Inlägg från: Laplata |Visa alla inlägg
  • Laplata

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Hej tjejer! jag hoppas det är ok att jag hoppar in här? jag har följt tråden nu i någon vecka efter jag hade mitt andra MF men har inte rigktigt orka skriva något

Jag hade mitt första MF i Maj förra året när jag gjorde mitt första IVH behandling, sedan dess har vi försökt på egen hand och med flera IVF behandlingar och blev överlyckiga när vi äntligen fick vårt andra plus (IVF nr 4) men lyckan varade inte länge..det slutade med ett MF i v7..

Det känns extra jobbigt att vi aldrig har lyckats blir gravida på egen hand även om de har varken hittat något fel på mig eller min man..har försökt i nästan 5 år. Vi är båda över 30 och börjar få lite panik!!

Jag har läst att flera av är tar trombyl eller Albyn, jag var också inne på det innan jag blev gravid andra gången men gynekologen sa att jag inte skulle ta det...det kanske man kan försöka efter flera MF..förstår inte varför man måste vänta!!
    Är det någon av er som går på Huddinge sjukhus och har fått utskrivet trombyl?

Grattis tiller alla som är gravida nu!!

• Laplata

PP och monchichi, tack för era ord! jag ska nog ringa barnmorskan och fråga igen nu när jag har fått två MF..
    När hon sa nej var hennes förklaring att det är inte medicinsk prövad att det verkligen hjälper och eftersom jag då hade haft "bara" ett MF så ville inte hon experimentera med det.

Monchichi, IVF behandligen betyder att man tar ut ägget från kvinnan och befruktar det utanför, sedan återför man embriot efter kvinnan har sin ÄL...man brukar ta hormoner så att kroppen producerar flera ägg och om de är av god kvalitet när de befruktas kan man frysa in den och använda de en i taget...en liten kort förklaring  ..

• Laplata

Tack alla för er varm välkomnande! och era råd..
    Jag ska ringa sjukhuset och fårga igen. Om de fortfarande säger nej så ska jag försöka med Albyl..det är bara att jag läste i FASS att de inte rekommenderas för personer med epilepsi och tyvärr fick jag förra året två kramanfall som klassades som ett ländirg epilepsi anfall..som tur har man inte hittat något fel så läkaren så att orsaken måste ha varit stress..och det hände någon månad efter mitt första MF och hade dessutom mycket på jobbet så det var säkert det..jag får nog ringa min läkare också och kolla att det är ok att ta Albyl..livet är inte så lätt ibland!

Vad roligt att läsa att det är flera som är gravida och allt verkar gå bra!..

• Laplata

TantTingelin: det var en intressant information! är ASA också någon typ av blodförtunnande medicin?..jag tar medicin nu för mina kramanfall så jag måste nog undersöka om det innehåller ASA..man lär sig nya saker hela tiden!

Tycker också det är konstigt att de inte räknade ditt MF på grund av ni inte såg något hjärtaktvitet..min syster hade två MF och hann aldrig att se något hjärta ticka men hon fick Trombyl när hon blev gravid tredje gågen...nu är lilla krabaten 4 månader ...med det spelar nog ingen roll nu eftersom det funkade för er att ta Albyl!

• Laplata

Liss, håller också mina tummar jätte hård för er skull!!..vi vet alla den hemska känslan när man ser de bruna flyttningarna men jag hoppas verkligen att det är bara en falsk alarm!!

För er som bor i Stockholm kan jag rekommendera Danderys gynakut, jag åkte in utan att ringa två gånger när jag fick mitt senaste MF och de var jätte trevliga och gjorde ett VUL på en gång när jag sa att jag var orolig...men förhoppningsviss behöver ingen av oss åka till någon gynakut i framtiden!

PP, jag tror också att varje läkare har sina egna teorier och att det är ibland mycket "politik" ...själv blir man bara förvirrad och ibland lite frustrerad när man måste själv ta fram information om olika mediciner och behandligar och tjata sig till dem..men som sagt den här gången blev det bara bra av det hela ..så det är bara att njuta av det

Själv fick jag min ÄL i helgen så nu väntar jag på mensen, vill bara att tiden ska gå för att kunna börja med min nästa IVF behandlig..tyvärr måste man vänta två mens när man har haft MF innan man kan sätta igång igen ..men vi ska försöka på egen hand i alla fall..ett mirakel kan ju alltid hända!

• Laplata

Liss, gud vad underbart!! vilken lättnad!!..nu är det bara att fortsätta njuta!!

Massamys: när jag gjorde min spolning så gjorde jag den precis innan ÄL och min gyn sa att det inte skulle påverka sedan min ägglosning eller chansen att bli gravid..desutom har jag läst att några tror att man har lättare att bli gravid efter en spolning eftersom passagen är då som best...men jag vet inte rigktigt om det kan öka så mycket chansen om passagen redan är ok

PP: jag tror att de vill att man ska vänta två mens för att låta kroppen vila och återhämta sig, men jag tror att det är mest för de som måste ta hormoner för att kunna stimulera fram slemhinnan, kroppen tar väldigt mycket stryk av alla dessa hormoner. I mitt fall, vet jag inte riktigt, eftersom jag tog inga hormoner pga att jag har regelbunden mens och då kan man göra återföringen i min egen cykel. Jag har bokat ett möte med en läkare nästa Torsdag för att se(kräva) att de ska göra alla blodprov och veta att jag kommer att få Trombyl vid nästa behandling och då ska jag också fråga varför måste jag vänta så länge..

Önskar er alla en jätte trevlig helg!!

• Laplata

Jag har också funderat hur det egentligen funkar med ÄL-sekret därför jag kan inte säga att jag märker en stor skillnad när jag får min ÄL..jag är lite orolig att det kanske kan vara orsakan för att vi inte har lyckas blir gravida på egen hand..men alla min prov och undersökningar ser helt bra ut så jag vet inte riktigt..

Mayan: för att få göra en utredning av barnlöshet brukar man säga att man ska ha försökt i ett år utan att man ha blivit gravid. När vi kontaktade sjukhuset har vi försökt i mer en två år. Vi fick göra några blov prov (kommer inte ihåg för vad). Sedan fick min man lämna in sperma prov för att se att var ok från hans sida och jag fick göra en VUL efter jag hade min mens och sedan precis innan och efter ÄL för att se att jag verkligen hade ägglosning (eftersom man kan ha mens utan att ha en riktigt ÄL), sedan tog de också blovprov då för att se att hormonvärden var ok under ÄL. Eftersom de inte kunde hitta något fel och vi var båda över 30 fick vi en remiss för att ställa oss i kö för IVF behandlig. I efterhand har jag också gjort en spolning men där såg också allt ok ut...

Ha en trevlig dag!

• Laplata

Cali: jag har också gjort spolningen och som icka säger gjorde det inte så mycket ont..fick bara lite mesnvärk efteråt och någon liten blödning så det är inget att oroa sig för..

Icka: vilken mardröm!!..men vad könt att allt är ok att lillen har växt!

• Laplata

Mayna: GRATTIS!! gud vad roligt!!..så skönt att slippa vänta och kunna köra igång på en gång..håller tummarna att allt går vägen den här gången!

Cali: spolning skapar inga problem för att försöka att bli gravid i samma cykel..jag har läst att många trot att det kan öka chansen att blir gavid eftersom äggledarna har verkligen fri passage..även om man inte har någon stor förstoppning kan det finnas lite rester av annat som kan störa spermierna när de vill komma fram..så det är bara köra hårt!!..

icka: vilken skräckfilm!..men vad skönt att du kan få beskedd så snabbt att allt är ok! Min chef berättade att hans fru har alltid haft blödningar under sina två grav och allt har gått bra..och läkarna har bara sagt att för vissa personer är det "normalt" att blöda under graiditeten..jag vet att man blir inte lugnare att veta det när man väl ser rött på pappret men det kanske hjälper lite..

Håller tummarna för alla er som är gravida!!

Har en liten fråga som har haft MF och inte fått sin mens ännu..har ni haft ÄL?..jag undrar eftersom jag tror att jag hade min Äl föra helgen och då räknade jag med att mensen nästa vecka men sedan igår har jag haft från och till jätte mensvärk (framförallt på högra sidan) coh undrar om min kropp har inte återställt sig riktigt ännu..jag kanske ska be läkaren göra ett VUL när jag träffar henne imorgon för att prata om trombyl och blovprov och sådant..

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3