Vad lyssnar du på just nu?
Jag vet inte varför jag fascineras så av countertentorer, kanske "mystiken" bakom tekniken (många countertenorer har ju faktiskt hyfsat mörka mansröster.. Ex. den franska countertenoren Phillipe Jarousskys "vanliga" röstläge är baryton).
Vet inte riktigt vad du menar med "klostermusik", syftar du på saktral musik så kanske du kan kolla in Guillaume de Machaut och musiken i genren "ars nova". Vissserligen senare än Hildegard av Bingens musik (ars nova = ca. 1300), men fint ändå...
Själv är jag gravt förälskad i renässans och barock, speciellt då de tidiga operorna och dess kompositörer, t.ex. Claudio Monteverdi och Nicola Porpora (som föresten skrivit massor av stycken för kastrater, som idag sjungs av countertenors).
Jag gillar medeltida musik över huvd taget, men det är ju ett ganska vitt begrepp.. ska ta och ta rätt på lite om Guillaume de Machaut (tack ) och renässans och lite barock med. Monteverdi har jag lyssnat en del på, mindre av Porpora, men jag ska ta och stifta bekanskap med honom med. Av det vi idag kallar klassisk musik är jag mest förtjust i JS Bach, föga originellt kanske, man jag tycker att han är så ren i tonerna och musiken.
Hur ställer du dig till madrigaler?