30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
MCT: vilken överaskning! Stort grattis!!!
MCT: vilken överaskning! Stort grattis!!!
Mojutten: usch vilka tråkiga nyheter! ...och så sent också...
TT: KUB på onsdag då? Förstår att du oroar dig och jag vet hur svårt det är att ta till sig (var inte alls så här klok när jag själv var gravid.... ), men det där med symtom betyder ingenting. Jag har haft många starka sytom vissa gånger och knappt känt av graviditeten alls andra gånger och det har inte påverkat utgången i huvud taget. Du har ju haft lite symtom hela den här graviditeten, så det är ju inte så att symtomen har försvunnit. Och trots bristen på symtom, så har alla vul gått bra! Men jag vet att det här är såååå mycket lättare att säga då jag inte sitter i din sits. Håller tummarna för att tiden till KUB går fort och för att det går lysande när du väl är där!
McYama och TT: Hur har ni resonerat kring KUB och valet att göra det?
TT: intressant resonemang! Maken och jag har egentligen inte diskuterat detta så ingående efter första graviditeten. Då pratade vi däremot väldigt mycket om det. Jag har ju aldrig kommit så långt i graviditeten, så att vi verkligen har fått välja, men vårt beslut nu är att inte göra KUB. Jag är nog näst äldst i tråden och fyra år äldre än dig. Det finns alltså all anledning att göra testet. Det som har fått oss att välja att inte göra det, är att ingen av tror att vi skulle våga göra ett fostervattenprov och då känns det ju som att det första testet bara skulle kunna ge onödig oro om det var negativt. Vi tror också inte att vi skulle kunna abortera ett foster med dåliga värden (om det inte var något riktigt allvarligt) och det stärker ju också tron på att det är bättre att inte veta. Vi tänker också att det här med sjukdomar kan hända när som helst under graviditeten och barnets liv, så någon garanti för att förbereda sig har vi ju aldrig, vare sig vi tar testet eller ej.
Jag måste säga att det här inte är någon som helst kritik mot andras val. Det är bara våra tankar. Dessutom så vet vi ju inte hur vi verkligen skulle välja om jag någonsin kommer så långt i graviditeten.
... Ja, och så är jag en stor försvarare av abort och kvinnors rätt till sin kropp och sina val!
Hur tänker ni andra kring KUB?
Intressant och höra hur alla tänker kring KUB.
MCT79: som jag har förstått det så har det med mammans ålder om man erbjuds KUB eller inte. Den exakta åldersgränsen för när man erbjuds det, tror jag skiftar mellan länen.
TT: tittade mest in för att säga att jag håller tummar och tår för dig i dag! "Kom in" och berätta hur det gick så snart du kan! Kram
Kul att höra om alla eras tankar om KUB, jag tror iaf vi alla kan vara överens om att det där med fosterdiagnostik inte är så lätt minsann...
Det gick fint idag!!! Som vanligt var jag helt säker på att det skulle ha gått åt h**vete igen, nästan hyperventlierade igår kväll då jag var så orolig. Men liten lever och verkar må bra!!! :) Och vi fick fina risksiffror så vi behöver inte ta ställning till någon vidare fosterdiagnostik. Hälsade på lillebror och lillasyster efter KUBen (de bor i staden därUL gjordes), och de blev såklart superglada. I helgen ska vi berätta för övriga familjen.
Jag trodde verkligen aldrig att jag någonsin skulle komma såhär långt, och jag hoppas innerligt alla ni goa tjejer skall få en graviditet som vill stanna kvar!!! Nu ska jag bara pusta ut, det ar varit en lång dag, 7 timmars körtid + spänningar och oro.
Kram till er alla och stort tack för erat stöd!
Pimpinella: vad tråkigt att du drabbas av även detta. Det finns inga ord som hjälper, men jag hoppas att du finner stöd hos din man och andra runt omkring dig. Kram
Mojutten: hur är det med dig? Har semestern börjat nu?
Hur är det med er andra?
Jag hittade den här studien: www.barnlangtan.com/aktuellt/139 om ofrivilligt barnlösas hälsa. Har bara läst delar av den, men jag finner iaf någon slags tröst i att de flesta i vår situation faktiskt mår dåligt. Ibland får jag annars en känsla av att det är jag som inte klarar av det, att andra vänner säkert hade fixat det här bättre. Det är ju lätt att tänka så när ingen runtomkring oss i "verkliga livet" förstår. Tur då att jag har er alla underbara tjejer tråden som förstår! Ha en bra helg allihopa! Kram
SaftochBulle: nej, det är sant, man vet egentligen ingenting om vad som händer "bakom stängda dörrar".
Aha, så då försöker ni nu, lycka till Vad är plan B? Hoppas ni får tid för utredning snart!
Pimpinella: lycka till under äl
Snigelkatt: vad tråkigt att ni råkat ut för detta. Hoppas att det reder ut sig med försäkringsbolaget i dag!
Hej, nu får vi nog ta och skaka liv i tråden Hur är det med alla?
TT, MCT och Snigelkatt: hur mår ni?
Mojutten: hur gick det att kombinera äl med släktbesök?
SaftochBulle: hur går det för er?
Pimpinella: är ni tillbaka nu? Vi satsar också på äl på hotell den här månaden, men jag vet inte om vi kommer att pricka helt rätt eftersom äl flyttar på sig nuförtiden.
Icka: kul att se dig! Antar att det närmar sig jobb igen för dig snart.
Glitter: tack för tipset!
Vinkar till alla!
Vad kul att tråden vaknade till liv
Snigelkatt: måste vara läskigt att inte känna av graviditeten, men visst är du inne i de där veckorna när de flesta inte känner av något?
TT: oj, då har du verkligen varit på rätt ställe den här sommaren!
Kan tänka mig att oron är olidlig ibland. Har du något nytt datum för vul?
Mojutten: bra idé att ringa läkaren. Det är ju helt klart att vi (med det här problemet) måste ligga i för att få hjälp. Lycka till!
Ego: har varit på riktigt bra humör länge nu, men i dag fick jag en riktig våg av ångest då jag var inne och kollade kötiden för adoption. Jag visste ju detta redan, men det bara sköljde över mig. Men det är bara att bita ihop och fortsätta kämpa. Den här sommaren har jag iaf gått in för att bara göra det jag vill och det är riktigt skönt. Jag har umgåtts mycket med vänner och även varit ensam när jag känt för det. I dag blir det massage