30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
Ninni: Ett stort grattis!!! Är fantastiskt glad för din skull!! Försök att ta det en dag i taget och se det positiva - jag vet att det är svårt - är efter insemination själv gravid men har "legat lågt" med detta eftersom jag varit så rädd och nervös. Det där med vinet tror jag inte alls du behöver vara orolig för.
I denna graviditet fick jag progesteronsuppositorer, samt extra folsyra, "baby aspirin" 81 mg och injektioner med Lovenox (motsvara antagligen heparin eller dylikt). De två sistnämnda medicinerna är för min något förhöjda risk för blodpropp. (Jag fick ju en rejäl genomgång med undersökning av livmodern, diverse blodprov, genetiska tester samt makens spermieanalys trots att vi "bara" haft två missfall.) Känns bra att jag försökt göra något aktivt genom att ta medicinerna, samtidigt vill man ju vara säker på att det inte finns sidoeffekter som kan påverka fostret. Läste t.ex. i en tråd här på FL om en pojke som fötts med hypospadia, där en orsak kan ha varit medicinering med extra progesteron under graviditeten, och då blir man ju naturligtvis lite orolig. Hoppas ändå att du har en läkare som du känner du kan lita på och föra en dialog med utan att bli avfärdad. I vilket fall önskar jag att du kan glädjas för stunden. Stor kram!
Snigelkatt: Tack för tipset om hemsidan med silver- och guldsmycken. Jättefina! Jag gillar den breda ringen med blomman i en annan metall. Vilken bra idé att unna sig något när mensen kommit. Låter så härligt med en resa att se fram emot i höstmörkret (fast där jag bor önskar jag mig lite höstmörker och riktig vinter). Bamsekram!
Jemema: Kul att "se" dig igen! Hoppas allt är bra!
Och naturligtvis hej till alla er andra!