Inlägg från: UpsyDaisy |Visa alla inlägg
  • UpsyDaisy

Kristen och ofrivilligt barnlös, stöd- och förbönstråd nr 16

...men men....nu är jag förvirrad....kan en kristen verkligen göra IVF??

• UpsyDaisy
    Lilloppan skrev 2010-02-25 08:36:17 följande:
    Min och don: tack för förbönerna! Mrs SE: vad spännande! Ber för er! Tvillingar eller inte. Ni väntar barn! Underbart! upsy daisy: varför inte? Idag är det RD2. Man kan känna av progesteronet va? Det smärtar litegrann i livmodern. Vaggisarna har väl biverknigar de med. Men jag har inte kunnat hitta någon fassbeskrivning om dem. Väntar på svar från en barndomsvän som skulle göra återföring igår. Vi "kom på varann" på ferten. Hihihi. Sen började vi maila. Känns bra. Hon gjorde ÄP i måndags och skulle få sätta tillbaka igår. Ber för henne!
    Trodde att kristna var emot IVF pga att flera av de befruktade äggen inte används...och därmed räknas det som abort...vilket man som kristen inte kan göra. Dessutom så enligt bibeln är fruktlöshet tecken på Guds missnöje och något man helt enkelt borde leva med...eller ändra på något i sitt liv för att göra Gud glad igen.

...men detta är bara vad jag har hört.
  • UpsyDaisy

Jo jag tycker också det låter lite hårt att barnlöshet skulle vara tecken på Guds missnöje. Däremot var jag rätt övertygad om att just IVF är inget som en kristen kan göra, det var därför jag blev så förvånad över att IVF diskuteras i den här förböns-tråden. helt ok att be för att någon ska bli gravid...men att be för att någon ska lyckas med en behandling som innebär att flera befruktade ägg inte används...hmm...låter inte särskilt "kristet". Jag förstår dock fullständigt varför man som barnlös vill prova alla väger....personligen hade jag nog gjort IVF behandlingen men sedan spenderat resten av mitt liv med att be Gud om förlåtelse för synden jag begått och nog också engagerat mig i något projekt där man hjälper ofrivilligt gravida att ta hand om sina barn så att de inte behöver abortera i hopp om att må lite mindre skyldig.

Att faktiskt anta att Gud kommer hjälpa en med IVF behandling finner jag rätt "udda" då det faktist går helt emot bibeln. Men som sagt...förstår absolut varför man vill prova alla vägar och att man även som kristen kan bli så pass desperat att man går emot Guds lag.

Svar på tråden Kristen och ofrivilligt barnlös, stöd- och förbönstråd nr 16