Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Ja, hoppas att du får utredning nu i varje fall och kanske att de hittar något som går att "åtgärda" (även om det tyvärr är väldigt ovanligt eftersom de tar så förtvivlat få prover i Sverige).
    Japp, jag har innohepsprutor ordinerade och utöver det tar jag låg dos ASA, tog även progesteron och prednisolon i början av graviditeten (har snart kommit hela vägen efter att tidigare haft 5 mf/ma på raken).

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

sugarrush: Visst är boken bra?! Min BIBEL.
    Så du bor i svängarna kring Hbg mao (kanske du skrivit redan, men mitt minne är katastrof just nu). Bra om du får komma till dr LM sen iaf. Underbar människa och helt fantastisk läkare *avgudar*.

Humlefröet: Det är så man måste göra; ett steg i taget.
    Är nästan nästan framme nu; några veckor kvar "bara". Hade jag väl aldrig trott förra sommaren när jag bröt ihop efter mf nummer fem.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

NN: Jag gjorde en sån där spolning av livmodern, men det var ingen röntgen bara koksalt och vul. Skönt att blödningen slutat, men konstigt kommentar av din läkare. Jag tycker att gravtest kan fortsätta att ge utslag rätt länge ibland; upp till 8-9 veckor är inte helt ovanligt.. Är han orolig för mola månne? I så fall borde han väl sagt det?

Humlafröet: Ja, sanneligen outgrundliga.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Humlefröet: 1. Skulle nog tippa på att det var samma missfall; eller att första blödningen inte var ett missfall alls eftersom pluset blev starkare. Blödningar i tidig graviditet är ju jättevanliga.
    Och tycker att det variera enormt hur mycket och länge man blöder från gång till gång. och hur länga pluset kvarstår.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Humlefröet skrev 2011-01-04 19:48:48 följande:
    Som genom ett trollslag ska vi tydligen få komma och ta prover nästa vecka inför missfallsutredning! Är det någon som har tips om ifall man ska be dem testa för något särskilt? Något som inte är standard utan som man måste "tjata sig till", men som är bra att få kollat?
    Dessa prover tycker jag iaf att du bör försöka få tjata till dig:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    BettanB skrev 2011-01-07 20:58:47 följande:
    Dessa prover tycker jag iaf att du bör försöka få tjata till dig:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=389
    Kan tillägga att du nog inte får alla, men friskt vågat... Viktigast är koagulationsprover, skk, kromosomprover och någon form av koll av livmodern (spolning, hysteroskopi eller annat).
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Dara: nej, fy så jobbigt. *kramar-om*

NN: förstår att det är svårt beslut, men jag tror att ni har allt att vinna på att försöka igen. Ni har ju aldrig testat med behandling och det finns massor kvar att testa. *kram*

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

NN: Inte så konstigt alls att ni är rädda; efter så här många missfall så det ju verkligen ett trauma varenda gång. Hoppas ändå att ni skall hitta kraften och hoppet igen. Tror och hoppas på framgång för er del.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    mojutten skrev 2011-01-10 17:24:42 följande:
    Nej vad otroligt tråkigt och jobbigt Dara. jag skickar några kramar och hoppas att du inte behöver operera.

NN, jag förstår att du är rädd och jag skulle nog inte ha vågat om jag inte fått någon typ av behandling som ändrade förutsättningarna, men ni har ju många möjligheter där.
    Själv har jag kommit in i en positiv spiral och livet känns roligt och jag känner mig overkligt hoppfull inför eventuell graviditet. Tänker ibland att det inte enbart är bra då jag kommer att falla hårdare om ser misslyckas igen. Men en sak i taget eller hur och man ska inte ta ut elände i för väg då får man bara dubbelt elände
    Min filosofi är att alltid hoppas på det bästa, men vara beredd på det värsta. Men som du säger så skall man ju inte ta ut elände i förväg, då blir det ju så ondöigt mycket mer sorg i livet. Och man blir ju faktiskt inte mindre ledsen när allt brakar ihop, bara för att man inte vågat vara glad innan. Bättre då att ta tillvara på all den glädje man kan tänkas hitta under tiden. *visslar-en-hurtig-truddelutt*
    Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3