Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

NN: Med mig är det bara bra. Fullt upp med lillvovven och gammelvovvan.

Men som sagt; jag tycker att SSRI är bra om man behöver, så känner du så bör du kanske fundera på det. Och var noga med att få läkaren med på båten att det är en reaktiv depression till följd av missfallen; har OERHÖRT svårt att tro att någon  skulle kunna vända det emot dig.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Btw: Jag tror faktiskt att SSRI kan ha hjälpt mig den här gången. Läs i bibeln så ser ni vad dr Beer skriver om svårigheter att bli/behålla graviditet och serotoninbrist.

Cali: Hur är det med dig? *kram*

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

NN: Nej, går du till privat psykolog så syns inte det någonstans. Ang läkare så kan man ju alltid gå till en annan läkare än sin vanliga (fritt vårdval i hela Sverige) och det är ju heller inte något som synd i vanliga journalen. Förutsätter att det är man själv som får begära ut journaler och uppge om det ev finns andra journaler någonstans... Så, man kan ju alltid förtiga en del... Om man vill. Jag tycker inte att det är det minsta omoraliskt(oetiskt med tanke på de sjuka reglerna som finns.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

NN: Visst är det sjukt med den synen på psykologiskt/psykiskt lidande öht... *morrar* Men jag TROR verkligen att man gör STOR skillnad på reaktiva depressioner/psykoser och cykliska/kroniska (återkommande). Att reagera när man befinner sig i en extrem situation är ju fullt normalt (snarare kanske lite konstigt att inte göra det) och inget tecken på psykisk sjukdom som skulle kunna påverka ett framtida adoptivbarn. Att man sökt hjälp är ju då ett sundhetstecken.... Om man å andra sidan har återkommande depressioner, psykoser etc så förstår jag att utredarna drar öronen åt sig (precis som vid kroniska fysiska tillstånd).

Ja, jag är faktiskt rätt övertygad om att SSRI kan ha haft ett finger med i spelet denna gång; speciellt med tanke på att mina mf/ma varit så tidiga. Dels tänker jag på slemhinnan och dels på mitt psykiska tillstånd. Man har ju börjat forska en del även i Sverige på serotoninbrist och problem att bli/behålla graviditeter..... Läste en del om det för ett tag sen, men missade att spara länk. Skäms

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Jemema: Men käraste vännen! Det är ju alldeles sagolikt jävla underbart! Vad underbart GLAD jag blev nu! Man blir ju nästan lite troende på kuppen..

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

TT: Vad underbart. Stort grattis. Lät som en helt fantastisk dag. *kram*

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Fast lite glad över ett plus måste man ju få bli även om man är orolig. Jag blev jättejätteglad nu sist, men visst var oron där direkt också. Ett plus ÄR ju ändå ett stort fett steg i rätt riktning.
    F*n, jag brukar få lust att fira bara jag får plus på älsticka så.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Jemema: Ja, det hade du inte riktig räknat med va? Spontant gravid efter all den kampen. Underbart. Fast det kan ju mycket väl vara så att alla behandlingar balanserat upp hormoner och annat "tjorv".. Bara DET är ju verkligen något att glädjas mängder åt. .-) Ta nu hand om dig rejält! *kramar-om*

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Jemema: Låter ju inte osannolikt alls; kan säkert finnas ett sådant samband. Vad bra att du medicinerar med ASA och pred nu. Vad innebär en tablett? 10mg?
    Tycker inte alls att du skall stressa ang folsyran; du har säkert fått i dig din dagliga dos redan innan.

NN: haha.. Ja, man får ju passa på och ta tillvara på de små glädjeämnena i livet. Och man har ju så TREVLIGT när det blir utslag på älstickan!
    Var var det du bodde förresten? Du har inte möjlighet att kontakta dr LM och kanske åka till honom vid nästa försök? Om du inte får behandling på hemmaplan alltså...

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

NN: Vad bra! Vet inte om han tar fler patienter till sitt team, men man kan ju alltid fråga. .-) Han verkar onekligen vara intresserad av att hjälpa så många han någonsin kan.
    Ja, utredningen måste du ju hur som helst göra först. Tror att han har som krav att det inte finns andra medicinska förklaringar till missfallen.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3