Så jag är inte den som kommer att behöva ångra att jag jobbat för mkt. Vet inte om ni kommer ihåg att jag nämnde att jag bytte jobb för ett år sen, har därmed minskat från 60 timmars arbetsvecka till 40 timmars, och valt bort drömjobbet för att det innebar för mkt arbete. För så fort vi bara får barn så är vi fullt överens om att jag aldrig ska jobba heltid igen. Vad blir det för pasta imorgon???

• TantTingeling

Hej tjejer, ville bara uppdatera med ett egoinlägg:
    Kluvna känslor. men huvudsakligen positivt. 16674 i måndags. 29 266 idag, 4 dygn senare. Borde ha ökat mer, men det har trots allt ökat. Och kanske kan sprutorna (Pregnyl) spela in, även om jag tagit dem samma antal dagar innan fprvtagningen för att resultaten skall bli så lätta att jämföra som möjligt. Jag tolkar iaf provresultaten som att det faktiskt är så att jag har ett behov av Pregnylsprutorna, och att jag än så länge har klarat mig från missfall. Det blir alltså en resa till privatgyn nästa onsdag (ska inte ta mer prov) men stöttar upp produktionen lite extra genom att ta hCG var 3: e istället för var 4:e dag.

Mojutten: Trist om ni måste ställa in pastafredagsmyset. Ni får krya på er!

Ninni: Låter bra, hoppas att du snart kommer upp ur svackan!

Kram på er alla!

• TantTingeling

Ninni: Åker iväg för mitt ultraljud nu på onsdag 1/6. Egentligen har jag inge annan behandling än jag hade sist, jag har bara ökat Innohep från 3500 till 7000 och tar 125 ASA istället för 75 mg. Jag hoppas ändå på att det ska gå vägen denna gång, det har iaf aldrig sett såhär bra ut, och det enda som egentligen oroar mig nu är att mina vita blodkroppar fortfarande är ordentligt förhöjda, utan att jag har någon känd infektion. Jag ska försöka forska lite vad det kan bero på, men jag har iaf tillfälligt ökat på kortisonet, tills jag kommer på nåt bättre :)

• TantTingeling

Nu får vi alla hålla båda våra tummar för snigelkatt på onsdag, för jag har skjutit fram mitt VUL.

Jag ringde för att kolla om jag kunde få en tidigare tid på gyn här hemma, och fick tid till en av deras fertilitetsexperter nästa vecka. Så jag skippar en dags resande och vilar upp mig på onsdag istället. Har inte tidigare träffat denna dr, men det var hon som gick igenom uppgifterna på vår barnlöshetsutredning som vi skulle göra efter vårt 4:e (eller var det 5:e?) mf. Dock avbokade jag tiden då jag träffade en annan fertilitetsexpert som inte tyckte att IVF skulle hjälpa oss. Tyvärr verkar hon bara tro på Trombyl, men det får bli hennes problem, jag tänker knappast sluta med annat som hennes kollegor ordinerat... ;)

Mojutten: Låter som ett klokt beslut, det gäller att hushålla med sina resurser.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3